2811
Sök

Beräkna En Portad basslåda, någon som har lust att hjälpa?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan, jag har skaffat en ny bil och måste nu köra med  portadlåda, undrar nu om någon vänlig själ har lust att hjälpa mig med det? Bilen är en Mercedes 190e -89 och jag har tänkt ha portarna upp igenom sjuklådan, matrialet jag tänkt andvända mig av är 19mm spånskiva.

Bass x2 : Car Power BlackBass 10''

Impedance (Z) 2 x 4Ω
Resonant frequency (fs) 32Hz
Max. frequency range f3 - 300Hz
Music power 2 x 250WMAX
Power rating (P) 2 x 175WRMS
SPL (1W/1m) 86dB
Suspension compl. (Cms) 0.19mm/N
Moving mass (Mms) 130g
Mech. Q factor (Qms) 7.20
Electr. Q factor (Qes) 0.46
Total Q factor (Qts) 0.43
Equivalent volume (Vas) 30 l
DC resistance (Re) 2 x 3,6/1 x 1.8Ω
Force factor (BxL) 10,5Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH
Voice coil diameter 50mm
Voice coil former Aluminum
Linear excursion (XMAX) ±15mm
Eff. cone area (Sd) 325cm2
Magnet weight 90oz
Weight 5kg

Slutsteg: Sinus Live SL-A 1500 V2

CEA-2006 ( 14,4volt )
Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)
freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter 40-180 Hz)
bass eq kontroll vid 30-80hz: Ja ( 0 to 12db )
Subsonic filter: Ja (20-50Hz 24dB)
Nikel-plätterade kontakter: Ja
Avsäkring: Extern 150amp ANL ( medföljer )
Storlek: (cm) 42(L)x6.2(H)x19,5(W)
Ström anslutning: Tar up till 50mm2 + & -
Högtalar anslutning: Tar up till 10mm2

Skriv gärna vilken längd porten/portarna skall vara.
Om det är någon mer info ni behöver så tveka inte att skriva! smile

Mvh Markus

Edit, redigering av text smile
Senast redigerat av -Mackan- (4 oktober 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Är det verkligen ingen som sitter på ett beräknings program som har lust att hjälpa en som inte förstår sig på programen? hmm

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

21 761 Inlägg
4 oktober 2008
Jag har beräkningsprogram och kan försöka hjälpa dig. Men att räkna ut en låda som spelar med maximalt ljudtryck är i det närmaste omöjligt, däremot går det att räkna ut en låda som fungerar relativt hyffsat och som man sedan får labba litegrann med. smile

Per bas: 37 liter (endast bas inräknat) med 4" rör som är 35cm långt, dämpmatta på väggarna.

Båda basarna i samma låda: 74 liter (endast basarna inräknade) med 6" rör som är 35cm långt, dämpmatta på väggarna.

Röret får du räkna på själv eftersom jag inte vet hur mycket som ska sitta inuti lådan, avstämningen är beräknad till runt 40 Hz.

4" rör tar upp 0,095 liter per cm, dvs ca 1 liter per decimeter.
6" rör tar upp 0,2 liter per cm, dvs 2 liter per decimeter.
Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2008)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har beräkningsprogram och kan försöka hjälpa dig. Men att räkna ut en låda som spelar med maximalt ljudtryck är i det närmaste omöjligt, däremot går det att räkna ut en låda som fungerar relativt hyffsat och som man sedan får labba litegrann med. smile

Per bas: 37 liter (endast bas inräknat) med 4" rör som är 35cm långt, dämpmatta på väggarna.

Båda basarna i samma låda: 74 liter (endast basarna inräknade) med 6" rör som är 35cm långt, dämpmatta på väggarna.

Röret får du räkna på själv eftersom jag inte vet hur mycket som ska sitta inuti lådan, avstämningen är beräknad till runt 40 Hz.

4" rör tar upp 0,095 liter per cm, dvs ca 1 liter per decimeter.
6" rör tar upp 0,2 liter per cm, dvs 2 liter per decimeter.

Tackar, jag har tänkt ha båda basarna i samma låda, men har du några mått på en låda?

Tack på förhand smile

Mvh Markus

892 Inlägg
4 oktober 2008
Får man fråga vad det är för program? Är det gratis?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

21 761 Inlägg
4 oktober 2008
Android: Jag har två program, dels BassBox Pro 6.0.2 och dels WinISD Alpha. WinISD går lätt att få tag på (finns hos www.linearteam.dk),  BassBox ska tydligen också gå att få tag på men vart vet jag inte.

-Mackan-: Längd x Bredd x Höjd är ju formeln för att räkna ut en vanlig fyrkantig låda. Kolla upp vilka lådmått som ryms i bagaget och hur stora basarna är, sedan är det bara att prova sig fram till lämpliga mått. smile
Fram med miniräknaren.

Sök