Parkeringssensor utan hjälp på display?

kaningetombilar_
5 april · 5 Inlägg

Hej!

Precis köpt en begagnad Audi Q2 2021 med parkeringssensorer bak. Den piper som vanligt när jag backar och är nära något, men det syns ingenting på displayen? Alltså då pratar jag inte om kamera utan bara den bilden på displayen som brukar dyka upp i samband med parkeringssensorerna och varna visuellt.

Min fråga är alltså om man kan få det installerat i efterhand så att det syns på displayen samtidigt som sensorerna piper?

Tacksam för hjälp!!

Senast redigerat av kaningetombilar_ (5 april )

Mack Forum- och sitemoderator
6 april · 26 161 Inlägg

Menar du att bilden kommer upp i displayen men ingen visuell hjälp? Alltså linjer och sådant?
Eller menar du att du har backvarnare men även vill ha backkamera?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
granadadr
6 april · 7 294 Inlägg

alla bilar har ej visuell varning i displayen,, på min bil programmerade vi in det i efterhand

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
kaningetombilar_
6 april · 5 Inlägg

Mack skrev:
Menar du att bilden kommer upp i displayen men ingen visuell hjälp? Alltså linjer och sådant?
Eller menar du att du har backvarnare men även vill ha backkamera?

Nej alltså ingen bild kommer upp alls på skärmen utan den visar Spotify eller kartor eller nåt som vanligt, samtidigt som sensorerna piper när jag närmar mig något. Hela grejen är alltså att jag vill ha den visuella hjälpen med linjer och sånt

kaningetombilar_
6 april · 5 Inlägg

granadadr skrev:
alla bilar har ej visuell varning i displayen,, på min bil programmerade vi in det i efterhand

Vet du var man kan göra det om man inte kan något alls om bilar? Bor i stockholm för info

krambriw
6 april · 432 Inlägg

Du har en Audi. Möjligt att VCDS kan användas för att koda så det visas. Men det är inte säkert det går på en såpass ny bil. Jag själv har försökt på min A6:a från 2020 med vissa så kallade "tweaks" som jag gärna ville ha men det funkar inte trots att jag har senaste versionen av VCDS

Finns flera exempel på nätet, här ett av dom (borde vara lika för alla VAG)
https://www.youtube.com/watch?v=vmhykpc … annel=Matt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april · 13 749 Inlägg

krambriw skrev:
Du har en Audi. Möjligt att VCDS kan användas för att koda så det visas. Men det är inte säkert det går på en såpass ny bil. Jag själv har försökt på min A6:a från 2020 med vissa så kallade "tweaks" som jag gärna ville ha men det funkar inte trots att jag har senaste versionen av VCDS

Finns flera exempel på nätet, här ett av dom (borde vara lika för alla VAG)
https://www.youtube.com/watch?v=vmhykpc … annel=Matt

i obdeleven går det bara att ändra tonen.   hittade inget om att få upp det i displayen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
7 april · 10 287 Inlägg

kaningetombilar_ skrev:

Mack skrev:
Menar du att bilden kommer upp i displayen men ingen visuell hjälp? Alltså linjer och sådant?
Eller menar du att du har backvarnare men även vill ha backkamera?

Nej alltså ingen bild kommer upp alls på skärmen utan den visar Spotify eller kartor eller nåt som vanligt, samtidigt som sensorerna piper när jag närmar mig något. Hela grejen är alltså att jag vill ha den visuella hjälpen med linjer och sånt

Kan egentligen ingenting specifikt om Audi, men har du Spotify uppe är det väl Apple/Android "play-nånting" igång? Det kan inte vara så att du måste vara i bilens ordinarie gränssnitt för att se parkeringshjälpen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kaningetombilar_
7 april · 5 Inlägg

krambriw skrev:
Du har en Audi. Möjligt att VCDS kan användas för att koda så det visas. Men det är inte säkert det går på en såpass ny bil. Jag själv har försökt på min A6:a från 2020 med vissa så kallade "tweaks" som jag gärna ville ha men det funkar inte trots att jag har senaste versionen av VCDS

Finns flera exempel på nätet, här ett av dom (borde vara lika för alla VAG)
https://www.youtube.com/watch?v=vmhykpc … annel=Matt

Ja, jag kom in på nåt amerikanskt forum där någon hade satt på funktionen via VCDS så jag tänker att det borde gå. Vet dock inte årsmodellen på den personens bil. Får kolla med lite verkstäder/trimställen och se om det är något dom kan hjälpa till med

kaningetombilar_
7 april · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

kaningetombilar_ skrev:

Mack skrev:
Menar du att bilden kommer upp i displayen men ingen visuell hjälp? Alltså linjer och sådant?
Eller menar du att du har backvarnare men även vill ha backkamera?

Nej alltså ingen bild kommer upp alls på skärmen utan den visar Spotify eller kartor eller nåt som vanligt, samtidigt som sensorerna piper när jag närmar mig något. Hela grejen är alltså att jag vill ha den visuella hjälpen med linjer och sånt

Kan egentligen ingenting specifikt om Audi, men har du Spotify uppe är det väl Apple/Android "play-nånting" igång? Det kan inte vara så att du måste vara i bilens ordinarie gränssnitt för att se parkeringshjälpen?

Jag hade samma tanke men testade byta gränssnitt men ingen lycka tyvärr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang