Subaru 2.0D kopplingsljud

ValleMX-5
26 april · 43 Inlägg

Hej, tänkte höra om någon vill göra en gissning på ett nytt läte min bil har. Är en Forester 09 som låter när man trycker kopplingen i låg fart,  på 1an och 2an. Ljudet kommer när bilen blir varm, det gnisslar inuti och även utanför under bilen, ungefär samma gnissel som bromsskivor kan ge ifrån sig. Gnisslet är i samband med att man tar upp och ned pedalen. Mvh Valdemar

Jomn
26 april · 58 Inlägg

Det är troligtvis urtrampningslagret som låter, brukar ändra ljud vid frikoppling.

Det är ett lager som sitter på växellådans axel som förs fram och tillbaka mot tryckplattan när du frikopplar/släpper kopplingen.

/ Jomn

ValleMX-5
26 april · 43 Inlägg

Jomn skrev:
Det är troligtvis urtrampningslagret som låter, brukar ändra ljud vid frikoppling.

Det är ett lager som sitter på växellådans axel som förs fram och tillbaka mot tryckplattan när du frikopplar/släpper kopplingen.

/ Jomn

Spännande, tack för svar, det verkar inte vara en så rolig sak att byta. Har du någon erfarenhet om det går att köra vidare med, eller kanske smörja på något sätt?

ValleMX-5
27 april · 43 Inlägg

Men låter ett urtramningslager om motorn är avstängd, då borde det ju inte snurra? Ljudet hörs även när bilen är av och varm och man trycker på kopplingspedalen.

ValleMX-5
29 april · 43 Inlägg

Såhär låter det, även när motorn är kall och är avstängd, låter någonstans under luftintaget…
https://youtube.com/shorts/sDmgDM5Eub0? … aSWF1SRThf

ValleMX-5
29 april · 43 Inlägg

Låter också såhär (viner surrar gällt) när motorn är igång och man trycker kopplingen i botten, kanske ändå tyder på urtrampningslager?
https://youtube.com/shorts/4iLcnXuCV5U? … JiV0f70vVk

ValleMX-5
29 april · 43 Inlägg

Men nu när jag kört med bilen 3 mil och provar samma procedur igen varken viner eller knakar kopplingen vare sig på eller av. Mycket märkligt…

ValleMX-5
29 april · 43 Inlägg

ValleMX-5 skrev:
Såhär låter det, även när motorn är kall och är avstängd, låter någonstans under luftintaget…
https://youtube.com/shorts/sDmgDM5Eub0? … aSWF1SRThf

Hmm… det verkar som att äldre personer kanske inte hör ljudet, är nog ganska högfrekvent. Det är alltså ett surrande ilande, gnällande ljud.

ValleMX-5
30 april · 43 Inlägg

Ingen som vågar sig på en gissning?

Jomn
30 april · 58 Inlägg

Låter precis som missljud från urtrampningslager. Smörja upp lagret kan man säkert men då måste ändå växellåda och motor delas.

Ljudet som uppkommer med motor avstängd är "normalt" på vissa bilar, säkert metall som gnider mot gummi.

Edit: jag har kört med dåliga urtrampningslager, tills det inte går att växla mer. Så blir den trögväxlad så är det byte som gäller smile
/ Jomn

Senast redigerat av Jomn (30 april )

ValleMX-5
30 april · 43 Inlägg

Jomn skrev:
Låter precis som missljud från urtrampningslager. Smörja upp lagret kan man säkert men då måste ändå växellåda och motor delas.

Ljudet som uppkommer med motor avstängd är "normalt" på vissa bilar, säkert metall som gnider mot gummi.

Edit: jag har kört med dåliga urtrampningslager, tills det inte går att växla mer. Så blir den trögväxlad så är det byte som gäller smile
/ Jomn

Tack för svar:) ok, då har jag bättre koll!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang