4580
Sök

Turbokonvertera en 740 glt 16 valve

247 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Jag har tänkt turbokonvertera min 740 glt 16 valve. vad måste göras med elen för att den inte ska få spelet mm . den mekaniska bitten är inge problem men elen vore bra att få reda på hur ni andra gjort med den när ni konverterat en 16 valve:)

:):) 740:):)

Avstängd
653 Inlägg
14 december 2008
Jadu...

Ska det blir jätteseriöst eller en snabbkonvertering?

Helst ska du ju renovera motorn först o främst, sen är det ju ganska bra att ta ett ft-block o sätta 16v kolvar o 16 topp i m.m. Det är mycket o göra med bränslet med, andra spridare och andra boxar..
Själv nöjer jag mig med att bara slänga på turbo på min vanliga 16v motor med andra spridare o högre bränsletryck bara, finns flera här på garaget som har gjort det med bra resultat ;) iofs kanske inte mer än 0.5-0.6 bars laddtryck.. men ändå. Finns många här som vet mer om detta så du får leta lite :P

Jag har rätt i vad jag än säger.

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 december 2008
yesbox- skrev:
Köp en 740 turbo istället för bonne trimma. Det kommer aldrig bli likabra heller. Pengarna du lägger på attkonvertera kan du köpa en 740 turbo för istället.

Även om du bygger om så motorn håller är ju växellåda, drivknutar osv ett problem också.

Hehe..finns ju massor me trådar om de å alla samma resultat...KÖP en färdig istället..inte besiktningsbart ändå!!

Mästare
2 947 Inlägg
14 december 2008
mrbuggy skrev:
yesbox- skrev:
Köp en 740 turbo istället för bonne trimma. Det kommer aldrig bli likabra heller. Pengarna du lägger på attkonvertera kan du köpa en 740 turbo för istället.

Även om du bygger om så motorn håller är ju växellåda, drivknutar osv ett problem också.

Hehe..finns ju massor me trådar om de å alla samma resultat...KÖP en färdig istället..inte besiktningsbart ändå!!

Som ombyggt fordon borde den väl bli godkänd men då måste han ju bygga om lite mer än bara motorn.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 december 2008
KimVsWorld skrev:
mrbuggy skrev:
yesbox- skrev:

Som ombyggt fordon borde den väl bli godkänd men då måste han ju bygga om lite mer än bara motorn.

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Avstängd
653 Inlägg
14 december 2008
Fan va tråkiga alla är, hur kul är det att köpa en färdig 8v-Lol-motor ?? går inte o få ur samma effekt ur dem, inte alls samma härliga ljud, o absolut inte nån speciellt modern motor.
Nej fy det är för vanligt med 8ventilare, och så är det inte nån utmaning heller. O vem har sagt att man ska ha turbon på när man besiktigar? wink

Jag har rätt i vad jag än säger.

Sök