För hög Lambda Och för Hög HC

hanna_24
31 augusti 2007 · 31 Inlägg

För hög Lambda Och för Hög HC På min Nissan 200sx S13?
Vad ska jag göra?
Hur kan jag fuska?smile
Vad orsakar problemet?

Nitzer
31 augusti 2007 · 127 Inlägg

Vad som orsakar ditt problem vet jag inte. Men för högt lambda värde betyder för lite soppa och det är inte bra. Kanske din lambda sond är dålig.

Senast redigerat av Nitzer (31 augusti 2007)

hanna_24
31 augusti 2007 · 31 Inlägg

Nitzer skrev:
Vad som orsakar ditt problem vet jag inte. Men för högt lambda värde betyder för lite soppa och det är inte bra. Kanske din lambda sond är dålig.

det vet jag inte? bilen går för fett, det blir mycket avgasmällar med, så jag e nästan 100 att min baby inte går för snålt

Nitzer
31 augusti 2007 · 127 Inlägg

Och jag är nästan 100 på att högt lambda värde innebär att bilen går snålt smile

-Persson- It takes one to catch one
1 september 2007 · 98 Inlägg

Hej.
Högt lambda värde = för mycket syre i avgaserna
Högt hc värde = för mycket oförbrända kolväten

Du säger att bilen går fett och får avgassmällar, det tyder nästan på ett läckage på avgassidan någonstans före lambdasonden.
Då får sonden för mycket syre på sig och säger till styrenheten att fetta på vilket kan ge högt hc värde då förbränningen inte blir så bra med för fet blandning.

Så börja med att kolla efter avgasläckage det kan iallafall vara en del i problemet hittar du inget sök läckage på insugssidan.

Ang hc värdet så kan det hjälpa med att byta olja om den inte är bytt på ett tag blir den lite blaskig så föler den med ut i avgaserna och ger högt Hc.

hanna_24
1 september 2007 · 31 Inlägg

Persson-v70 skrev:
Hej.
Högt lambda värde = för mycket syre i avgaserna
Högt hc värde = för mycket oförbrända kolväten

Du säger att bilen går fett och får avgassmällar, det tyder nästan på ett läckage på avgassidan någonstans före lambdasonden.
Då får sonden för mycket syre på sig och säger till styrenheten att fetta på vilket kan ge högt hc värde då förbränningen inte blir så bra med för fet blandning.

Så börja med att kolla efter avgasläckage det kan iallafall vara en del i problemet hittar du inget sök läckage på insugssidan.

Ang hc värdet så kan det hjälpa med att byta olja om den inte är bytt på ett tag blir den lite blaskig så föler den med ut i avgaserna och ger högt Hc.

okey, ska ta en titt,,, men bilen är trimmad med, med större spridare o lmm o lite smått med

Pillevinken
1 september 2007 · 406 Inlägg

Gör som "alla" andra och häll i lite k sprit innan besiktningen. Jag gjorde det och hamnade precis inom dom godkända värdena. Lycka till

My way or the highway? I take both sideways
Elvis
1 september 2007 · 122 Inlägg

Pillevinken skrev:
Gör som "alla" andra och häll i lite k sprit innan besiktningen. Jag gjorde det och hamnade precis inom dom godkända värdena. Lycka till

K-sprit (dvs etanol) förbättrar inte lambda- eller HC-värdena.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
1 september 2007 · 1 899 Inlägg

Persson-v70 skrev:
Hej.
Högt lambda värde = för mycket syre i avgaserna
Högt hc värde = för mycket oförbrända kolväten

Du säger att bilen går fett och får avgassmällar, det tyder nästan på ett läckage på avgassidan någonstans före lambdasonden.
Då får sonden för mycket syre på sig och säger till styrenheten att fetta på vilket kan ge högt hc värde då förbränningen inte blir så bra med för fet blandning.

Så börja med att kolla efter avgasläckage det kan iallafall vara en del i problemet hittar du inget sök läckage på insugssidan.

Ang hc värdet så kan det hjälpa med att byta olja om den inte är bytt på ett tag blir den lite blaskig så föler den med ut i avgaserna och ger högt Hc.

Ja hade så på min 740 med, röret var helt av innan katten och lambdan sitter i katten på min.
Jag bytte downpipe och efter det funkade allt som vanligt, fick byta stiften då bilen hade gått fett som fan.

När röret var av så baktände den med, och startade först bara på första cylindern. Sen small den igång på andra, sen fjärde sen tredje. Fick förklarat för mej att de var för att lambdan inte kunde känna av avgasvärdena korrekt och därför så betedde den sej så.

Jag berättar detta för att konstatera att Persson-v70 har rätt och att jag är nästan hundra på att du har en avgasläcka innan katalysatorn.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Markus_MR2
2 september 2007 · 761 Inlägg

Det går inte att fuska igenom när lambdavärdet är fel. Vad mer är gjort?? byter man bara lmm och spridare utan att byta programvara så har du nog felet där. Lambdasonden kan inte reglera hur mycket som helst, så är det fel så har inte ens en fungerande lambdasond en chans att korrigera. Och avgasknallar kan även komma av helkass tändning, och dålig förbränning i största allmänhet då förbränningen inte blir fullständig i cylindrarna, vilket ger restgaser, vilket ger hög HC och ev. avgasknallar.. Det kan givetvis vara en läcka på avgaset precis som ovanstående säger, men för att det ska bli så mkt fel så borde läckan höras tydligt.




och varför har du inte bilder på den smile??

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
High_Tower Leg. Volvo Nerd
3 september 2007 · 143 Inlägg

Som Markus_MR2 säger, om du har ändrat både spridare och LMM så blir det ganska stora förändringar i bränslesystemet och styboxen. Eftersom LMM, Spridare, Dator (Mjukvara) och lambda arbetar tillsammans så får man fel värden när man ändrar något av dom.  Och som ovan nämde, de kan anpassa sig inom vissa marginaler. men sen måste man programera om systemet för de nya komponenterna.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang