1777
Sök

NOTE: Motordatatråd

10 287 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#1
Hej hopp,

Eftersom jag känner mig undersysselsatt så tänkte jag dra igång , och editera/administrera, en tråd som jag har tänkt att klistra som är tänkt att, bilmodell/märke för bilmärke, rapa upp motor och bildata. Detta är någon som många av oss regulars på forumet repeterar igen och igen och igen så det skulle vara bra att ha det samlat i en sticky-tråd.

Tex Motortyper Volvo, Växellådsnummer M90, Motortyper SAAB, insprutningssystem SAAB, vanliga spridarnummer och kapacitet etc etc etc.

Planen var att göra en sticky med ett inlägg per bilmodell så att man kan länka till ett specifikt inlägg när man får en fråga som det finns info om.

Så alla ni som som sitter inne med info: Ta er lite tid och lägg till info i denna tråd så kommer jag att när det börjar bli lite massa på informationen omvandla det till en sticky där vi kan fortsätta lägga till information.
På så sätt hoppas jag att vi i framtiden spar tid genom att man kan enkelt länka till informationen.

SÄTT IGÅNG!!!!

/Göran

P.S Inge dynga i denna tråd tack, jag förbehåller mig rätten att rensa bort ovidkommande i denna tråd.

P.S #2: Ingen tips-tråd heller, utan en ren datatråd med info.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#2
Jag börjar själv med lite Volvo M90 info:

Lite info om M90 växellådan:

1208675/hög/standard/M90 = M90H 5003985 B200/230FT
1208782/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208789/hög/standard/M90 D24TIC = 5003987 D24TIC
1208790/hög/standard/M90 = M90H 5003985 B200/230FT
1208810/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208812/hög/standard/M90H = 5003985 B200/230FT
1208856/hög/standard/M90 D24TIC ( RS) = 5003987 D24TIC
1208857/låg/standard/M90L (RS) =5003994 B230FK
1208883/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208884/hög/standard/M90H =5003985 B200/230FT
1208885/hög/standard/M90 D24TIC = 5003987 D24TIC
1208912/hög/lång/M90H2 = 5003986 B6254S
1208935/hög/lång/M90H2 = 5003986 B6254S
1208936/hög/standard/M90H = 5003985 B200/230FT
1208937/låg/standard/M90L = 5003994 B230FK
1208944/låg/lång/M90L2 = 8111095 B6304S2
1208947/låg/lång/M90 L2FT5 = 8111096 B230FK 5DRS!
1208976/låg/lång/M90L2 D24TIC = 8111109 D24TIC


Utväxlingar M90:
....................M90H... M90H2... M90L... M90L2
1:a växeln....3.54:1... 3.54:1... 3.91:1... 3,91:1
2:a växeln....2.05:1... 2.05:1... 2.20:1... 2.20:1
3:a växeln....1.38:1... 1.38:1... 1.38:1... 1.38:1
4:a växeln....1.00:1... 1.00:1... 1.00:1... 1.00:1
5:a växeln....0.81:1... 0.70:1... 0.81:1... 0.70:1

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#3
Volvo 8V orginalkammar:

Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut


M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109

L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112

Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         

T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5

X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108

VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112

A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110

B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102

V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111

D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111

K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116

H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110

Nån som har Volvo´s artikelnummer?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#4
Min gamla turboaggregatslista: (Nån med nyare info???)

Lista över turboaggregat för 2.3, 2.4 och 2.5 liters Volvomotorer i 850, X70, V70N och S60.

Motorer och aggregat

12T - B4204T 160hk 1998-1999, S/V/40 twin scroll
12T - B4204T5 165hk 2000-, S/V/40 twin scroll
12T - B5204T3 225hk ??-?? C70
12T - B5204T4 163hk ??-?? C70
12T _ B5204T5 180hk ??-?? S60
14T - B4194T 200hk 1998-1999 S/V/40
14T - B4204T3 200hk 2000- S/V/40 twin scroll
14T - B5254T2 200hk ??-?? S60/V70

13G - B5254T 193hk 1996-1998, har rakt utblås från turbinen.
13G - B5244T 193hk 1999-2000, har vinklat utblås från turbinen.
13G - B5244T 200hk 2001, har vinklat utblås från turbinen.


15G - B5234T 225hk/B5234T5 240hk 1994-1995, har gamla Garretts konformade utblås från turbinen.
15G - B5234T 225hk/B5234T5 240hk 1996, har rakt utblås från turbinen.


16T - B5234T4 250hp kom 1996 i 850R man, har rakt utblås från turbinen.
16T - B5234T3 240hp 1997-1998 finns i S/V/C70 T5, har rakt utblås från turbinen.
16T - B5234T3 240hp 1999-2000 finns i S/V/C70 T5, har vinklat utblås från turbinen.
16T - B5234T3 250hp 2001- alla S60/V70N T5, har vinklat utblås från turbinen.


18T - B5234T4 250hp 1997-1998 endast S/V70R man FWD/AWD, 275/60 wastegate och rakt utblås från turbinen.
18T - B5234RT 250hp 1999 endast V70R AWD, 4-vxl aut, 300/70 wastegate och vinklat utblås från turbinen.


19T - B5244RT 265hp 2000 endast V70R AWD, 5-vxl aut, 300/70 wastegate och vinklat utblås från turbinen.


Volvonummer

Motor Turbo Wastegate Boschsystem Volvonr
B4204T TD04L-12T ???/?? EMS2000
B4204T5 TD04L-12T ???/?? EMS2000
B4194T TD04L-14T ???/?? EMS2000
B4204T3 TD04L-14T ???/?? EMS2000
B5204T5 TD04L-12T ???/?? ME7x
B5254T5 TD04L-14T ???/?? ME7x
B5244T? TD04??-?? ???/?? ME7
B5234T3 TD04HL-16T 218/60 M4.4 *8601238
B5234T3 TD04HL-16T 275/60 ME7 9471655
B5234T3 TD04HL-16T 275/60 ME7 *8601691
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 1275663
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 *8601239
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 *8601226
B5234T4 TD04HL-18T 275/60 M4.4 9185628
B5234T4 TD04HL-18T 275/60 M4.4 *8601456
B5234T5 TD04HL-15G 150/40 M4.3 9146785
B5234T8 TD04HL-18T 300/70 ME7 9454563
B5234T8 TD04HL-18T 300/70 ME7 *8601461
B5244RT TD04HL-19T 300/70 ME7 9471657
B5244RT TD04HL-19T 300/70 ME7 *8601693
B5254T TD04HL-13G 150/30 M4.4 *8601227

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 772 Inlägg
10 september 2008
#5
Fyller på med lite skit jag har på datorn smile Är inte garanterat att allt stämmer..

Rödblocken
A - konstantryckförgasare, DVG
K - Fallförgasare Weber/Solex (???)
E - Mekanisk insprutning, K-Jetronic
ET - Turbo, K-jetronic på gamla, Motronic elektroniskt sprut på nyare.
F - Elektronisk insprutning LH2.2 eller 2.4. Regina på 740 -91 115 hk.
FD - F med EGR och pulsair
FB - F med 531-topp och VX3-kam, 130 hk.
FK - Lättrycksturbo
FT - "riktig" Turbo, Motronic eller LH

A - 112hk. förgasare, 530 topp med a kam
K - ???hk, förgasare, 631 topp?
E - 131hk, 405topp och k kam eller 530topp med v kam
ET - 182hk, turbo, a kam, 531 topp
F - 116hk, 530 topp, m kam
FD - 111hk? 530 top ? kam, 116hk, 530 topp, m kam
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98
FTX - 156hk, 530 topp och t kam. satt i 740 mellan 86 till 89


Utväxlingar
Utväxlingar M45:
1:an = 3,73:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1

Utväxlingar M46:
1:an = 4,03:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1
OD = 0,79:1

Utväxlingar M47:
1:an = 4,03:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1
5:an = 0,82:1


Topplock
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.

BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler

Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor


Motorstyrningssystem
B230E
Bränsle: Mekanisk insprutning, Bosch K-jet. Benämns även CI.
Tändning: EZ-118K

B230ET
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch Motronic.
Tändning: Motronic styr även tändning.

B230F tom 88A
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.2
Tändning: EZ-117K

B230F, B234F from 88B
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K

B230FT tom 89
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.2
Tändning: EZ-117K

B230FT from 90
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K

B230FK
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K

B230F av senare årsmodeller (90 och framåt) kan även ha Rex-Reginasystem.


Felkoder
Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från
och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med
felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla.
Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen).
När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa.
Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink.
Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder
för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man
kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen.
Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt.
Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick
felkoder
på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid
luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det. Finns fler, och dom kommer bara jag skrivit ihop dom.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt
luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar
i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.



ABS (A3)

850/700/900 (Det mesta stämmer för 400 med)

111 - Inga fel funna av diagnosystemet.
121 - Vänster framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
122 - Höger framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
123 - Vänster bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
124 - höger bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
125 - Felaktig signal från minst en hjulsensor under lång tid.
135 - Fel i styrenhet.
141 - Felaktig pedalsensor, kortsluten till jord eller spänning.
142 - 850: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott eller kortslutning.
700/900: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott.
143 - Fel i styrenhet.
144 - Bromsskivor har varit överhettade.
151 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
152 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
155 - Bakaxelsensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
211 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
212 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
213 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
214 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
215 - Ventilrelä, avbrott eller kortslutning.
221 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
222 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
223 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
224 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
231 - Vänster framhjulssensor, signal saknas.
232 - Höger framhjulssensor, signal saknas.
235 - Bakaxelsensor, signal saknas.
311 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
312 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
313 - Vänster bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
314 - Höger bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
321 - Vänster framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
322 - Höger framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
323 - Vänster bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
324 - Höger bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
411 - 850: Inloppsventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
412 - Returventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
413 - 850: Inloppsventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
414 - Returventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
415 - Bakre ventil, avbrott eller kortslutning.
421 - Inloppsventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
422 - Returventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
423 - TRACS-ventil, avbrott eller kortslutning.
424 - Tryckvakt för TRACS, felaktig eller kortslutning.
441 - Fel i styrenheten.
442 - För lågt pumptryck.
443 - 850: Pumpmotor, elektriskt eller mekaniskt fel.
700/900: Pumpmotor/relä, elektriskt eller mekaniskt fel.
444 - Strömmatning till ventilerna i hydraulaggregatet saknas.


Kompressionsförhållanden & Effekt
Effekt varierar något beroende på om det är manuell eller automat.
Motor Komp. Effekt Notering
400-serien 8.7:1 120 hk @ 5400 rpm 
B19ET 7.5:1 150 hk 
B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm 
B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler
B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm 
B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler
B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm 
B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm 
B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm 
B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm 
B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm 
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm 
780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+
B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm 
B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm   



Det var det jag hittade, riktigt bra tråd må jag säga smile
Senast redigerat av NordstromJ (10 september 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

4 506 Inlägg
10 september 2008
#6
Svenska motorer till Volvo 200-serien:

B20A (75-76) 82 hk/157 Nm

B19A (77-78 ) 90 hk/152 Nm

B21A (75) 97 hk/170 Nm
B21A (76-79) 100 hk/170 Nm
B21A (80) 102 hk/168 Nm
B21A (81-84) 106 hk/172 Nm
B21E (75-79) 123 hk/170 Nm
B21ET (81-85) 155 hk/240 Nm

B23A (81-84) 112 hk/185 Nm
B23E (79-80) 140 hk/191 Nm
B23E (81-83) 136 hk/190 Nm
B23E (84) 129 hk/190 Nm

B200K (85) 103 hk/165 Nm

B230A (85-86) 110 hk/187 Nm
B230K (87-88 ) 116 hk/192 Nm
B230E (85-88 ) 129 hk/190 Nm
B230F (87-88 ) 113 hk/ Nm (LH 2,2)
B230F (88-93) 116 hk/183 Nm (LH 2,4)

B230FX (92-93 ) 136 hk/ Nm (satt i vissa 240 Classic)

B27A (75-78 ) 125 hk/196 Nm
B27E (75-79 ) 140 hk/204 Nm
B27E (80 ) 141 hk/216 Nm
B28E (81-82) 155 hk/230 Nm

D24 (79- 85 ) 82 hk/140 Nm


Informationen skriven av R.Ekelund
Senast redigerat av _Wallis_ (10 september 2008)

Kan du andas kan du dö.

8 886 Inlägg
10 september 2008
#7
Turboaggregat i SAAB´s modeller


og 900
99/900 78-80 Garrett TC0301
900 81- Garrett TB0312
900 APC T8 82-87 Garrett TB0321
900 APC T8 87-89 Garrett TB0358
900 T16 S -93 Mitsubishi TE05-12B6
900 T16 83-86 Garrett TB0339
900 T16 87-89 Garrett TB0357
900 T16 90-93 Mitsubishi TE05-12B6

9000
9000 2,0 85-87 Garrett TB0343
9000 2,0 87-89 Garrett TB0356
9000 2,0 90-93 Garrett TB2529
9000 2,0 94-98 Garrett TB2531
9000 2,3 90-98 Garrett TB2531
9000 Aero 93 (ej automat) Mitsubishi TD04HL-15g 6#
9000 Aero 94-97 (ej automat) Mitsubishi TD04HL-15t 6#
9000 Aero (Automat)Garrett TB2531

ng900
900 2,0 94-98 Garrett TB2569

9-3
9-3 2,0 154/185/200hk 98-00 Garrett TB2569
9-3 2,0 150/185hk 00-03 Garrett GT17
9-3 2,2D 99- Garrett GT15S
9-3 Aero/2,0T 205 hk 00-03 Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-3 Viggen Mitsubishi TD04HL-15t 5#

9-3 SS
9-3 1.8/2.0t Garrett GT2052S
9-3 Aero Mitsubishi TD04L-14T #6
9-3 Aero V6 Mitsubishi TDO4-15TK

9-5
9-5 150/170/185hk 98- Garrett GT1752
9-5 2.3T 220hk Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-5 aero 230/250hk 99- Mitsubishi TD04HL-15t 5#
9-5 3.0 V6t 99- Garrett GT1549
9-5 V6 DIESEL Garret GT2559

*ng= New Generation | og= Old Generation
Senast redigerat av Hamilton (10 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

huh?
10 427 Inlägg
10 september 2008
#8
Volvo 740 - Bensinmotortyper svenska marknaden uppdelat per år


1984:

B23E, mekanisk insprutning, ej katalysator.

129hk 190Nm

98 oktan

740 GLE





1985 & 1986:

B230A, förgasare, ej katalysator.

112hk 192Nm

98 oktan

740 GL



B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.

131hk 190Nm

98 oktan

740 GLE



B230ET, insprutning, turbo & intercooler (laddluftkylare), ej katalysator

182hk 253 Nm

98 oktan

740 TURBO INTERCOOLER



1987:

B230K, förgasare, ej katalysator

117hk 194Nm

98 oktan

740 GL



B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.

131hk 190Nm

98 oktan

740 GLE



B230F, elektrisk insprutning, katalysator

113hk 185Nm

91 oktan

740 GL, GLE



B230ET, insprutning, turbo & intercooler, ej katalysator

182hk 253 Nm

98 oktan

740 TURBO INTERCOOLER



B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator

156hk 242Nm

91 oktan

740 TURBO INTERCOOLER



1988:

B230K, förgasare, ej katalysator

117hk 194Nm

95 oktan [ändring 1988]

740 GL



B230F, elektrisk insprutning, katalysator

113hk 185Nm

91 oktan

740 GL, GLE



B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.

131hk 190Nm

95 oktan [ändring 1988]

740 GLE



B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator

156hk 242 Nm

91 oktan

740 TURBO INTERCOOLER



B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator

182hk 253 Nm

98 oktan

740 TURBO INTERCOOLER



B234F, insprutning (LH Jetronic 2,4), dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator

159hk 210Nm

740 GLT 16 VALVE



1989


B230F, elektrisk insprutning (nytt system, LH 2.4), katalysator

116hk 183Nm

91 oktan

740 GL, GLE, GLT



B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator

159hk 210Nm

740 GLT 16 VALVE



B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator

156hk 242Nm

91 oktan

740 TURBO INTERCOOLER



1990



B230F, elektrisk insprutning, katalysator

116hk 183Nm

91 oktan

740 GL, GLE, GLT



B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator

155hk 203Nm

95oktan

740 GLT 16 VALVE



B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator

165hk 264 Nm

95 oktan

740 TURBO INTERCOOLER



1991 & 1992:

B230F, elektrisk insprutning, katalysator

116hk 183Nm

95 oktan

740 GL


Källa:
"Allt om Volvo 740" från AutoInfo.
Sammanställt av 'steifan'.


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2008
#9
-=Volvo S40/V40 Turbo 98-04=-

2.0T
Fas1=      B4204T,   1947cc,   83mm borr, 12T turbo #5 avgashus
Fas1,5=   B4204T2, 1947cc,   83mm borr,  12T turbo #5 avgashus
Fas2=      B4204T3, 1947cc ,  83mm borr,  12T turbo #5 avgashus(Svaga kolvar, max 240hk!!)

T4
Fas1=      B4194T,   1855cc,    83mm borr, 14T turbo #5 avgashus
Fas1,5=   B4194T2  1855cc     81mm borr   14T turbo #5 avgashus (Den berömda "nollnollan" bästa valet för mycket pulver)
Fas2=      B4204T5, 1947cc     83mm borr,  14T turbo #5 avgashus

B4204T4  är en udda motor som främst finns på Amerikanska marknaden. De förefaller som det är en T4 fas2 med 12T turbo.
_____________________________________________________________________________

-=Allmänt bra att veta om 2.0t samt T4=-

T4 98-99 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.0:1?!)  tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk)  14T turbo med #5 avgashus

T4 -00 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.0:1?!)  tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk)  14T turbo med #5 avgashus. 00-> har bättre vevhusventilation samt mekansika tryckare i toppen vilket är till fördel när man trimmar upp till -300hk.

t4 01-03 har 83mm borrning, dessa bör man ej köra över 260hk i längden då cylindrarna spricker med tiden. Motorn tål även den ca 300hk om man vågar chansa med de tunna fodren. 14T turbo med #5 avgashus

2.0t  98-99 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk.  (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus

2.0t -00 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk.  (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus. 00-> har bättre vevhusventilation samt mekansika tryckare i toppen vilket är till fördel när man trimmar upp till -260hk.

2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt.  mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk.  12T turbo med #5 avgashus

T4 98 är kännda för att ha dålig styrbox och allmänt varierande kvalitet. T4 -98 steg 3 går ofta lika med T4 -03 original.
_______________________________________________________________________________________

-=Allmänt bra att veta gällande effekt över 300hk=-

Skall man trimma vidare över 300hk så behöver man byta vevstakar. Väljer man -00 så har det blocket uppfräst vevhusventilation  (http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/stamps.jpg)  , väljer man 98-99 får man fräsa denna själv. 98-99 har kolvar med längra avstånd från kolvtopp till första ringen vilket är att föredra. Sannolikt har även 98-99 tunnare kolvringar vilket är lämpligt om man vill varva över 7000rpm. (vet ej om 00->har tunna ringarna)

Med andra ord, T4 -00 är bästa modellen i "original" eller oöppnad, medans man bör välja en 98-99 om man siktar på upp till 500hk och inte vill investera i smidda kolvar.

Kan även tillägga att T4 98-00 har 1855cc = 1.9liter   2.0t 98-04+T4 01-03 har 1947cc mao 1.9liter tongue

Ytterlgiare tillägg, skall man över 300hk så renoverar man ändå hela motorn, i samband med detta är kostnaden för ett nytt block av rätt årsm(98-99) försummbar... mao över 300hk så spelar det ingen roll vad det står för emblem på bakluckan, man stoppar ändå i rätt motor.

_______________________________________________________________________________________

-=Lättryck till fulltryck/2.0t till T4=-

I och med att du läst ovanstående så vet du nu att det skiljer en hel del mellan olika motorer, men det finns också likheter. Dessa likheter kan man utnyttja till sin fördel.

Exempelvis kan man kombinera en 2.0t 98-00 med turbo samt mjukvara från en T4, total kostnad 6000kr och vips har man 235hk.  Väljer man dessutom sportavgassystem så har men effekt motsvarande en T4 steg 3, dvs 260hk, total kostnad ungefär 10000kr.

Har man tur så håller kopplingen annars tillkommer byta till T5:ans koppling.
Senast redigerat av torpis (6 oktober 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#10
Är det så illa att det bara finns kunskap om Volvo och SAAB?

Nåja, jag kommer att lägga upp en editerad sticky-tråd med denna basdata för Volvo och SAAB i helgen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
6 oktober 2008
#11
Saab:s motorer (snott direkt från FAQ:n på STCS):
http://www.zsh.net/saabengines-1.4.xls
Copy/Paste till "forumformat" blir inge bra......

MVH Jonas
..............

12 086 Inlägg
13 oktober 2008
#12
Vi gör såhär helt enkelt tongue
Här är en länk till bra basfakta om BMWs M50 motorer:
http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m50.htm
Senast redigerat av JapMax (13 oktober 2008)

12 086 Inlägg
13 oktober 2008
#13
Får jag förövrigt föreslå att någon (Göran?) organiserar upp all fakta, som det är nu ser jag tex metervis med siffror om Volvo-motorer utan någon  direkt ordning. Det är lite problemet med ett forum, det skulle va bättre om man kunde få någon slags wikipedialiknande faktatråd där man kan komplettera existerande fakta.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 oktober 2008
#14
JapMax skrev:
Får jag förövrigt föreslå att någon (Göran?) organiserar upp all fakta, som det är nu ser jag tex metervis med siffror om Volvo-motorer utan någon  direkt ordning. Det är lite problemet med ett forum, det skulle va bättre om man kunde få någon slags wikipedialiknande faktatråd där man kan komplettera existerande fakta.

Håller med!  Göran, kan du kanske sammanfatta delarna med länkar från första inlägget i tråden?  vore smidigare annars kräks man innan man hinner läsa så lånmgt att man slipper fråga "dumma frågor" som det finns svar på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#15
Ja ja ja.... Gubben är långsam. Organisering kommer inom snart på denna kanal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Solfilmsmontör
949 Inlägg
15 oktober 2008
#16
Nissan Skyline:

R32 GTS - Rb20det 2.0 Turbo
R32 GTR - Rb26det 2.6 Twin turbo
R33 GTS-t - Rb25det 2.5 Turbo
R33 GTR - Rb26det 2.6 Twinturbo
R34 GTS - Rb25det neo 2.5 Turbo
R34 GTR - Rb26det 2.6 Twinturbo  Getrag växellåda (samma som på suprorna 93-97)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

4 682 Inlägg
15 oktober 2008
#17
lite fakta om chevrolet smallblock.



265
Produktsionsår:     1954–1956
cylindervolym:     265 cu in (4.3 L)
effekt:     162 hk (121 kW)-240 hk (179 kW)
borrning och slaglängd:     95.2 mm × 76.2 mm (3.750 in × 3.00 in )

283
Produktsionsår:     1957–1967
cylindervolym:     283 cu in (4.6 L)
effekt:     220 hk (164 kW)-315 hk (235 kW)
borrning och slaglängd:      98.4 mm × 76.2 mm (3.875 in × 3.00 in)

307
Produktsionsår:     1968–1973
cylindervolym:     307 cu in (5 L)
effekt:     115 hk (86 kW)-200 hk (149 kW)
borrning och slaglängd:     98.4 mm × 82.5 mm (3.875 in × 3.25 in )

327
Produktsionsår:     1962–1969
cylindervolym:     327 cu in (5.4 L)
effekt:     250 hk (186 kW)-375 hk (280 kW)
borrning och slaglängd:     101.6 mm × 82.5 mm (4.000 in × 3.25 in )

302
Produktsionsår:     1967–1969
cylindervolym:     302 cu in (4.9 L)
effekt:     290 hk (216 kW)
borrning och slaglängd:     101.6 mm × 76.2 mm (4.000 in × 3.00 in )

400
Produktsionsår:     1970–1981
cylindervolym:     400 cu in (6.6 L)
effekt:     150 hk (112 kW)-265 hp (198 kW)
borrning och slaglängd:     104.8 mm × 95.2 mm (4.125 in × 3.75 in )

262

Produktsionsår:     1975–1976
cylindervolym:     262 cu in (4.3 L)
effekt:     110 hk (82 kW)
borrning och slaglängd: 93.2 mm × 78.7 mm (3.670 in × 3.10 in )

305
Produktsionsår:     1976–1992
cylindervolym:     305 cu in (5 L)
effekt: 130 hk (97 kW)-250 hk (186 kW)
borrning och slaglängd: 94.9 mm × 88.4 mm (3.736 in × 3.48 in )

350
Produktsionsår : 1967–2002 (tillverkas ännu idag av GM's Goodwrench eftermarknads motorer i mexico)
cylindervolym:     350 cu in (5.7 L)
effekt: 145 hk (108 kW)-370 hk (276 kW)
borrning och slaglängd: 101.6 mm × 88.4 mm (4.000 in × 3.48 in)

OBS 1. alla effekt siffror är dom som gm har givit ut.siffrorna är oftast i underkant då försäkringen i usa betalas enligt hur mycket effekt bilen har, för bättre försäljningsmöjligheter angavs effekten ofta till att vara mindre än den egentligen var .

OBS 2. alla effektsiffror före 1972 är sae gross, vilket betyder att då motorn provkördes i bänken var den oftast inte utrustad som produktionsmotorn. kunde t.e.x inte ha samma avgassystem som senare skulle sitta i bilen. effektsiffror efter 1972 ligger altså närmare verkligheten..

fotnot: cu in står för cubic inches, kubiktum. en kubiktum = 16.38 liter.

källor: musclecarclub.com, wikipedia.org

10 287 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#18
Editerad ny tråd finns. Denna avklistras och låses så att källdata finns kvar.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök