Projekt: Chevrolet 1955 2 dr ht Sveriges Snyggaste Bil 2010.

Bygga en cool bil med modern tappning.
  • 32 Följare
  • 614 207 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 augusti 2013
dancar
2 oktober 2008 · 426 Inlägg

pampers138 skrev:
Ser najs ut! big_smile  går ju fort för dej! 

Vart har du köpt de där mothållet?
ja behöver köpa nya, bara försvinner sad

Finns nog billiga på www.verktygsboden.se för någon hundring.
Jag har beställt mina från snap on i usa för ca 10år sedan.

camaro67 Meister
2 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

dancar skrev:

tetepeb skrev:
Ingen kompressor, stå på dig, låt dom inte övertala dig!
Kompressor kan raggarna hålla på med wink

Reggade mig här bara för att säga det och att du gör ett grymt jobb, kul att se folk som gör det grundligt!

Ska du använda orginal v8 eller en ny modern typ Corvette motor?
En GM Northstar motor med överliggande kammar vore grymt men säkert dyrt som tusan...

Om jag vore du skulle jag snacka med Ärtan på PPF om att turbokonvertera en V8 han har precis gjort det på sin Nova och har bra koll på saken.

Jag har köpt en komplett Corvette LS1 med tillhörande 700 låda Det är årsmodell 2002 och den har gått 4685 mil. Sedan har jag en komplett Corvette TP1 med 700 låda oxå den har gått 6800 mil den är från 1996. Kompressor blir det inte för min del utan som jag skrev. Om jag nu ska mata med något och hinner med det i år så blir det med turbo.Annars åker motorn i original det är väldigt mycket jobb att få till det ändå.All kraft ligger på att fixa karossen denna vinter och ja det kommer att bli ett körbart showbygge!!

Ls1:a med 700-låda ur en Corvette? De lär ju inte ha varit taget ur samma bil eller hur? Sitter väll 4l60e i dom?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
dancar
2 oktober 2008 · 426 Inlägg

camaro67 skrev:

dancar skrev:

tetepeb skrev:
Ingen kompressor, stå på dig, låt dom inte övertala dig!
Kompressor kan raggarna hålla på med wink

Reggade mig här bara för att säga det och att du gör ett grymt jobb, kul att se folk som gör det grundligt!

Ska du använda orginal v8 eller en ny modern typ Corvette motor?
En GM Northstar motor med överliggande kammar vore grymt men säkert dyrt som tusan...

Om jag vore du skulle jag snacka med Ärtan på PPF om att turbokonvertera en V8 han har precis gjort det på sin Nova och har bra koll på saken.

Jag har köpt en komplett Corvette LS1 med tillhörande 700 låda Det är årsmodell 2002 och den har gått 4685 mil. Sedan har jag en komplett Corvette TP1 med 700 låda oxå den har gått 6800 mil den är från 1996. Kompressor blir det inte för min del utan som jag skrev. Om jag nu ska mata med något och hinner med det i år så blir det med turbo.Annars åker motorn i original det är väldigt mycket jobb att få till det ändå.All kraft ligger på att fixa karossen denna vinter och ja det kommer att bli ett körbart showbygge!!

Ls1:a med 700-låda ur en Corvette? De lär ju inte ha varit taget ur samma bil eller hur? Sitter väll 4l60e i dom?

Helt riktigt det är en 4l60e  till LS1  och det är ingen TPI jag har heller utan det är en LT1 med 700r4 låda.
Sorry måste haft järnsläpp när jag skrev det, måste fått en släng av thinner skada den dagen!!!!!!!!!!!!

_Fredrik
2 oktober 2008 · 2 788 Inlägg

Grymt imponerad av era plåtjobb ni gör yikes speciellt det där över framljuset big_smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Mr_Lightning I bleed Ford blue
2 oktober 2008 · 221 Inlägg

Imponerande arbete !

Ska bli kul att följa den fortsatta resan till färdig bil.

I dont need sex, the goverment fucks me every day !
Ford Kuga (2011)
Ford SVT F-150 Lightning "Rödis" (2000)
luunggan
2 oktober 2008 · 956 Inlägg

Grymaste projektet på garaget.

Slipmaskinen du andvände, är den långsamtgående för att inte plåten skulle slå sig??
Skulle du kunna beskriva hur du gör när du tennar?

Keep up the good work neutral

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Anen
2 oktober 2008 · 22 Inlägg

Intressant projekt. Cheva 55:an är en av alla tiders vackraste bilar. Jag är i vanliga fall en sån där tråkig typ som föredrar orginalskick, men detta verkar lovande. Du har väl sett den där Chevan i två gröna nyanser som var med i Bilsport Classic i våras (???) nån gång och som jag tror var en av kandidaterna till Sveriges snyggaste bil. DEN gillar jag. Är du på väg mot något liknande? I vilket fall så blir detta spännande att följa. Tänk den som ändå kunde svetsa (bra alltså!)

pampers138 Har alltid rätt!
3 oktober 2008 · 689 Inlägg

skulle faktist va kul o se er/ dej jobba i irl big_smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
dancar
3 oktober 2008 · 426 Inlägg

_Fredrik skrev:
Grymt imponerad av era plåtjobb ni gör yikes speciellt det där över framljuset big_smile

Tack tack för beröm! Jag jobbar ensam!!

dancar
3 oktober 2008 · 426 Inlägg

Anen skrev:
Intressant projekt. Cheva 55:an är en av alla tiders vackraste bilar. Jag är i vanliga fall en sån där tråkig typ som föredrar orginalskick, men detta verkar lovande. Du har väl sett den där Chevan i två gröna nyanser som var med i Bilsport Classic i våras (???) nån gång och som jag tror var en av kandidaterna till Sveriges snyggaste bil. DEN gillar jag. Är du på väg mot något liknande? I vilket fall så blir detta spännande att följa. Tänk den som ändå kunde svetsa (bra alltså!)

Min förhoppning är att den grön gröna -55an blir blek om man jämför. Men helt riktigt den är mycket bra gjord och byggd!  Tack...Daniel

Senast redigerat av dancar (3 oktober 2008)

dancar
3 oktober 2008 · 426 Inlägg

pampers138 skrev:
skulle faktist va kul o se er/ dej jobba i irl big_smile

Jag bygger själv, Bara att komma förbi!!
/Daniel

camaro67 Meister
3 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

dancar skrev:

camaro67 skrev:

dancar skrev:

Jag har köpt en komplett Corvette LS1 med tillhörande 700 låda Det är årsmodell 2002 och den har gått 4685 mil. Sedan har jag en komplett Corvette TP1 med 700 låda oxå den har gått 6800 mil den är från 1996. Kompressor blir det inte för min del utan som jag skrev. Om jag nu ska mata med något och hinner med det i år så blir det med turbo.Annars åker motorn i original det är väldigt mycket jobb att få till det ändå.All kraft ligger på att fixa karossen denna vinter och ja det kommer att bli ett körbart showbygge!!

Ls1:a med 700-låda ur en Corvette? De lär ju inte ha varit taget ur samma bil eller hur? Sitter väll 4l60e i dom?

Helt riktigt det är en 4l60e  till LS1  och det är ingen TPI jag har heller utan det är en LT1 med 700r4 låda.
Sorry måste haft järnsläpp när jag skrev det, måste fått en släng av thinner skada den dagen!!!!!!!!!!!!

Hehe sånt händer. Men allt du har gjort hitills imponerar som satan.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Niklas1987 NO
4 oktober 2008 · 2 182 Inlägg

Kul att det går framåt smile

Man blir väldigt imponerad å inspirerad när man läser igenom tråden.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
dancar
4 oktober 2008 · 426 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/476798_ri03e2.jpg
Då har man gjort lite mer på bilen. Torpedväggen har nämligen någon gått loss på med en slägga för att få dit den gamla fördelaren. Ni ser ju själva hur det ser ut!! Här har jag skurit ur den bit som ska bort.Original så är hela den mitterta biten på torpeden lite (innåtbuktad) men jag vill räta upp hela torpeden för en cleanare look!!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/476805_dfm97j.jpg
Här är mitten borta, Svårt att se på bilden men jag har rätat hela mitten med nästan 3cm. Nu ska jag göra en ny bit till mitten.......


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/476807_xdh2z1.jpg
Här har jag svetsat dit den nya mittdelen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/476808_v20fst.jpg
Här har jag lagt på för mycket med tenn! Det har jag gjort bara för att jag kommer bara slipa till detta väldigt grovt och lite slarvigt i detta skede.. På med grov pansarfil bara!!!!!!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/476812_axnnul.jpg
Och här slutar jag nu med detta! Varför jag inte slipar till detta nu är bara för att hela torpeden kommer att blästras och då måste jag slipa efter blästringen med 120 papper för att få bort ev slagg som blir kvar i porerna. Så då kommer detta att bli lent som en barnrumpa....

dancar
5 oktober 2008 · 426 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Kul att det går framåt smile

Man blir väldigt imponerad å inspirerad när man läser igenom tråden.

Tack!!!

dias
5 oktober 2008 · 13 Inlägg

Imponerande plåtarbete.
Inspirerande med folk som gör saker seriöst och inte bara kastar ihop grejorna.

weber140 Förgasarfrälst
5 oktober 2008 · 219 Inlägg

kanonbygge, utbildar mig till plåtslagare så då kan man göra som dig sen haha wink  ja som sagt denna kommer bli grym

T16_AeRo
5 oktober 2008 · 712 Inlägg

Så glad att jag kikade in i projektdelen för en gångs skull.. brukar ju bara vara en massa plastade japanare här..

Du verkar vara ruskigt haj på plåtarbete..

Ett par frågor,, vad är "Berafix"..?
Har du lust att slänga upp en bild på apparaten du krymper plåten med..?

Kommer följa ditt projekt med stort intresse..

dancar
7 oktober 2008 · 426 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/479019_zq7lxw.jpg
Så då har Blästerpistolen varit framme. Nu ser ni varför jag blästrar efter jag lagat eller bytt något. Det flyter ihop mer, Ser ni vart det var?Och nu ser jag om jag slarvat någonstanns. Det lyser igenom direkt där du lagat om du inte gjort det riktigt.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/479028_s2zgps.jpg
På innsidan av luckan sparade jag den gamla stoppning, Baraför att blästersanden inte skulle träffa den yttre plåten och göra att den skulle växa.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/479031_ko2pjf.jpg
Likadant här. Efter borttagning av sand och skräp så ser man knappt var det är bytt. Men jag bytte golvet här, om ni kommer ihåg!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/479034_z0wrab.jpg
Vill bara visa med denna bild att allt fixas till, även rutramarna eller där rutor och lister ska var fixas till.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81133/479036_2alg06.jpg
Så då var det nästan klart med blästring. Jag har torpeden och inneskärmar kvar som ni ser lite till höger. Ha det....Daniel

_Wallis_
7 oktober 2008 · 4 506 Inlägg

Snyggt jobbat!

Kan du andas kan du dö.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang