3092
Sök

Montering F28 (6-vxl calibra turbolåda) på Saab 900/9-3

354 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
På dessa bilder visar jag endast hur jag har gjort med slavcylinder. Fråga gärna så mycket som möjligt smile . Det är det denna tråd är till för smile Denna bilen är det som lådan är monterad på www.b-daniels.com



https://www1.garaget.org/gallery/archive/9119/503356_tlhx9d.jpg
Bilden visar hur jag borrat hålen i klackarna för att sedan gänga, för att passa saab slaven.. de gamla hålen har ja försänkt och monterat konisk skruv med massa gänglås..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/9119/503351_wnign8.jpg
Distansringen(4mm tjock) i alu som sitter mellan slaven och lådan, dels för att täta men oxå för att bygga ut slaven lite från lådan så avståndet blir rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/9119/503358_dqehzb.jpg
Här visar jag hur jag monterat den nya packboxen från momentum (minns ej mått, fråga så försöker ja ta reda på det) .. Man måste även slipa ner ena örat på slaven lite för att den vid montering inte skall ta i lådan, man ser det tydligt när man väl är där (syns ej på bilden) smile ..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/9119/503360_9xuxzh.jpg
Här visar jag hur det ser ut när slaven är monterad tillslut smile ..
Senast redigerat av skalmanen (28 december 2008)


36 Inlägg
30 november 2008
#2
är du klar med projektet? vekar ju skit coolt med sexväxlad låda i en 9-3:a tongue

354 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#3
HazzeMan skrev:
är du klar med projektet? vekar ju skit coolt med sexväxlad låda i en 9-3:a tongue
Det börjar närma sig iaf smile .. Har kört in han 8 mil,, i stort sätt bara mappningen kvar smile


455 Inlägg
8 december 2008
#4
Hur funkar det i övrigt? Inga problem med att lådan tar i blocket nånstans? Har en kompis som funderar på konceptet i en 9-5a....

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!

354 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
Astramarkus skrev:
Hur funkar det i övrigt? Inga problem med att lådan tar i blocket nånstans? Har en kompis som funderar på konceptet i en 9-5a....
Nope, Problem med slavcylinder och växellänkage är nog de problem som skulle kunna uppstå isådana fall.. Om man inte gör rätt vill säga..

Mvh
Martin


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
28 december 2008
#6
är f28:an vajerstyrd?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

354 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#7
kwansa skrev:
är f28:an vajerstyrd?
Nej, växelstag, pincip som på 900: an men det ser lite annorlunda ut..


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
31 december 2008
#8
okej smile, då gäller det att ha motorn någelunda stummt monterad?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

354 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#9
kwansa skrev:
okej smile, då gäller det att ha motorn någelunda stummt monterad?
det stämmer smile .. alu/poly bussningar i motorupphängning brukar hjälpa tillräckligt,, om inte får du sätta dit en eller två "motordämpare"


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 januari 2009
#10
Då är jag med smile, jag funderar på om jag rasar min låda i sommar så blir det en f28 eller f40.

Då låter f40 smidigare eftersom den är vajerstyrd? men då blir det nya drivaxlar och nytt vxl-fäste?

svår sits! =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

354 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#11
kwansa skrev:
Då är jag med smile, jag funderar på om jag rasar min låda i sommar så blir det en f28 eller f40.

Då låter f40 smidigare eftersom den är vajerstyrd? men då blir det nya drivaxlar och nytt vxl-fäste?

svår sits! =/
Vet inte så mkt om F40 just, men har hört att det blir en del jobb ändå.. kolla me trollspeed om dem kan ge dig lite tips.. Frank som hade SQR förut, jobbar på trollspeed nu,, riktigt duktig kille, vet att han kan en del om f40..


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 januari 2009
#12
skalmanen skrev:
kwansa skrev:
Då är jag med smile, jag funderar på om jag rasar min låda i sommar så blir det en f28 eller f40.

Då låter f40 smidigare eftersom den är vajerstyrd? men då blir det nya drivaxlar och nytt vxl-fäste?

svår sits! =/
Vet inte så mkt om F40 just, men har hört att det blir en del jobb ändå.. kolla me trollspeed om dem kan ge dig lite tips.. Frank som hade SQR förut, jobbar på trollspeed nu,, riktigt duktig kille, vet att han kan en del om f40..
Okej...Tack smile ska ha det namnet i tankarna när det väl är dags wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

252 Inlägg
2 januari 2009
#13
skalmanen skrev:
kwansa skrev:
okej smile, då gäller det att ha motorn någelunda stummt monterad?
det stämmer smile .. alu/poly bussningar i motorupphängning brukar hjälpa tillräckligt,, om inte får du sätta dit en eller två "motordämpare"
Det går alldelles utmärkt även utan polybussningar och motordämpare... wink

Ang. växellänkage så passar faktiskt calibrans spakställ rakt på, då slipper man bygga om länkaget!!
Senast redigerat av BERNI (2 januari 2009)

Got vtec?

354 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#14
BERNI skrev:
skalmanen skrev:
kwansa skrev:
okej smile, då gäller det att ha motorn någelunda stummt monterad?
det stämmer smile .. alu/poly bussningar i motorupphängning brukar hjälpa tillräckligt,, om inte får du sätta dit en eller två "motordämpare"
Det går alldelles utmärkt även utan polybussningar och motordämpare... wink

Ang. växellänkage så passar faktiskt calibrans spakställ rakt på, då slipper man bygga om länkaget!!
Okay, jag klarar mig inte utan polybussningar iaf smile .. då motorn vrider sig såpass mkt att det blir fel vinkel på växellänkaget, så ja får inte i växlarna,,

Jag kör med calibrans spakställ, som du säger så passar det rakt på, men du får bygga om lite för tändningslås, interiörkåpor o lite sånt småkrafs..


2 Inlägg
10 maj 2011
#15
Vart fick du tag på distansen mellan slaven & lådan?



Sök