2792
Sök

Prövotid, här ser ni vad som gäller.

DFFL
9 020 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.

Källa: Trafikjuristen.se

Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?

Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
   2. Smitning från trafikolycksplats.
   3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
   4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
   5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.
   6. Allmän brottslighet.
   7. Sjukdom.
   8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

När får jag tillbaka mitt körkort sedan det har återkallats?

Man återfår aldrig det gamla körkortet när det varit återkallat. Ett nytt körkort ska framställas eftersom det gamla lämnas in och blir ogiltigt. Ett borttappat återkallat körkort som blir återfunnet kan alltså inte användas eftersom det är ogiltigt.

Sifferpunkterna som följer finns redovisade under föregående fråga "Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?"

Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.

Man måste ansöka om att få nytt körkort på särskild handling när ett körkort varit återkallat.

Om körkortet har återkallats mer än 12 månader ska nytt förarprov göras även om du har prövotid.

Beror återkallelse på punkterna 2, 3 och 4 får man nytt körkort tillbaka efter ansökan. Ansökningshandlingar sänds automatiskt med post från Vägverket.

Beror återkallelse på punkterna 1, 5, 6, 7, och 8 måste man som första steg mot nytt körkort ansöka om körkortstillstånd.

Källa: Polisen.se

För nyblivna körkortstagare utfärdas körkortet med en tvåårig prövotid.
Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100).
Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskaps- och körprov utföras innan du får ett nytt körkort.

Källa: Vägverket.se
18 § körkortslagen (1998:488)

Alltså INTE fem år!

Tvivlar ni på vad som skrivits så slå en pling till 11414 och be de koppla dig till Trafikpolisen.
Senast redigerat av FireTraXX (30 december 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2008
Men min kompis sa... och han gjorde... lol

Det är bra, borde klistra denna högst upp så att folk kan hänvisa till den artikeln!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 september 2008
Firetraxx, måste de göra om teoriprovet också eller bara körprovet? Har för mig att de va liksom "back to scratch" och göra om alltihop.
Senast redigerat av Mortalis (17 september 2008)

DFFL
9 020 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Firetraxx, måste de göra om teoriprovet också eller bara körprovet? Har för mig att de va liksom "back to scratch" och göra om alltihop.

Ingen aning.
Står bara "Förarprov" på Polisen.se (Texten jag lagt in nu), vet dock inte om det betyder uppskrivning med eller bara uppkörning.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Administratör
11 914 Inlägg
17 september 2008
Det kom något vettigt ur FireTraXX idag. Applåder! wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

OEM <3
6 957 Inlägg
17 september 2008
Mortalis skrev:

Såvitt ja vet ska allt göras om, de fick en polare göra nu i vintras.
Jäkligt bra att detta kom fram, dock oväntat att de va FireTraXX wink

OEM <3

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 september 2008
chrizz skrev:
Det kom något vettigt ur FireTraXX idag. Applåder! wink

Hahahah.

Nä men gör en sticky om ni inte gjort de än wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Diamond
540 Inlägg
17 september 2008
back to scratch jaa..  teori+uppkörning behövs baa..   men har även hört att dom skulle höja prövotiden til 5år? stämmer detta???

I'm Rick James Bitch!

3 059 Inlägg
17 september 2008
Med dom nya reglerna som kom den 1'a september MÅSTE man göra både uppskrivning och uppkörning om man får kortet återkallat.
Det heter numera sammanhållet förarprov.

Förarprov
Från den 1 september 2008 betraktas kunskaps- och körprovet för personbil (behörighet B) som ett sammanhållet förarprov. De båda proven kan göras på samma dag eller inom två veckor mellan proven. Du bokar tid för båda proven vid ett och samma tillfälle.
Så här fungerar Sammanhållet förarprov B
Från den 1 september införs sammanhållet förarprov för behörighet B. Det innebär att körkortsprovet hålls samman och betraktas som ett prov, vilket innehåller två delar (kunskapsprov och körprov). Kunskapsprovet och körprovet kan genomföras samma dag eller inom två veckor mellan proven. Du måste göra kunskapsprovet först och oavsett resultat ska körprovet göras. Från och med den 1 september gäller även att riskutbildningen (halkbanan) ska vara genomförd och giltig innan kunskapsprovet och körprovet genomförs.

Ditt godkända kunskapsprov eller körprov är giltigt i två månader. Observera att båda proven måste vara godkända inom giltighetstiden två månader, annars måste nya avgifter betalas och båda proven göras om.

Om kunskapsprovet eller körprovet inte är godkänt erbjuds ett omprov inom giltighetstiden två månader. Detta under förutsättning att båda proven genomförts inom en period av två veckor och att omprovet bokas senast tre dagar efter genomfört körprov. Omprov kan endast bokas när både kunskaps- och körprovet är genomfört.

Sammanhållet förarprov innebär sammanfattningsvis:

Körkortsprovet hålls samman och betraktas som ett prov, vilket innehåller två delar (kunskapsprov och körprov)
Båda proven (kunskapsprovet och körprovet) bokas vid samma tillfälle
Proven kan genomföras på samma dag eller inom två veckor mellan proven
Kunskapsprovet ska genomföras först
Oavsett resultatet på kunskapsprovet ska körprovet genomföras
Två månaders giltighet börjar gälla från första godkända prov
Båda proven måste vara godkända inom giltighetstiden två månader, annars måste nya avgifter betalas och båda proven göras om.
Under rubrikerna Kunskapsprov och Körprov i vänstermenyn kan du läsa om hur kunskapsprovet och körprovet går till.

Bokning
Bokningssystemet för kunskapsprov och körprov behörighet B ändras, vilket innebär att de båda proven bokas samtidigt och genomförs nära varandra i tid. Sammanhållet körkortsprov B kan genomföras på alla provorter i landet där kunskapsprov eller körprov kan bokas.

Du bokar på Internet. Boka prov (nytt fönster).

Du kan också kontakta Vägverkets kundtjänst för körkortsfrågor på 0771- 17 18 19. Utbildar du dig på trafikskola kan bokning ske via trafikskolan. När du bokar tid för prov första gången har du företräde på alla kontorsorter och mottagningsorter. På kontorsorten får du tid inom tre veckor.

Kunskapsprov som är godkänt före den 1 september
Har du ett kunskapsprov som är godkänt före den 1 september? Då gäller de gamla reglerna. Det vill säga du behöver endast boka körprov. Ett kunskapsprov som är godkänt före den 1 september gäller i 1 år från godkännandedatum.

Varför införs Sammanhållet förarprov B?
Det ska vara enkelt att planera och genomföra kunskapsprov och körprov så att man kan ha körkortet vid en speciell tidpunkt. Kursplanen betonar vikten av att nära knyta samman teori och praktik och det ska återspeglas i provet. Detta ska bidra till att antalet godkända prov ökar på första försöket. Det ska också skapa bättre förutsättningar för att få trafiksäkra, riskmedvetna och miljömedvetna förare i Nollvisionens anda.

Vad menas med Sammanhållet förarprov B?
Svar: Att förarprovet för personbil betraktas som ett prov, vilket innehåller två delprov (kunskapsprov och körprov). Båda proven genomförs nära varandra i tid. Det kan vara på samma dag eller inom två veckor.

Återkallelse av körkort
Vad händer efter det att polisen omhändertagit körkortet?
Svar: Inom 48 timmar ska polisen skicka beslut och körkort till Länsstyrelsen. Så fort ärendet kommer in till Länsstyrelsen skickas en underrättelse där körkortsinnehavaren ges möjlighet att yttra sig.

Kan man få högre böter och slippa återkallelse?
Svar: Nej

Kan återkallelsetiden förläggas efter önskemål?
Svar: Nej

Måste man köra upp på nytt för att få körkortet tillbaka?
Svar: Om spärrtiden inte är längre en ett år får man tillbaka körkortet utan förarprov.

Vad gäller om man har prövotid och får körkortet återkallat?
Svar: Då krävs alltid körkortstillstånd och godkänt förarprov, d v s både kunskaps- och körprov

När kan man söka körkortstillstånd efter spärrtid?
Svar: Man kan ansöka sex månader innan spärrtiden går ut. Ansökan kan dock beviljas tidigast två månader innan spärrtiden går ut

När kan man börja köra efter att spärrtiden har löpt ut?
Svar: När Vägverket har fått in grundhandling med namnteckning och foto samt betalning skett

Kan man köra trots att man inte fått körkortet i sin hand?
Svar: Ja, bara man kan legitimera sig.

Påverkar en återkallelse handledarskap?
Svar: Godkännandet som handledare upphör att gälla om körkortet återkallas.

Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskaps- och körprov utföras innan du får ett nytt körkort.
Senast redigerat av Smajly (17 september 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
17 september 2008
FireTraXX skrev:
Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.

Källa: Trafikjuristen.se

Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?

Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
   2. Smitning från trafikolycksplats.
   3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
   4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
   5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.
   6. Allmän brottslighet.
   7. Sjukdom.
   8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

När får jag tillbaka mitt körkort sedan det har återkallats?

Man återfår aldrig det gamla körkortet när det varit återkallat. Ett nytt körkort ska framställas eftersom det gamla lämnas in och blir ogiltigt. Ett borttappat återkallat körkort som blir återfunnet kan alltså inte användas eftersom det är ogiltigt.

Sifferpunkterna som följer finns redovisade under föregående fråga "Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?"

Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.

Man måste ansöka om att få nytt körkort på särskild handling när ett körkort varit återkallat.

Om körkortet har återkallats mer än 12 månader ska nytt förarprov göras även om du har prövotid.

Beror återkallelse på punkterna 2, 3 och 4 får man nytt körkort tillbaka efter ansökan. Ansökningshandlingar sänds automatiskt med post från Vägverket.

Beror återkallelse på punkterna 1, 5, 6, 7, och 8 måste man som första steg mot nytt körkort ansöka om körkortstillstånd.

Källa: Polisen.se

Lägger till en liten sak:

Från www.vv.se

OEM <3

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 september 2008
hmm, hittar ingen info om detta..

hur är det med halkbanan? Måste den göras om? Den räknas väl som en del i körprovet?

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 059 Inlägg
17 september 2008
te_wik skrev:
hmm, hittar ingen info om detta..

hur är det med halkbanan? Måste den göras om? Den räknas väl som en del i körprovet?

Nej.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
17 september 2008
diamond_ skrev:
men har även hört att dom skulle höja prövotiden til 5år? stämmer detta???

Detta var det snack om redan innan jag tog körkort, dvs mitten av 90-talet. Ännu har jag inte sett något bevis på att det är på G, så NEJ, det stämmer inte.

/Mattias

Olofström , Blekinge
211 Inlägg
17 september 2008
Ajdå jag som har en varning! Får hålla mig i skinnet ett tag till då

1 833 Inlägg
17 september 2008
NorrmaN_Racing skrev:

3ggr på två år ju.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 september 2008
NorrmaN_Racing skrev:

har du blivit dömd för något? Fått böter? Det inget som heter varningar, även om samtliga poliser som har stoppat mig när jag kört lite utmanande försökt skrämma mig med det när dom inte kunnat sätta mig på något.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

194 Inlägg
17 september 2008
discokapten skrev:
NorrmaN_Racing skrev:

har du blivit dömd för något? Fått böter? Det inget som heter varningar, även om samtliga poliser som har stoppat mig när jag kört lite utmanande försökt skrämma mig med det när dom inte kunnat sätta mig på något.

Finns det visst, jag har fått en varning från länsstyrelsen. Som håller i sig i 2år.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 september 2008
n0sferatu skrev:
discokapten skrev:
NorrmaN_Racing skrev:

Finns det visst, jag har fått en varning från länsstyrelsen. Som håller i sig i 2år.

För vad? Finns ingen myndighet som kan dela ut "varningar" om det inte finns brott som man erkänt (skrivit under böter) // Dömts till.
Kanske LOB då... Dock så har den lagen missbrukats en del.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Administratör
2 978 Inlägg
17 september 2008
Fick 5år från länstyrelsen 2001 då jag busade med min gamla S2-sedan 138kmh i snittfart fick behålla kortet men som sagt 5års varning.....

En kopp av den svarta såsen...

Olofström , Blekinge
211 Inlägg
17 september 2008
discokapten skrev:
n0sferatu skrev:
discokapten skrev:

För vad? Finns ingen myndighet som kan dela ut "varningar" om det inte finns brott som man erkänt (skrivit under böter) // Dömts till.
Kanske LOB då... Dock så har den lagen missbrukats en del.

har fått för att jag smet ifrån platsen vid en krock! Inte för att jag smet direkt.. knuffade bara bilen ett par hundra meter för att slippa trafikkaos haha smile

Sök