etanol..

Lunnajs Mr
25 mars 2006 · 267 Inlägg

dom borde byta ut e85 etanol och köra på metanol istället... högre energiinnehåll och billigare tillverkning

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Lunnajs Mr
25 mars 2006 · 267 Inlägg

MeloveGolf skrev:
i usa kör fortfarande under 3 spänn/liter finns massa exempel på länder med billig bensin.
Som göran Persson sa:
Det är oljeschejkernas fel att vi har högt bensinpris....Jasså trodde skatten var närmare 80% av priset??? men men smile tyvärr är svenskar lama om att göra motstånd vi låter oss hellre kontrolleras av staten...så länge vänster sneglare sitter om makten kan vi bara vänta på nya höjningar + miljöskatter......

håller med... tänk om en annan kunde få bestämma, va mkt bättre allt skulle bli

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Frans Team Leader@Gallaher Snus AB
25 mars 2006 · 58 Inlägg

Min motor skulle nog inte tacka nej till ren etanol som tur är! (En av Wankelns trevliga egenskaper smile

Metanol? Är de det som R/C-och F1 bilar brukar gå på?

X=(Mazda+7)/R
Nufo_boy
25 mars 2006 · 62 Inlägg

Lunnajs skrev:
dom borde byta ut e85 etanol och köra på metanol istället... högre energiinnehåll och billigare tillverkning

en fråga, hur kan metanol CH3OH ha högre energiinnehåll etanol C2H5OH?

Senast redigerat av Nufo_boy (25 mars 2006)

Alla är vi nybörjare första gången.
cossie84 cossie jens
25 mars 2006 · 127 Inlägg

tänkte bara höra e inte så påläst om detta med etanol därför jag frågar har lite problem med avgasvärden på min cossie då den e ganska trimmad om man säger så.... hur mkt får man ner värderna på avgasreningen???? eller får man ner den alls????

MeloveGolf Vw trimmare
25 mars 2006 · 2 995 Inlägg

man får ner värdena...men det har inget med avgasreningen att göra om du t ex tagit bort katten.
Kör själv 50/50 innan besiktning å då får man låga värden smile

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Phaetoon
25 mars 2006 · 8 156 Inlägg

Sprit är ju ett lösningsmedel, så det är klart att det tär lite på gummi och plastdetaljer.
Sen så är det ju inte lika smörjande som bensinen.
Men att det skulle förstöra ens motor är väl ändå att ta i. Man måste göra lite inställningar och kanske byta ut några få detaljer, men sen borde det ju gå bra.
Kanske är enklare att göra en etanolkonvertering på en gammal och robust bil?
Vad tror ni om att göra det på en PV 544? Etanol behöver lite mer kompression har jag hört?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Scratch
25 mars 2006 · 719 Inlägg

Vad ja vet så behöver man lite högre bränsletryck. Sen gäller det att bränslepumpen är i gott skick så den klarar det högre trycket samma gäller ventilerna.

live free, die young.
900 Power
25 mars 2006 · 214 Inlägg

Lunnajs skrev:
dom borde byta ut e85 etanol och köra på metanol istället... högre energiinnehåll och billigare tillverkning

Visst är det billigare, eftersom den tillverkas genom en kemisk reaktion mellan väte och kolmonoxid eller koldioxid över en metallkatalysator.

Det är dock en mycket giftig alkohol, mycket effektivare lösningsmedel än etanol och det förgiftar genom huden!

Inge kul om man råkar spilla på handen när man tankar..!

Att tänka på att metanol bildar myrsyra och formaldehyd..
Myrsyra är en väldigt stark syra som fräter sönder plats ganska lätt och även metaller!
Skulle någon få i sig metanol skulle så sänker myrsyran blodets pH-värde, detta tillstånd är livshotande!
Formaldehyd är en gas som har en stickande lukt, den är gifitg vid inandning, hudkontakt och förtäring. Den är dessutom både allergi- och cancerframkallande

Sen har den faktiskt lägre energiinnehåll än etanol, ett bladningsfröhållande på 4:1 mot bensinens 12,5:1 och etanolens runt 9:1.

Så det var ett mycket dåligt förslag!

900 Power
25 mars 2006 · 214 Inlägg

Phaetoon skrev:
Sprit är ju ett lösningsmedel, så det är klart att det tär lite på gummi och plastdetaljer.
Sen så är det ju inte lika smörjande som bensinen.
Men att det skulle förstöra ens motor är väl ändå att ta i. Man måste göra lite inställningar och kanske byta ut några få detaljer, men sen borde det ju gå bra.
Kanske är enklare att göra en etanolkonvertering på en gammal och robust bil?
Vad tror ni om att göra det på en PV 544? Etanol behöver lite mer kompression har jag hört?

Njaa, det är inte så jäkla klart.
Hydroscand har en lista över slang och plaster och etanol är snällare mot plast och slang än bensin.
Bensin är väl inte heller speciellt smörjande? Jag kan inte se skillnaden rent kemiskt iaf.

Klart det går, se bara över så du inte har några gamla bensinslangar av väldigt gammal årsmodell, de gillar ju knappt bensin längre wink

Behöver och behöver, det går att köra med högre kompression utan risk för spik/knack.
Men lite mer är nog att rekommendera smile

900 Power
25 mars 2006 · 214 Inlägg

cossie84 skrev:
tänkte bara höra e inte så påläst om detta med etanol därför jag frågar har lite problem med avgasvärden på min cossie då den e ganska trimmad om man säger så.... hur mkt får man ner värderna på avgasreningen???? eller får man ner den alls????

Ganska trimmad säger inte mig mycket..
Har du katalysatorn kvar ska det väl inte vara några problem?

En bra mappare kan se till att avgasvärden är otroligt fina för bilprovningens lätta tester..

Men om du vill testa att köra med lite E85 så måste du tänka på följande:
En viss andel E85 höjer oktantalet, men om det sänker avgasvärden så mycket vet jag inte.
Har du för mycket E85 så kommer lambdavärdet bli högt, därför bilen går magert och då kommer du inte igenom av den anledningen.

En korrekt mappad E85 bil släpper vid varm motor med katalysator endast ut vatten och förnyelsebar koldioxid .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang