Fyller på med lite skit jag har på datorn
![smile](img/smilies/smile.png)
Är inte garanterat att allt stämmer..
RödblockenA - konstantryckförgasare, DVG
K - Fallförgasare Weber/Solex (???)
E - Mekanisk insprutning, K-Jetronic
ET - Turbo, K-jetronic på gamla, Motronic elektroniskt sprut på nyare.
F - Elektronisk insprutning LH2.2 eller 2.4. Regina på 740 -91 115 hk.
FD - F med EGR och pulsair
FB - F med 531-topp och VX3-kam, 130 hk.
FK - Lättrycksturbo
FT - "riktig" Turbo, Motronic eller LH
A - 112hk. förgasare, 530 topp med a kam
K - ???hk, förgasare, 631 topp?
E - 131hk, 405topp och k kam eller 530topp med v kam
ET - 182hk, turbo, a kam, 531 topp
F - 116hk, 530 topp, m kam
FD - 111hk? 530 top ? kam, 116hk, 530 topp, m kam
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98
FTX - 156hk, 530 topp och t kam. satt i 740 mellan 86 till 89
UtväxlingarUtväxlingar M45:
1:an = 3,73:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1
Utväxlingar M46:
1:an = 4,03:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1
OD = 0,79:1
Utväxlingar M47:
1:an = 4,03:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1
5:an = 0,82:1
Topplock1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.
2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.
BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or
SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.
Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler
Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor
MotorstyrningssystemB230E
Bränsle: Mekanisk insprutning, Bosch K-jet. Benämns även CI.
Tändning: EZ-118K
B230ET
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch Motronic.
Tändning: Motronic styr även tändning.
B230F tom 88A
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.2
Tändning: EZ-117K
B230F, B234F from 88B
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K
B230FT tom 89
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.2
Tändning: EZ-117K
B230FT from 90
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K
B230FK
Bränsle: Elektronisk insprutning, Bosch LH 2.4
Tändning: EZ-116K
B230F av senare årsmodeller (90 och framåt) kan även ha Rex-Reginasystem.
FelkoderHar du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från
och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med
felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.
Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!
Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla.
Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen).
När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa.
Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink.
Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder
för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.
Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.
Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man
kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen.
Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt.
Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick
felkoder
på fler uttag.
Så koderna då.
Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare
Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid
luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil
Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)
Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.
Det var alla koder det. Finns fler, och dom kommer bara jag skrivit ihop dom.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt
luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar
i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.
ABS (A3)
850/700/900 (Det mesta stämmer för 400 med)
111 - Inga fel funna av diagnosystemet.
121 - Vänster framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
122 - Höger framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
123 - Vänster bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
124 - höger bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
125 - Felaktig signal från minst en hjulsensor under lång tid.
135 - Fel i styrenhet.
141 - Felaktig pedalsensor, kortsluten till jord eller spänning.
142 - 850: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott eller kortslutning.
700/900: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott.
143 - Fel i styrenhet.
144 - Bromsskivor har varit överhettade.
151 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
152 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
155 - Bakaxelsensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
211 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
212 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
213 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
214 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
215 - Ventilrelä, avbrott eller kortslutning.
221 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
222 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
223 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
224 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
231 - Vänster framhjulssensor, signal saknas.
232 - Höger framhjulssensor, signal saknas.
235 - Bakaxelsensor, signal saknas.
311 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
312 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
313 - Vänster bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
314 - Höger bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
321 - Vänster framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
322 - Höger framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
323 - Vänster bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
324 - Höger bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
411 - 850: Inloppsventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
412 - Returventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
413 - 850: Inloppsventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
414 - Returventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
415 - Bakre ventil, avbrott eller kortslutning.
421 - Inloppsventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
422 - Returventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
423 - TRACS-ventil, avbrott eller kortslutning.
424 - Tryckvakt för TRACS, felaktig eller kortslutning.
441 - Fel i styrenheten.
442 - För lågt pumptryck.
443 - 850: Pumpmotor, elektriskt eller mekaniskt fel.
700/900: Pumpmotor/relä, elektriskt eller mekaniskt fel.
444 - Strömmatning till ventilerna i hydraulaggregatet saknas.
Kompressionsförhållanden & EffektEffekt varierar något beroende på om det är manuell eller automat.
Motor Komp. Effekt Notering
400-serien 8.7:1 120 hk @ 5400 rpm
B19ET 7.5:1 150 hk
B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm
B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler
B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm
B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler
B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm
B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm
B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm
B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm
B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm
780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+
B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm
B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm
Det var det jag hittade, riktigt bra tråd må jag säga
![smile](img/smilies/smile.png)