Frågor om bmw 316i

Reakan
13 januari 2009 · 97 Inlägg

Hejsan,

Funderar på att köpa en bmw 316i årsmodell 1993. Det är en privatimporterad bil som ska ha gått ca 15000mil. Kan man lita på miltalen när den är importerad eller vad tror ni?

Hur är det med vatten pump topplockspackning och kamkedja? Är dom klena och är det dags för kamkedje byte tror ni?

Något speciellt att tänka på?

Vad betalar man för en sån bil som ser bra ut utvändigt och invändigt och har bra påstådda mil iaf?

Tack för bra svar smile

DusanMandick Random Hero
13 januari 2009 · 4 047 Inlägg

vattenpumparna har ju en del bmw problem med då impellerbladen är i plast, och de brukar va lite krångliga o lufta kylsystemet på om de ska bytas pump

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
VrT5
13 januari 2009 · 198 Inlägg

milen ska man inte lita på när de är inport! har vare med flera gånger när de står 20000 mil på mätarn också står de 40000 i besiktningspåperet när man kollar efter man har köppt bilen, så de är juh en sak att tänka på om den är besiktad i sverige nån gång, sen är väl inte en 316 så mycket att hänga i julgranen om man vill ha nått som går bra heller

Reakan
13 januari 2009 · 97 Inlägg

VrT5 skrev:
milen ska man inte lita på när de är inport! har vare med flera gånger när de står 20000 mil på mätarn också står de 40000 i besiktningspåperet när man kollar efter man har köppt bilen, så de är juh en sak att tänka på om den är besiktad i sverige nån gång, sen är väl inte en 316 så mycket att hänga i julgranen om man vill ha nått som går bra heller

Miltalen stämmer överens med bilprovningen, men bilprovningen går väll enbart efter vad mätarna står på. Tänkte om det fanns större risk att nån fifflat med mätarna innan eller nått.

Kan man märka om vatten pumpen är dålig? Om man har bra värme och schysst temperatur givare kan man lita på det då?

Nej jag är inte ute efter massa hästkfrafter, mest en glidar bil. Den ligger väll för runt 19000:- och man får väll vad man betalar för, men vill inte att toppen ska åka av direkt eller nått.

Men man borde kunna lita på milen hyffsat om mätaren visar 15000 mil?

Man märker och känner och hör ju förövrigt om bilen verkar i schysst skick ...

VrT5
13 januari 2009 · 198 Inlägg

jag har gamla besigtnings papper där de står 27000 mil på min bmw å på sista står de 20000mil så de händer väl att de fifflas lite med mätarna kanske, min bmw har gått varm många gånger men toppen har aldrig gått men de är juh en diesel vet inte om de är någon skilnad på hållbarheten på diesel eller bensin

Reakan
13 januari 2009 · 97 Inlägg

VrT5 skrev:
jag har gamla besigtnings papper där de står 27000 mil på min bmw å på sista står de 20000mil så de händer väl att de fifflas lite med mätarna kanske, min bmw har gått varm många gånger men toppen har aldrig gått men de är juh en diesel vet inte om de är någon skilnad på hållbarheten på diesel eller bensin

Okej. Man får väll kanske gå mer på hur motorn verkar förövrigt än att stirra sig blind på milen. Varför har din gått varm då? Hårt körd eller går dom lätt varma?

Bmw 316i är det en 1.6 liters motor? Vad uppskattar du bensin förbrukningen på blandad i en 316? smile

bmwp0wer
13 januari 2009 · 48 Inlägg

den heter ju 316 för att det är en 1.6 liters motor. samma som att en 325 är en 2.5 liters motor. 3:an framför står för storleken på karossen. jag hade en 318i en gång i tiden. det var en riktigt bra bil. billig att köra, försäkring, delar mm.

du kan åka till bilprovningen och fråga dom att kolla upp hur längt den har gått i det andra landet.. det gjorde dom åt mig.

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
VrT5
13 januari 2009 · 198 Inlägg

japp hårt körd:P

Reakan
14 januari 2009 · 97 Inlägg

Okej.

Jag är inte ute efter massa hästkrafter men är det någon skillnad på bmws 100hk mot en slö sierra 2.0 120hk? tongue

bmwn måste ju kännas lite piggare iaf?

Hasselstrom
14 januari 2009 · 796 Inlägg

Provkör du bilen (och har kör runt i många gamla härkar tidigare) Så borde du känna om den gått 15000mil eller 30000...

Polaren har en 325a som han köpte när den hade gått "17000mil"...
Han själv har ingen känsla för bilar, men när jag provkörde den märkte jag att den hade gått längre...

Och mycket riktigt så hade den i själva verket gått strax 40k mil..

Det skall finnas ett sätt att kolla i systemet hur långt bilen (BMW e36) egentligen gått, så att det skall visa sig i trippmätaren det riktiga miltalet.
Jag personligen kan inte "koden" eller "sättet" får att få fram de, men åker du till bmw borde dom kunna kolla det. (nånting med att trycka på "trippknappen", blinka med helljuset o veva ner fönstret, eller nåt i den stilen).... du fattar..


Men provkör bilen och känn efter hur bakvagnen, motorn och chassit känns innan du bestämmer dej.

På polarens var nästan allt slut eller nära inpå.  Dock är hans en 325a, men har den gått långt så känns det. Stötdämparna var totalslut runt om.

Kolla även hur slitna pedalgummin, knopp, ratt och förarsäte är. Det kan avslöja mycket.

Hoppas jag inte avskräkt dej för mycket bara. Bmw är bra och hållbara bilar med mycket kvalité och en 316 (vilket är den minsta motorn) är säkerligen inte alls lika hårt körd som en 325a, 320, eller en 318is, då dessa är populärast bland gasglada ungdomar.
Lycka till!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Reakan
14 januari 2009 · 97 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Provkör du bilen (och har kör runt i många gamla härkar tidigare) Så borde du känna om den gått 15000mil eller 30000...

Polaren har en 325a som han köpte när den hade gått "17000mil"...
Han själv har ingen känsla för bilar, men när jag provkörde den märkte jag att den hade gått längre...

Och mycket riktigt så hade den i själva verket gått strax 40k mil..

Det skall finnas ett sätt att kolla i systemet hur långt bilen (BMW e36) egentligen gått, så att det skall visa sig i trippmätaren det riktiga miltalet.
Jag personligen kan inte "koden" eller "sättet" får att få fram de, men åker du till bmw borde dom kunna kolla det. (nånting med att trycka på "trippknappen", blinka med helljuset o veva ner fönstret, eller nåt i den stilen).... du fattar..


Men provkör bilen och känn efter hur bakvagnen, motorn och chassit känns innan du bestämmer dej.

På polarens var nästan allt slut eller nära inpå.  Dock är hans en 325a, men har den gått långt så känns det. Stötdämparna var totalslut runt om.

Kolla även hur slitna pedalgummin, knopp, ratt och förarsäte är. Det kan avslöja mycket.

Hoppas jag inte avskräkt dej för mycket bara. Bmw är bra och hållbara bilar med mycket kvalité och en 316 (vilket är den minsta motorn) är säkerligen inte alls lika hårt körd som en 325a, 320, eller en 318is, då dessa är populärast bland gasglada ungdomar.
Lycka till!

Okej lät intressant där med pedalgummi och det tack smile nej ja tänkte så också att 316 borde vara mer lugnare körd och det är en 40+ som har den nu. Vi får se då.

Är det endast motorn som skiljer mellan 316 318 320 325?

VrT5
14 januari 2009 · 198 Inlägg

japp alla är 3 serien men motorer på 1,6L 1,8L 2,0L 2,5L

Kayhan
14 januari 2009 · 407 Inlägg

Har inte 316 kamrem? och den ska bytas efter 4000 mil har jag för mig?
Annars är dom ganska så snåla, runt 0,6 om man kör lugnt, det är ju ingen racermaskin direkt men du tar dig framåt iaf..
Min 316 har gått över 24000 mil och går fortfarande hyffsat bra tongue

Kayhan
14 januari 2009 · 407 Inlägg

Kolla på autopower.se där står det en massa nyttigt, bl.a

M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.

bjoorniiee
14 januari 2009 · 356 Inlägg

VrT5 skrev:
japp alla är 3 serien men motorer på 1,6L 1,8L 2,0L 2,5L

+ 2.8

VrT5
14 januari 2009 · 198 Inlägg

bjoorniiee skrev:

VrT5 skrev:
japp alla är 3 serien men motorer på 1,6L 1,8L 2,0L 2,5L

+ 2.8

beskrev bara 316 318 320 325 eftersom att de va de han frågade om:P

Reakan
14 januari 2009 · 97 Inlägg

Är det vanligt att dessa modeller kring 93 är utrustade med motorvärmare? Standard? Eller är det enbart lyxigare varianter?

och hur vet man vad det är för motor e30 e36 osv vad skiljer dom åt?

Senast redigerat av Reakan (14 januari 2009)

Hasselstrom
14 januari 2009 · 796 Inlägg

E30 och E36 är modellnamnen och har inget med motorn att göra. Däremot Har siffrorna det.
Tex. BMW 316i E36 = 3-serie, 1,6liters motor, modellnummer E36.


Lite exempel




https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/544353_3yfzvp.jpg
Bmw e21



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/544357_0eznj4.jpg
Bmw e30



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/544359_f4d20k.jpg
bmw e36



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/544363_vv6vdd.jpg
bmw e46




Samtliga är 3-serien. Ju högre nummer i modellnamnet desto nyare är den.

Senast redigerat av Hasselstrom (14 januari 2009)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
SchleX_320
20 mars 2012 · 517 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Provkör du bilen (och har kör runt i många gamla härkar tidigare) Så borde du känna om den gått 15000mil eller 30000...

Polaren har en 325a som han köpte när den hade gått "17000mil"...
Han själv har ingen känsla för bilar, men när jag provkörde den märkte jag att den hade gått längre...

Och mycket riktigt så hade den i själva verket gått strax 40k mil..

Det skall finnas ett sätt att kolla i systemet hur långt bilen (BMW e36) egentligen gått, så att det skall visa sig i trippmätaren det riktiga miltalet.
Jag personligen kan inte "koden" eller "sättet" får att få fram de, men åker du till bmw borde dom kunna kolla det. (nånting med att trycka på "trippknappen", blinka med helljuset o veva ner fönstret, eller nåt i den stilen).... du fattar..


Men provkör bilen och känn efter hur bakvagnen, motorn och chassit känns innan du bestämmer dej.

På polarens var nästan allt slut eller nära inpå.  Dock är hans en 325a, men har den gått långt så känns det. Stötdämparna var totalslut runt om.

Kolla även hur slitna pedalgummin, knopp, ratt och förarsäte är. Det kan avslöja mycket.

Hoppas jag inte avskräkt dej för mycket bara. Bmw är bra och hållbara bilar med mycket kvalité och en 316 (vilket är den minsta motorn) är säkerligen inte alls lika hårt körd som en 325a, 320, eller en 318is, då dessa är populärast bland gasglada ungdomar.
Lycka till!

ursäkta att jag skriver i en gammal tråd. Men det där med att kolla trippmätaren har jag gjort på 5olika bmw's och det har visat typ samma på alla så det är nog något annat det visar. Pratade med en som jobbar på bmw en gång och han visste inte om det ens. Du trycker ner trippmätarknappen och håller den nere vrider på nyckeln tills trippmätaren lyser, samtidigt som du håller nere knappen, när displayen byter siffror kan du släppa. En mätar test kommer göras om allt är som det ska. Alla jag testat på har visat typ samma siffror tror att en fifflad mätare är en bytt mätare. Har själv testat jag bytte motor och tog mätaren från samma bil vilket ändå inte stämde för motorn va bytt i den bilen också. Och jag Besiktade bilen och tänkte inte på att jag bytt mätare så min bil hade gått 10tusen mil mindre i höstas än våren innan står i pappren och allt. Men jag ska inte sälja bilen så för mig gör det inte något hehe.

BMW 523iA "cruiser touring" (1998)
BMW E36 COUPÉ "BLÅBÄRT" (1995)
Noxxer
20 mars 2012 · 1 482 Inlägg

Du får ingenting om miltal när du gör detdär. Du får upp programvaruversioner osv i styrelektronik m.m.
Dvs det har ingenting med miltal att göra.

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang