Missljud kring drivrem Ford Focus 1.6 Tdci 2007

Staffans
8 april · 1 Inlägg

Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Har ett missljud som kommer och går kring drivremmen på min Focus 1.6 Tdci 2007.

Länkar ett klipp där jag fått med ljudet på film: https://youtu.be/oDflemuxCdI?si=KKZzjZ1N_WDRVU-2

Jag upplever att missljudet uppstår när det är fuktigt ute. Under torra dagar så låter bilen bra. Redan i december fick jag ett liknande missljud och bytte då ut spännrullen, som såg risig ut, samt drivremmen. Efter detta så upphörde ljudet. För någon vecka sedan så kom ljudet tillbaka och låter liknande som tidigare. Ljudet försvinner när man kör bilen oavsett växel. Det låter endast vid tomgång eller när man trycker ned kopplingen och saktar in mot lägre varvtal.

Bytte generatorn för två år sedan, ca 3000 mil sen. Det hjulet känns okej. I samband med en reparation på verkstad i slutet av december bad jag dom känna på AC-hjulet vilket dom menade kändes bra. Ljudet hade ju inte låtit på ett tag när dom kollade på detta.

Blir inte riktigt klok på vad som kan vara fel. Finns det någon som haft liknande problem eller har en aning om vad som är fel?

Tack på förhand. :-)

Senast redigerat av Staffans (8 april )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang