2038
Sök

skiljerelä, *frågetecken*

Allt i allo
358 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#1
Ett skiljerelä funkar så här: Leder ström när bilen är igång, Leder inte ström när bilen är avstängd...RIGHT?!..
om man inte har tid lust eller ork på att vänta på att sådant ska komma funkar inte en huvudströmbrytare som pallar 250A kontinuerligt som ett manuellt skiljerelä?=P

så om jag ska stå still och poppa vrider jag av strömmen sen när jag startar bilen igen vrider jag på det?

De é nice !

4 767 Inlägg
5 oktober 2008
#2
Ja det fungerar.

Glöm den inte påslagen bara när du står med motorn avstängd och poppar stereo.

Säkra av kabeln emellan också! Gärna i båda ändar ifall du får kabelbrott..

Men att koppla ett skiljerelä tar bara nån timme längre tid än att köra med manuell brytare, eftersom du ändå får dra allt kabelage!

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (5 oktober 2008)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Allt i allo
358 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#3
kablar är redan dragna, ne men jag har inte pengarna till ett relä just nu, men tänkte som en provisorisk lösning, sen kan man ju bara stoppa i relät där som strömbrytarn sitter.

De é nice !

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 oktober 2008
#4
Ramneborg skrev:
kablar är redan dragna, ne men jag har inte pengarna till ett relä just nu, men tänkte som en provisorisk lösning, sen kan man ju bara stoppa i relät där som strömbrytarn sitter.

jag har fundera med skilje relä .. visst äre de som ett vanligt relä typ  som te  extraljus? isf kan man ju köra remuten från stereon te relä så de startar då man starta stereon ?

Allt i allo
358 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#5
men du har ju en remote ut från stereon, från den drar du en kabel te steget, då startar steget när stereon startar, anledningen till skiljerelä är för att batterierna inte ska ligga å dra ström från varandra.

De é nice !

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 oktober 2008
#6
Ramneborg skrev:
men du har ju en remote ut från stereon, från den drar du en kabel te steget, då startar steget när stereon startar, anledningen till skiljerelä är för att batterierna inte ska ligga å dra ström från varandra.

jo de vet jag  men har  i tanke att sätta ett till batteri där bak  och orkar inte börja dra kabel till en knapp.  så lättast skull de ju vara om remoten skulle slå på relä och när man stänger av bilen å stereon stängs så stängs relät åxå då har inte  baterierna nå kontakt med varan..

21 761 Inlägg
5 oktober 2008
#7
Styrningen av skiljerelät kopplas till generatorns D+, då slår relät till när generatorn börjar ladda och slås av när generatorn slutar att ladda.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 oktober 2008
#8
En annan fullösning är att koppla skiljerelät på tändningen. Får nästan samma funktion som att koppla på generatorns D+.

Annars kan man använda spänningsstyrda reläer som slår till när generatorn börjat ladda (spänningen över 13,2V). Är jätte enkla att ansluta, behöver bara en kabel från varje batteri plus jord. finns även spänningsstyrda reläer med strömbegränsning som tillser att en viss maximal ström kan gå mellan batterierna typiskt ca 80A.

Glöm för guds skull inte säkringarna på kabeln. Max 30cm från resp. batteri!!

PM:a för mer info!

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök