Gnissel bakvagn BMW 118d X-Drive 2017

Graskrakan
20 april · 4 Inlägg

Bmw 118d F20
2017
X-Drive
21000 mil
Gnissel från bakvagnen, tex vid fartgupp. Tyst på rakt och jämn väg. Gnisslar även när man tar tag i stänkskärm bak och lyfter/gungar. Kröp under och kollade och bände med ett järn. Tror det kommer från den inringade leden. Låter det rimligt? Svårt att byta själv? Någon som haft samma problem?
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249080/249080-c1d60fb673b2b19345f3b07c9657ea54.jpg

MrHyde
20 april · 654 Inlägg

Gnisslande bakvagn har BMW haft problem med i snart 20 år, så inget nytt där. På e90 var det väldigt vanligt med främre länkarmsbussningen i bakvagnen. Din upphängning ser inte likadan ut, så där är det nog inte samma problem.
Men ja, det kan mycket väl vara den bussningen. Tippar på att den är pressad, så inget man gör hemma på garageuppfarten tyvärr.

Live long, and prosper.
Utmarks-Loke
20 april · 5 847 Inlägg

Vanligt fel på F20-karossen, jag fick det själv på min. Det tog några månader innan jag han ta tag i det och då hade det hunnit komma på andra sidan också big_smile Ja, det är nedre bussningen som sitter ipressad i hjulspindeln. BMW har en speciell avdragare med en gängad stång som kan pressa ut bussningen på plats, jag försökte tillverka en egen med gängstång men misslyckades eftersom bussningen satt väldigt hårt fast. Slutade med att jag plockade lös hjulspindarna och bytte bussningar med en vanlig verkstadspress. Var ett enkelt jobb när jag väl fått lös spindlarna och nu har det varit tyst flera år efter.

Utmarks-Loke
20 april · 5 847 Inlägg

Men du kan få ett litet tips. Bussningen har en gummitätning som inte syns på bilden, men den finns där innanför länkarmen. Man kan sticka ett hål på den och spruta in 5-56 eller annan lättflytande smörjmedel. Då blir det tyst, i alla fall ett tag.

Graskrakan
20 april · 4 Inlägg

Det hörs, speciellt i fartgupp, men hur akut är det som en gissning 😄
50 mil?
300 mil?
1000 mil?

Utmarks-Loke
20 april · 5 847 Inlägg

Inte akut alls. Jag besiktade min medan det gnisslade och besiktningsmannen kunde inte finna något glapp. Då hade jag redan kört flera månader med det. Det är bara lite irriterande att komma in på en parkeringsplats och se hur folk vänder sig för att de vad som gnisslar

Graskrakan
21 april · 4 Inlägg

"Folk vänder sig om..."
förstår vad du menar 😂

MrHyde
21 april · 654 Inlägg

Värt att tillägga att om det blir alltför glapp så kan det påverka däckslitage och hjulet kan röra sig för mycket. Det kan alltså slita snett på däcken, så jag skulle inte vänta alltför länge med att fixa det.

Live long, and prosper.
Graskrakan
22 april · 4 Inlägg

Tack för hjälpen, det blir att lämna in den och få det fixat...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang