Slavcylinderbyte på en Colt Z3

Ovenio
14 april · 2 Inlägg

Jag fick bytt slavcylindern på vår Mitsubishi Colt Z3. Jag fick själv ta hem huvud- och slavcylindern och verkstaden skulle byta den felaktiga.  Jag hämtade bilen några dagar senare och verkstaden hade bytt slavcylindern. Arbetskostnaden var 3000 kr. Tyvärr var det inte slavcylindern som var trasig - vilket verkstaden inte upptäckte. Ett fel som är enkelt att upptäcka då ingen bromsvätska läckt ut. Felet yttrar sig genom att kopplingen börjar dra om man håller ner pedalen ca 20 -30 sekunder.
Jag tycker att det är amatörmässigt av verkstaden inte kunde upptäcka felet och byta rätt del (huvudcylindern). Att sedan skylla på mig som kund att jag inte bett om en ”felsökning” för att klargöra felet. Men verkstadsmekanikern och jag diskuterade just att det var antingen Slav- eller huvudcylindern som var felaktig. När jag hämtade bilen var den precis som förut när jag lämnade in den.
Jag ringde verkstaden och sa att felet inte var avhjälpt och att då 3000 kr i arbetslön var alldeles för högt. Jag blev då kallad en typisk 50-tallist som gnällde på allt… Faktum är att jag skruvade i bilar långt före 30-åringen på verkstaden var född. Kan jag begära pengar tillbaka?

Senast redigerat av Ovenio (14 april )

Utmarks-Loke
14 april · 5 850 Inlägg

Det låter som ett klassiskt fall av att snålheten bedrar visheten. Men jag förstår inte hur en kunnig bilmänniska som du kunde missa att det var huvudcylindern som var sönder, och inte slavcylindern?

Ovenio
14 april · 2 Inlägg

Vid diskussion med verkstan sa killen där att det säkert var slavcylindern. Jag sa att de fick avgöra vad som skulle göras. Men 3000 kr i arbetskostnad för att byta en slavcylinder är för mig väldigt dyrt. Och att inte upptäcka att det är mastercylindern som är kass är oprofessionellt. Jag klarar numera inte av att krypa under bilar.

Jesper328
14 april · 2 380 Inlägg

Du har godkänt reparationen och kan således inte kräva pengarna tillbaka.
Du kan få lite goodwill på huvudcylindern om du har tur och har ett vänligt bemötande.

Och ja, ibland så gör man missbedömningar som mekaniker oavsett om man är 18 eller 55.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang