Kadett 1.3, går det att göra något kul?

7th
14 mars 2006 · 8 Inlägg

Hallo.

Jag äger en av världshistoriens tråkigaste ungdomsbilar, Opel Kadett 1.3
Och jag undrar ifall ni har något tips på vad man kan göra motormässigt för att göra den något piggare?
Eftersom jag studerar och får den enorma summan på 950:- i månaden har jag inte råd att göra speciellt mycket.
De flesta skulle nog säga "Köp ny bil" men med den tidigare nämnda summan så passar den min ekonomi perfekt med försäkring, skatt och bensin.
Men som sagt är den fruktansvärt tråkig att åka i eftersom 0-100 tar ett par minuter smile

Frågan känns visserligen lite dum, men de personer jag frågat har inte kunnat ge mig ett bättre svar än "Köp ny bil".

Tacksam för svar.

Sharky
14 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Är du beroende av att bilen fungerar så skall du ge fanken i att försöka sniktrimma.
Tråkigt men sant.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
14 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Vikten.......ut med vikt och du får en piggare bil som tar kurvorna bättre och som blir lättare att hejda.
SÅ...ut med  tjocka svärmor, baslådor och slutsteg osv och tanka lite soppa åt gången, kostar inget och gör din bil snabbare.

Motormässigt är det nog ingen större idé att försöka fila till den (OM man inte har någon budget)men lite psykologiska hästar kan göra mer än man tror.
Bort med en ljuddämpare så den låter mer och se till att luftfiltret är fräsht eller kanske rentav skruva dit någon öppen variant så det "frustar" lite mer under locket smile

MVH Jonas
..............
goffy
14 mars 2006 · 324 Inlägg

Tror inte häller att där är så mycket att göra men på med ett öppet filter som sakt smile så kan du ju spara dom pengarna till soppa i stället eller så sparar du dom tills du får bätre ekonomi och köpper en roligare bil då smile lycka till. (lider med dig inte kul att leva på dom 950kr när man vill göra så mycket med sin bil)

diforce
27 mars 2006 · 279 Inlägg

som tidigare skrivits.. vikten, ta bort så mycket som möjligt=piggare bil

two lies don´t cancel each other out
Robzz
16 januari 2008 · 8 Inlägg

Om jag inte har helt fel. Så är det en Förgasare vi pratar om? Har hört att det ska gå att få dit en Weber förgasare. Kolla förgasarfästen och jämför med någon weber förgasare. Sen är det bara kolla runt med några kompisar som förmodligen känner någon folkrace förare som kan hjälpa dig ställa in webern!

Powered By - The Mighty Robzz
Eisenhut
16 januari 2008 · 1 827 Inlägg

Swappa i GSi motorn?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Pellefax
16 januari 2008 · 644 Inlägg

Trådskaparen har ju inte varit inloggad på snart 1,5 år,så jag undrar om han är så intresserad längre.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang