Tändningssystem Volvo 740-88

Nubbekasper
21 mars · 5 Inlägg

Tja,

Jag äger en Volvo 740-88 som vägrar att gå längre än 2 dagar på helt nya tändningsdelar.
Bilen går alltså endast på 3 cylindrar just nu och det jag har gjort än så länge för att försöka lösa problemet är att byta följande; Fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift,tändmodul.

Jag har kontrollerat tändkablarna och det verkar som att alla kablar förs det ström igenom förutom 3ans tändkabel som inte har någon tändning alls. Jag bortser från att det är fördelarlocket eller rotorn medtanke på att båda har 2 timmars körtid totalt och är Volvo original.

Skriv gärna förslag på vad som kan orsaka detta. Är väldigt trött på denhär medtanke på att det är andra fördelare+rotorn som byts denna veckan.

jaka54
22 mars · 5 754 Inlägg

Hur ser stiften ut?
Har du bra stift!? Som Volvo original eller NGK ? Får du gnista på samtliga stift?
Får cylindrarna soppa?

Utmarks-Loke
22 mars · 5 850 Inlägg

På vilket sätt går tändningsdelarna sönder? Avbrott i en tändkabel om jag förstår rätt? Fördelarlock och rotor bytta två gånger, på vilket sätt är de sönder? Har kontaktytorna brunnit sönder, skavts sönder eller har grejerna slutat fungera helt utan att något syns med blotta ögat?

Nubbekasper
12 april · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
På vilket sätt går tändningsdelarna sönder? Avbrott i en tändkabel om jag förstår rätt? Fördelarlock och rotor bytta två gånger, på vilket sätt är de sönder? Har kontaktytorna brunnit sönder, skavts sönder eller har grejerna slutat fungera helt utan att något syns med blotta ögat?

Nu ska jag berätta någon interresant för dig, varannan dag har tändspolen 1 plussida och 1 jordsida men annars har den 1 jord sida och en plus och jord sida. Min tändspole får alltså jord och plus på samma ställe från nånstans i bilen och det vill jag gärna ha förklarat för mig med tanke på att igår fungerade bilen som den ska men imorse gick den på 1 cylinder…..

Nubbekasper
12 april · 5 Inlägg

Visade sig att original +plus kabeln till tändspolen någonstans får jord vilket betyder att tändspolen har beslutsångest om den ska skicka jord eller plus till fördelaren.

Om någon har ett elschema där man ser vart tändspolens plus kabel kommer ifrån får de gärna skicka det till mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang