Husvagnens batteriet laddas inte upp

Gkristiansen
6 april · 3 Inlägg

Hejsan

jag har en Hobby 560 KFU som jag hämtat från vinterförvaringen
När stoppar in 230 kabel så laddas inte batteriet någon som vet vart jag ska börja leta fel ?
Jag har laddat upp batteriet fullt och kollat alla synliga säkringar.

* batteriet laddas när bilen är inkopplad
*  Jag får in 230v när sladden kopplas in när jag mäter i eluttagen i vagnen
* Jag har testat koppla in extern batteri laddare men panelen indikerar inte att systemet får någon laddning

Mossan1
6 april · 2 832 Inlägg

En extren laddare direkt på batteriet och VAGNEN infikerar inget?
Hur skulle vagnens system känna av den?

Hur vet du säkert att det inte laddar?

Spontant är ju första att kolla vagnens laddare.  Sen, om hur vagnens batteri mår.  Vad är det för spänning i det?
Både med och utan laddare inkopplad.

Under typ 9v startar inte moderna laddare. Från bilen är en annan sak. Det är 12v batteri mot 12v batteri med lite övervakning/regering  bara.

Senast redigerat av Mossan1 (6 april )

Brådhis * Voff voff *
7 april · 10 287 Inlägg

Gkristiansen skrev:
Hejsan

jag har en Hobby 560 KFU som jag hämtat från vinterförvaringen
När stoppar in 230 kabel så laddas inte batteriet någon som vet vart jag ska börja leta fel ?
Jag har laddat upp batteriet fullt och kollat alla synliga säkringar.

* batteriet laddas när bilen är inkopplad
*  Jag får in 230v när sladden kopplas in när jag mäter i eluttagen i vagnen
* Jag har testat koppla in extern batteri laddare men panelen indikerar inte att systemet får någon laddning

Allt tyder på att din inbyggda laddare gett upp, förutom när du skriver att batteriet inte laddas ens när du ansluter en extern laddare!?

Beskriv lite mer hur du är säker på att batteriet inte laddas varken med den inbyggda eller extern. Alltså, tex var du mätt och hur du mätt. Så kanske vi kan ringa in problemet lite. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gkristiansen
7 april · 3 Inlägg

Ser nu att jag skrivit lite fel. När kopplar inte 230 kabel så får jag ström in till vagnen men husvagnens batteri laddar inte, det står på 12.9v och sätter på en extern laddare så går batteriet upp till 14.3v  men displayen ändras inte till att den börjar ladda och då startar inte visa funktioner i vagnen tex golv värme etc.

Brådhis * Voff voff *
7 april · 10 287 Inlägg

Gkristiansen skrev:
Ser nu att jag skrivit lite fel. När kopplar inte 230 kabel så får jag ström in till vagnen men husvagnens batteri laddar inte, det står på 12.9v och sätter på en extern laddare så går batteriet upp till 14.3v  men displayen ändras inte till att den börjar ladda och då startar inte visa funktioner i vagnen tex golv värme etc.

Är den ordinarie laddaren integrerad med vagnens elektronik? Hur pass ny är vagnen, jag har dålig koll på Hobbys modeller?

Golvvärmen går garanterat inte på 12V, den är antingen 230V eller vattenburen (troligen 230V i en tysk vagn skulle jag gissa). Det är endast styrningen av den som går på 12V.

Här skulle jag misstänka då att du inte har 230V in där du ska. Eftersom du har 230V i uttagen, men vagnen inte laddar och golvvärmen inte startar så hade jag kollat var spänningen försvinner efter där det delat sig till uttagen och till laddningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 17 509 Inlägg

Gkristiansen skrev:
Ser nu att jag skrivit lite fel. När kopplar inte 230 kabel så får jag ström in till vagnen men husvagnens batteri laddar inte, det står på 12.9v och sätter på en extern laddare så går batteriet upp till 14.3v  men displayen ändras inte till att den börjar ladda och då startar inte visa funktioner i vagnen tex golv värme etc.

Aha. Batteriet laddas. Vilospänningen var ju ok. Värmen borde ju veva igång på 12,9V. Den ska ju gång utan laddning. Det är ju hela grejen med en husvagn big_smile

Menar du att 230v elpatron inte startar kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 17 509 Inlägg

Brådhis skrev:

Gkristiansen skrev:
Ser nu att jag skrivit lite fel. När kopplar inte 230 kabel så får jag ström in till vagnen men husvagnens batteri laddar inte, det står på 12.9v och sätter på en extern laddare så går batteriet upp till 14.3v  men displayen ändras inte till att den börjar ladda och då startar inte visa funktioner i vagnen tex golv värme etc.

Är den ordinarie laddaren integrerad med vagnens elektronik? Hur pass ny är vagnen, jag har dålig koll på Hobbys modeller?

Golvvärmen går garanterat inte på 12V, den är antingen 230V eller vattenburen (troligen 230V i en tysk vagn skulle jag gissa). Det är endast styrningen av den som går på 12V.

Här skulle jag misstänka då att du inte har 230V in där du ska. Eftersom du har 230V i uttagen, men vagnen inte laddar och golvvärmen inte startar så hade jag kollat var spänningen försvinner efter där det delat sig till uttagen och till laddningen.

Vi hade vattenburen golvvärme i husbilen som gick på 12v. Men vagnar är nog lite annorlunda byggda. Du har nog rätt. Vi hade ju undergolv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
7 april · 10 287 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Gkristiansen skrev:
Ser nu att jag skrivit lite fel. När kopplar inte 230 kabel så får jag ström in till vagnen men husvagnens batteri laddar inte, det står på 12.9v och sätter på en extern laddare så går batteriet upp till 14.3v  men displayen ändras inte till att den börjar ladda och då startar inte visa funktioner i vagnen tex golv värme etc.

Är den ordinarie laddaren integrerad med vagnens elektronik? Hur pass ny är vagnen, jag har dålig koll på Hobbys modeller?

Golvvärmen går garanterat inte på 12V, den är antingen 230V eller vattenburen (troligen 230V i en tysk vagn skulle jag gissa). Det är endast styrningen av den som går på 12V.

Här skulle jag misstänka då att du inte har 230V in där du ska. Eftersom du har 230V i uttagen, men vagnen inte laddar och golvvärmen inte startar så hade jag kollat var spänningen försvinner efter där det delat sig till uttagen och till laddningen.

Vi hade vattenburen golvvärme i husbilen som gick på 12v. Men vagnar är nog lite annorlunda byggda. Du har nog rätt. Vi hade ju undergolv.

Hade ni verkligen uppvärmning av vattenburen värme på 12V? Dvs ni kunde stå med motorn avstängd och gasolen avstängd och värma bodelen på endast 12V? smile

Styrningen av den går helt säkert på 12V och cirkulationspumpen kan säkert också köras på 12V, men att värma vatten på 12V kräver rätt mycket energi, så batterierna lär tömmas extremt fort... wink

Senast redigerat av Brådhis (7 april )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
7 april · 2 832 Inlägg

Gkristiansen skrev:
Ser nu att jag skrivit lite fel. När kopplar inte 230 kabel så får jag ström in till vagnen men husvagnens batteri laddar inte, det står på 12.9v och sätter på en extern laddare så går batteriet upp till 14.3v  men displayen ändras inte till att den börjar laddaoch då startar inte visa funktioner i vagnen tex golv värme etc.

Precis.  Den indikeringen får den inte eftersom det är en EXTERN laddare. Den ger ingen signal till något internt styrdon i vagnen, för troligen är det inbyggda laddaren i vagnen som ger signal. Indikeringen är INTE baserat på spänningen ensamt. Hur ska systemet då veta?

Antagligen drar inte golvvärmen igång utan signalen fråm orginalladdaren. Säkert den signalen som nyttjas för att 12v styrningen av 230v utrustning ska veta att 230v är inkopplat.

Kolla så det inte bara är en säkring till laddaren.  Både på 230v sidan och 12v sidan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 17 509 Inlägg

Nej Brådhis. Golvet gick på 12V-pump och gasolvärme. Värma golvet med 12V hade nog varit intressant...

Som Mossan1 är inne på så är den integrerade laddaren boven i dramat. Den borde dock TS kunna hitta? Eller är den ihopbyggd med kontrollpanel? Jag är dålig på husvagnar av nyare snitt. Gissar på att vagnen är från 2016 eller nyare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april · 13 749 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nej Brådhis. Golvet gick på 12V-pump och gasolvärme. Värma golvet med 12V hade nog varit intressant...

Som Mossan1 är inne på så är den integrerade laddaren boven i dramat. Den borde dock TS kunna hitta? Eller är den ihopbyggd med kontrollpanel? Jag är dålig på husvagnar av nyare snitt. Gissar på att vagnen är från 2016 eller nyare.

ja en gammal hedlig 70tals polar det är grejer där sitter laddarn brevid batteriet..smile


tror nog trådskaparen nog får ta ut frågan till ett mer specefikt forum för husvagnar..  finns ju div campingforum..
för den enda som kan med lätthet förstå hur systemet är uppbyggt på dom nyare vagnarna är någon som själv haft just en sån vagn..


en fråga om en polar 470 från 1977 så kan många av oss en hel del..  men när man kommer till en modern vagn där någon gjort allt för att krångla till enkla funktioner så blir det svårt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april · 13 749 Inlägg

har du kollat automatsäkringarna   sitter nog på insidan av vagnen nära uttaget du  pluggar in den externa pluggen  tex i en garderob eller liknande

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april · 13 749 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Gkristiansen
7 april · 3 Inlägg

Jag har kollat alla säkringar jag hittar i och på paneler, jag får lämna in skiten smile

Av någon andledning indikerar inte panelen att jag har ström, och det går inte starta elpatron till varmvatten eller den elektriska golvvärmen vare sig på 12v eller 230v

Brådhis * Voff voff *
7 april · 10 287 Inlägg

Gkristiansen skrev:
Jag har kollat alla säkringar jag hittar i och på paneler, jag får lämna in skiten smile

Av någon andledning indikerar inte panelen att jag har ström, och det går inte starta elpatron till varmvatten eller den elektriska golvvärmen vare sig på 12v eller 230v

Jag skulle säga att ditt egentliga problem är att du inte har 230V till alla ställen där du ska ha det. Så leta upp var du har och inte har 230V så hittar du felet. Hur är laddaren och elpatronen inkopplad? På många, även nyare, vagnar ansluts dessa till 230V uttag nära där dom sitter.

Antingen har något "brunnit av" i din elcentral eller så är det någon säkring du ej hittat. Tänk på att automatsäkringar kan ha löst ut även om dom ser ut att inte ha gjort det. Slå av och på!

Senast redigerat av Brådhis (7 april )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april · 13 749 Inlägg

Gkristiansen skrev:
Jag har kollat alla säkringar jag hittar i och på paneler, jag får lämna in skiten smile

Av någon andledning indikerar inte panelen att jag har ström, och det går inte starta elpatron till varmvatten eller den elektriska golvvärmen vare sig på 12v eller 230v

och du har hittat alla automatsäkringar i vagnen? 

den dör ju inte bara av att stå för det mesta smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april · 17 509 Inlägg

Vi letar efter husvagn just nu. Men en gammal trotjänare från 1984-1988 ca. En med mysig brun originalinredning. U-soffa bak. Dessutom är elsystemet helt analogt, begriper mig på det. Verkar som nyare är lite av "canbus". Jobbigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april · 13 749 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi letar efter husvagn just nu. Men en gammal trotjänare från 1984-1988 ca. En med mysig brun originalinredning. U-soffa bak. Dessutom är elsystemet helt analogt, begriper mig på det. Verkar som nyare är lite av "canbus". Jobbigt.

då blir det ingen polar iallfall.. för dom var väll grå med blått sträck då..  smile

vi hade en polar 470 när jag var liten en 77a med nya gasolboxen och  lamprampen.. smile
jävlar vad fuktskadad den var.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
7 april · 2 832 Inlägg

Gällande husvagnar är dom bäst mellan 1990 och 2000 enligt min åsikt.
Håller tätt så mycket bättre än 70/80talarna, ofta plastreglar som inte ruttnar, bättre layout innuti och gamla nog för att inte ha krånglats till elektroniskt ,eller, byggda för lätta för sitt eget bästa som dom nyaste.

Personligen föredrar jag också kassettoan långt över portapotti, men det går ju att eftermontera.
Sen finns dom som inte nyttjar toan alls, vilket jag inte fattar, men, folk är så olika.

Senast redigerat av Mossan1 (7 april )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang