Automat - Märkligt tickande och pysande

Dava2
11 april · 10 Inlägg

Körde en sväng med nyinköpt VW T4 automat från mitten av 90-talet. Växlar och går fint (förutom lite mullrande) men efter hemkomst noterades ett pysande ljud, släppte trycket från kylvattnet med det förändrade inget.

Nu fyra timmar senare pyser det fortfarande lite, det är tydligt att det kommer från automatlådan. Det går upp och ner i intensitet och då och då kommer ett klickande ljud ungefär som om man sätter fart på ett cykelhjul.

Det hela känns mycket märkligt, är det någon som har en teori kring vad det kan vara som händer?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april · 17 509 Inlägg

Vacuumläcka?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dava2
12 april · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vacuumläcka?

Var skulle det läcka vaccum? Varför tickar det?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april · 17 509 Inlägg

Dava2 skrev:

Hybrid_ skrev:
Vacuumläcka?

Var skulle det läcka vaccum? Varför tickar det?

Ingen expert på automatlådor men en så gammal har nog vacuum i sig. Du får nog ett bättre svar under helgen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dava2
13 april · 10 Inlägg

Upptäckte efter körning idag att det sitter en liten vattenpump under kylaren som fortsätter att gå, det är mycket möjligt att det var denna jag hörde. Väldigt märkligt att den skulle fortsätta att gå flera timmar efter att man stängt av motorn. Men klickandet verkar absolut kunna härledas till denna punp. Pysandet uppkom inte idag.. tyvärr sprack hela vindrutan efter ett stenskott, har en 14-dagars helförsäkring från folksam som går ut på måndag sen tänkte jag byta till länsförsäkringar.. frågan är vem som ska betala rutan 🤔 Blir kanske en egen tråd om detta...

Jesper328
13 april · 2 380 Inlägg

Nu uppmanar jag inte till försäkringsbedrägeri även om jag anser försäkringsbolag att vara skojare dom med.

Smällen på rutan fick du strax innan du anmälde skadan.
Oftast så det går till, speciellt när man byter in en bil.

Up the RA
Dava2
14 april · 10 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nu uppmanar jag inte till försäkringsbedrägeri även om jag anser försäkringsbolag att vara skojare dom med.

Smällen på rutan fick du strax innan du anmälde skadan.
Oftast så det går till, speciellt när man byter in en bil.

Smällen kom igår. Har bilder på bilen innan min provtur som tydligt visar hel ruta. Det finns en del rost runt rutan man skulle vilja fixa samtidigt som rutan är ur. Frågan är vart man ska väda sig..


Men om vi återgår till topic så är det märkligt att det sitter en elektrisk vattenpump som dessutom verkar vara varvtalsstyrd och efter 4 timmar går så långsamt att den rör sig endast var tionde sekund. Den ser hemskt gammal ut och trots att kylvattnet varit ca 80 grader i expansionskärlet så har inte de två stora elektriska fläktarna till kylaren startat.. nu är det ju ganska kallt ute men vill man inte hålla en temp på motorn runt 70 snarare än 80-90? Tempmätaren i instrumentpanelen visar endast i mitten men motorn knäpper och strålar värme när jag öppnar huven?! Man funderar över var termometern sitter egentligen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang