CITROEN C4 2006 (ABR 041) läcker olja när jag backar?

kefflon
5 april · 180 Inlägg

Hallå, jag tänkte precis byta olja och filter, och har köpt en mässingspackning till oljeskruven.

Bilen läcker olja, tänkte att det kanske läcker vid skruven, men har inte kollat ordentligt än.
Det som jag märker i snön är att det verkar läcka nästan bara när jag backar.
Kan det vara så, eller är det jag som inbillar mig?

Just nu känns det bra att oljan rinner ut, för den är kolsvart och måste bytas i alla fall.
Men om jag byter olja och filter skulle det vara roligt att behålla den nya oljan.

Hur kollar jag bäst vad som är fel?

Senast redigerat av kefflon (5 april )

Steff240
5 april · 1 023 Inlägg

Du får nog börja med att kolla upp varifrån oljan kommer.

Att det enbart kommer när du backar låter märkligt, är väl isåfall om det läcker ifrån växellådan eller nån packbox vid drivaxlarna... Men förmodligen läcker det hela tiden.

jaka54
5 april · 5 754 Inlägg

Det kan omöjligt läcka olja bara för att du backar!
Hissa upp bilen så ser du var oljan kommer i från, det syns alltid rinningar på motorblock och oljetråg.

husseman
5 april · 1 597 Inlägg

Hmm, en bil läcker inte svart motorolja bara när man backar. Din bil läcker säkert olja, vilket samlas på ett ställe Balk/underplast nåt sånt.. när du backar så rinner oljan ut från balken/underplasten . Så vad du behöver göra är att ta upp bilfan i
luften, ta bort plastskiten om det hänger en där. Va beredd på att bli oljad... sen tar du o gör rent allt som e´  oljigt . Använd bromsrengöring eller bra avfettning eller Thinner.. Sen startar du bilen o kikar var det läcker. Har du gjort rent, så bör du se var oljan kommer från när motorn går- o du kan stå under o kika. Har du tur , så har du en läckande oljeplugg. Har du otur så kan det läcka var som helst på dessa bilar . När du hittat läckan- ta ett foto med mobilen o e´det inte pluggen så åk till nån verkstad o visa upp fotot. Att åka till "märkesverkstad" när det gäller just ditt bilmärke är inte nåt ja rek. - då dessa brukar vara lika kassa som "bilen".
Men det e´ditt val. Lycka till /husse

torsen
6 april · 7 255 Inlägg

kefflon skrev:
Hallå, jag tänkte precis byta olja och filter, och har köpt en mässingspackning till oljeskruven.

Du ska ha koppar- eller aluminiumpackning.
De är mjukare och tätar bättre.
Eventuellt kan du, om du inte har någon ny packning, glödga den gamla kopparpackningen med t ex en skidvallningsbrännare(om du inte har gassvets) så att den blir mjuk igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang