Tuggummimannens BMW E36 som suger: update 25/3

Tuggummimannen Taggad
11 juli 2009 · 1 507 Inlägg

Rquired skrev:
Gör bilen lite piggare de extra pållarna smile

Sant, men just nu är bilen ganska jobbig att köra... Den hackar och har sig på låga varv, har nästan inget drag alls på mellanregistret innan ca 5krpm då den drar järnet... Asjobbigt. Men det är förmodligen för att kammarna står lite fel, så ska fixa det sen i samband med att mappen ska fixas smile.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Rquired Allmänt envis
11 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Tuggummimannen skrev:

Rquired skrev:
Gör bilen lite piggare de extra pållarna smile

Sant, men just nu är bilen ganska jobbig att köra... Den hackar och har sig på låga varv, har nästan inget drag alls på mellanregistret innan ca 5krpm då den drar järnet... Asjobbigt. Men det är förmodligen för att kammarna står lite fel, så ska fixa det sen i samband med att mappen ska fixas smile.

Mvh
/T

Jaja, du måste ju ge den en chans att visa vad den kan. Ställ kammarna rätt nu och sluta klaga, bilstackarn vill busa ju wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tuggummimannen Taggad
11 juli 2009 · 1 507 Inlägg

Ska resa bort ett nästa vecka tror jag, så blir att fixa sportstolar, kamaxlarna och mappen så fort jag är hemma igen smile

Föressten testades varvstoppet idag ett par gånger smile

Mvh
/T

Senast redigerat av Tuggummimannen (26 juli 2009)

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
SRC Team Whiplash Racing
12 juli 2009 · 98 Inlägg

Tuggummimannen skrev:
Ska resa bort ett nästa vecka tror jag, så blir att fixa sportstolar, kamaxlarna och mappen så fort jag är hemma igen smile

Föressten testades varvstoppet idag ett par gånger. Spinner fint efter stoppskyltar smile

Mvh
/T

när kommer du hem igen:)? tänkte komma förbi och kolla hur det går för dej smile

Audi S3 MTM "Rambo" (2000)
Tuggummimannen Taggad
26 juli 2009 · 1 507 Inlägg

Jag köpte mig ett set 17-tummare med blankslitna däck för en billig peng idag smile

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
javes
5 augusti 2009 · 81 Inlägg

måste höra med dig! min toppapackning är antagligen kass för den spottar ut glykol ur avgas när den är kall, och när jag tog bort slangarna från luftburken pissa det ut glykol där med (antar att det inte ska vara så)

men måste man ställa in dödläge när man ska byta toppapackning? och isåfall hur fan gör man? det står i heynes något med fördelare men där är väll ingen fördelare på 325 e36 92:a?

och hur mycket ska man spänna toppen med momennyckel sen?

mycket tacksam för svar smile

Chevrolet Van "van" (1988)
Tuggummimannen Taggad
20 augusti 2009 · 1 507 Inlägg

javes skrev:
måste höra med dig! min toppapackning är antagligen kass för den spottar ut glykol ur avgas när den är kall, och när jag tog bort slangarna från luftburken pissa det ut glykol där med (antar att det inte ska vara så)

men måste man ställa in dödläge när man ska byta toppapackning? och isåfall hur fan gör man? det står i heynes något med fördelare men där är väll ingen fördelare på 325 e36 92:a?

och hur mycket ska man spänna toppen med momennyckel sen?

mycket tacksam för svar smile

På  det stora remhjulet på veven finns en liten markering som är svår att se utan ficklampa samt en pil i kåpan bakom det stora remhjulet på veven. När markeringen är vid pilen så är veven i nolläge.

När du sätter tillbaka toppen måste du nolla kammarna och veven för att få det rätt. Det lättaste är om du lånar eller gör ett verktyg som du sätter över kammarnas bakre del som är fyrkantig. Detta verktyg består av en tillsågad platta av metall vars mått och sprängskiss finns i haynes.

Du ska först dra alla toppbultar med 50 Nm. Sedan ska du dra alla ett kvarts varv (90 grader) till. Och slutligen yttligare ett kvarts varv till.

Mycket riktigt finns ingen fördelare, utan den har separata tändspolar.

Ledsen att jag inte svarat. Ligger i lumpen och har inte fått permission förrän nu smile.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
5 september 2009 · 1 507 Inlägg

Update

Jag ligger somsagt i lumpen nu, så det kommer gå ganska segt framöver...
Jag har i alla fall tagit lite helhetsbilder på bilen med nya fälgarna på. Och det är inte tänkt att bli nåt blingbling-stuk på den, utan mer rått racestuk. tycker fälgarna gör sig bra på bilen. Och det är bra däck på nu efter att jag bytte bakdäcken. smile

Vid inköp:
http://i29.tinypic.com/20sjgaa.jpg

Efter däckbyte:
http://i30.tinypic.com/jhv7sy.jpg

http://i26.tinypic.com/2vru45u.jpg

http://i26.tinypic.com/264sutf.jpg

http://i30.tinypic.com/zv1tmr.jpg

Nästa grej att göra är att köpa en ny lambdasond och klämma dit och se om avgasvärdena blir bättre.

Förövrigt så köpte jag på mig ett par 225/50 R17 med 5mm kvar där ett av däcken var för svår att balansera pga att det är punkteringslagat. Så om man vill ha ett par driftdäck för 300 spänn så kan man skicka pm wink    (Tar bort detta om moderatorer tycker så)

Bild (Det gäller däcken som inte sitter på fälgarna):
http://i31.tinypic.com/2w2j2gk.jpg

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
pampers138 Har alltid rätt!
6 september 2009 · 689 Inlägg

vart köpte du däcken o fälgen?

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Tuggummimannen Taggad
12 september 2009 · 1 507 Inlägg

pampers138 skrev:
vart köpte du däcken o fälgen?

blocket.se och blocket.se cool

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
pampers138 Har alltid rätt!
12 september 2009 · 689 Inlägg

Tuggummimannen skrev:

pampers138 skrev:
vart köpte du däcken o fälgen?

blocket.se och blocket.se cool

Mvh
/T

Jo men vart fanns de? ser ut som de kommer från en bil härifrån Vingåker/ katrineholm

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
eastmotorsport -sommar ska de va....
12 september 2009 · 4 524 Inlägg

Kul projekt ,påminner om mitt tidigare e36 projekt. Nu bökara jag på med en e39 och pappa med sin 330 .Kolla gärna.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Tuggummimannen Taggad
19 september 2009 · 1 507 Inlägg

pampers138 skrev:

Tuggummimannen skrev:

pampers138 skrev:
vart köpte du däcken o fälgen?

blocket.se och blocket.se cool

Mvh
/T

Jo men vart fanns de? ser ut som de kommer från en bil härifrån Vingåker/ katrineholm

Köpte de i västerhaninge smile

eastmotorsport skrev:
Kul projekt ,påminner om mitt tidigare e36 projekt. Nu bökara jag på med en e39 och pappa med sin 330 .Kolla gärna.

Tack, ja det kan jag göra.

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
1 oktober 2009 · 1 507 Inlägg

Update.

Morbror har varit och testat avgasvärdena igen. med nya lambdasonden så ligger hc på 400 och bilen går fortfarande för fett... Fan vad känsligt det ska vara när man trimmar...
Morbror kom i alla fall på en lösning och avgasvärdena ska åka och testas imorn igen.

Han svarvade till en grej som jag sedan monterade mellan luftmassemätaren och spjällhuset:
http://i33.tinypic.com/2nu7fyf.jpg

http://i37.tinypic.com/v5dg14.jpg

Man kan med hjälp av en stor gängad del ställa in hur mycket luft som ska gå förbi luftmassemätaren. Och i och med att en del av luften går förbi lmm så går det mindre luft än vad det ska igenom lmm och därmed får motorn mindre soppa. Nu gäller det att hitta rätt läge och köpa ett litet konfilter.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
pampers138 Har alltid rätt!
2 oktober 2009 · 689 Inlägg

trevligt med en update! wink


Fast om jag vore du så skulle jag nog satsa på ett ms.

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Tuggummimannen Taggad
2 oktober 2009 · 1 507 Inlägg

pampers138 skrev:
trevligt med en update! wink


Fast om jag vore du så skulle jag nog satsa på ett ms.

Ja, det är trevligt. Har en 4-dagars permission från lumpen nu, så tänkte hinna klart bilen.

Nej, inget ms, så seriöst blir inte detta bygge, men vänta tills nästa sommar wink

/T
________________________________________________________________________________________

Update!

Då har jag varit och mätt avgasvärdena än en gång, OCH DE VAR BRA!!! Han gick lite lite snålt, men nu vet jag att det fungerar med den tillsvarvade mojängen smile. Nu ska den bara fästas permanent på ett ordentligt sätt istället för det nuvarande provisoriska sättet, och ställas in ordentligt. smile

Så sitter den nu:
http://i34.tinypic.com/2hwk9dj.jpg
Det längst till höger på bilden är luftfiltret, det i övre högra kanten är lmm och uppe i vänstra hörnet är spjällhuset.

Strax dags för besiktning, igen.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
SRC Team Whiplash Racing
3 oktober 2009 · 98 Inlägg

håller båda tummarna för dej danne big_smile klockren lösning ju big_smile

Audi S3 MTM "Rambo" (2000)
Rquired Allmänt envis
3 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Kul lösning, alltid bra när någon får en snilleblixt wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tuggummimannen Taggad
3 oktober 2009 · 1 507 Inlägg

Rquired skrev:
Kul lösning, alltid bra när någon får en snilleblixt wink

Ja, det var min morbrors idé. Fan va skönt, jag har kört en del med mojängen monterad, och det är skillnad mot innan. Den går jämnare på lägre varv och det är lite bättre drag i den.
Nu har jag en del idéer som ska uppfyllas inom kort smile, kommer kanske en update imorn smile.

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
eastmotorsport -sommar ska de va....
3 oktober 2009 · 4 524 Inlägg

Heja morbror!!!! :-)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang