Skoda Octavia I startproblem

_B1_
20 april · 32 Inlägg

Hejsan!

Då jag nu har lagt en massa tid på felsökning så skulle jag vilja lyfta frågan här på garaget då jag hoppas att de kan finnas lite kunnigt folk på just VW och Skoda här 😊

Till problemet:

Detta är en Skoda octavia 1,6 -00 som har börjat få startproblem. Bilen startar alltid på morgonen men startar oftast inte när man t.ex åkt och handlat eller gjort snabba ärenden. Startmotorn går för fullt men går inte igång alls. Väntar man 10 minuter så startar den oftast. Sen är tomgången lite upp och ner men de är väl antagligen spjällhuset. Men startproblemet är mitt fokus nu. Värt att nämna är att bilen går alltid att rulla igång vilket förbryllar mig.

Följande är bytt/kontrollerat:

Tändstift
Rotor
Fördelarlock
Tändspole
Jordpunkter

Tacksam för svar😊

//Robin

Jesper328
20 april · 2 380 Inlägg

Klassiska symptom på kass vevaxelgivare. smile

Har du någon dator du kan läsa livevärden med?
Kolla isåfall motorvarvtalet vid start.
Många bilar ger även ett litet utslag på varvräknaren när man försöker starta, men inte alla.

Men ger den ett utslag på varvräknaren på morgonen, men inte när den är varm så är det bara att byta vevaxelgivaren.

Up the RA
_B1_
20 april · 32 Inlägg

Tack för snabbt svar😊
Jag undrade just om de var en givare. Jag hittade dock ingen vevaxelgivare på bilen men de finns kamaxelgivare. Ska de finnas en på vevaxeln?

Nej tyvärr har jag ingen dator men ska kolla om den ger utslag som du säger.

husseman
21 april · 1 597 Inlägg

Hmm, du pratar fördelarlock o rotor, kan vara så att din vevaxellägesgivare sitter i fördelaren. Lycka till..mvh/husse

Mossan1
21 april · 2 836 Inlägg

Farsan hade för länge sedan en Octavia I 1.8T som var svårstartad varm.
Med VCDS fick jag fram att det var kamaxelsensorn.
Men innan det rusas och beställs en sensor rekomenderar jag VERKLIGEN att få felkoder utlästa.

Finns mycket annat det kan vara också, och att chansbyta lönar sig sällan, ens eftet tips.

_B1_
21 april · 32 Inlägg

Uppdatering:

Mycket tyder på att kamaxelgivaren/vevaxelgivaren är boven. Dock så har jag bara hittat en givare och den sitter i fördelaren. Ser inte ut som att man kan byta givaren utan man måste byta en större del i fördelaren.

_B1_
21 april · 32 Inlägg

Dock har jag en fråga, de sitter två givare på växellådan. En är backljuskontakten och den andra har en lång röd plasttapp som har kugghjul på sig. Den är nerdoppad i oljan. Vad gör den givaren?

Jomn
21 april · 58 Inlägg

_B1_ skrev:
Dock har jag en fråga, de sitter två givare på växellådan. En är backljuskontakten och den andra har en lång röd plasttapp som har kugghjul på sig. Den är nerdoppad i oljan. Vad gör den givaren?

Låter som det är till hastigheten, brukar se ut så på äldre VAG har jag för mig..

/ Jomn

_B1_
21 april · 32 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du pratar fördelarlock o rotor, kan vara så att din vevaxellägesgivare sitter i fördelaren. Lycka till..mvh/husse

Ja de sitter en givare i fördelaren. Är de en hallgivare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang