2451
Sök

Inkoppling av skiljerelä för flera batterier.

Skogsfan
649 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjossan!

Nu undrar jag, har två olika alternativ i huvudet som jag fundrat på vilket som är det rätta..
Jag har dessa två alternativ.

Först är det såhär:


Generator-->batteri1 fram--> säkring-->skiljerelä-->säkring-->batteri2bak-->batteri3bak-->steg.
Sedan en "remote" från generatorn till skiljereläet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/550033_8forfp.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Andra alternativet, som jag inte tror är rätt men ändå inte är helt säker på är:
Generator-->skiljerelä-->ut till batterierna, både bak och fram, säkringar vid båda.
alltså kedjan börjar med att generatorn ger ström till skiljerelät först och sedan ut till alla batterier istället för att först gå till främrebatteriet..
Och så även "remote" från generator till relä då.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/550034_1p34mw.jpg

Så, vilket alternativ är rätt/bäst? smile
Senast redigerat av Faniskogen (21 januari 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 januari 2009
#2
Generator -> Främre batteri -> Skiljerelä -> Säkring -> Bakre säkring -> Bakre batteri.
"Remote" till skiljerelät från tändning.

Så gjorde iav vi för ett antal år sedan i ngr bilar UTAN problem. Ett par av dem åker runt med samma lösning än idag. 8-10 efterår smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Skogsfan
649 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#3
Lonefox skrev:
Generator -> Främre batteri -> Skiljerelä -> Säkring -> Bakre säkring -> Bakre batteri.
"Remote" till skiljerelät från tändning.

Så gjorde iav vi för ett antal år sedan i ngr bilar UTAN problem. Ett par av dem åker runt med samma lösning än idag. 8-10 efterår smile

Ok! tack för svaret, så alternativ 1 är alltså rätt förutom min säkringsplacering. men borde inte första säkringen sitta alldeles intill första batteriet? för du menade nu att det ska sitta efter skiljereläet på samma kabelbil som bakre batteriets säkring?

alltså:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/550045_c2em04.jpg

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

547 Inlägg
21 januari 2009
#4
Alternativ 1, kör du alternativ 2 så är det ju onödigt att ha skiljerelä..

Edit: Såhär har jag gjort.

Generator->Främre batteri->Säkring (inom 30cm från främre batteriet)->Skiljerelä->Säkring->Bakre batteri.
Senast redigerat av Sandvik (21 januari 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Skogsfan
649 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#5
Sandvik skrev:
Alternativ 1, kör du alternativ 2 så är det ju onödigt att ha skiljerelä..

Edit: Såhär har jag gjort.

Generator->Främre batteri->Säkring (inom 30cm från främre batteriet)->Skiljerelä->Säkring->Bakre batteri.

Yeah, så är det jag har fattat att det ska vara också.

Fungerar nog som fox skriver där men ja, det har väll med säkerheten att göra att säkringen ska sitta vid batteriet, sen fungerar det väll vart den än sitter men ifall olyckan är framme så yikes

J

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

4 074 Inlägg
21 januari 2009
#6
Faniskogen skrev:
Sandvik skrev:
Alternativ 1, kör du alternativ 2 så är det ju onödigt att ha skiljerelä..

Edit: Såhär har jag gjort.

Generator->Främre batteri->Säkring (inom 30cm från främre batteriet)->Skiljerelä->Säkring->Bakre batteri.

Yeah, så är det jag har fattat att det ska vara också.

Fungerar nog som fox skriver där men ja, det har väll med säkerheten att göra att säkringen ska sitta vid batteriet, sen fungerar det väll vart den än sitter men ifall olyckan är framme så yikes

J

måste man ha skiljerelä?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

547 Inlägg
21 januari 2009
#7
BJonsson skrev:
måste man ha skiljerelä?

Nejdå, man använder oftast skiljerelä för att man inte vill dra slut startbatteriet ifall man spelar med motorn avstängd. Skiljerlät låter ju bakre batteriet laddas medan motorn är igång, men drar inte ström från främre batteriet ifall bilen är avstängd (ifall man inte har felkopplad remote till skiljerelät).

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Skogsfan
649 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#8
BJonsson skrev:
Faniskogen skrev:
Sandvik skrev:
Alternativ 1, kör du alternativ 2 så är det ju onödigt att ha skiljerelä..

Edit: Såhär har jag gjort.

Generator->Främre batteri->Säkring (inom 30cm från främre batteriet)->Skiljerelä->Säkring->Bakre batteri.

Yeah, så är det jag har fattat att det ska vara också.

Fungerar nog som fox skriver där men ja, det har väll med säkerheten att göra att säkringen ska sitta vid batteriet, sen fungerar det väll vart den än sitter men ifall olyckan är framme så yikes

J

måste man ha skiljerelä?

Nej som sagt, men kan vara bra ifall man vill vara säker på att alltid komma igång med bilen:)

Men då har jag förståt det som att mitt alternativ 1 är sättet som jag borde gå till väga på.

så om ingen kommer med invändningar kör jag på det nu.


En till sak, borde man byta ut kabeln från generatorn till batteriet till en tjockare? sitter ju någon halvtjockt där nu, original då. minuskabeln till batteriet fram bör väll iaf bytas.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

547 Inlägg
21 januari 2009
#9
Ja, grövre kablar är alltid en bra säkerhetsåtgärd, dessutom har du mindre spänningsfall med grövre kablar.
Bra kontaktytor för samtliga kablar är viktigt och självklart bra jordpunkter.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Följ strömmen..
233 Inlägg
21 januari 2009
#10
Båda alternativen fungerar lika bra. Vilket du ska använda beror på var du sätter skiljerelät. Du bör ha så korta kablar som möjligt.

En sak som man kan fundera på är vilken nytta alla säkringar gör.

4 074 Inlägg
21 januari 2009
#11
Startmotorpunktse skrev:
Båda alternativen fungerar lika bra. Vilket du ska använda beror på var du sätter skiljerelät. Du bör ha så korta kablar som möjligt.

En sak som man kan fundera på är vilken nytta alla säkringar gör.

säkringen blockerar väl bara strömmen egentligen,ja och avsäkrar då så klart...
eller?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Skogsfan
649 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#12
Startmotorpunktse skrev:
Båda alternativen fungerar lika bra. Vilket du ska använda beror på var du sätter skiljerelät. Du bör ha så korta kablar som möjligt.

En sak som man kan fundera på är vilken nytta alla säkringar gör.

ok! Ja, dock så tycker jag alternativ 1 verkar lättast, det blir nog till att sätta det i motorutrymmet då där blir kortast att dra remote från generatorn ifrån:)

Ska det itne vara säkringar vid batterierna?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Följ strömmen..
233 Inlägg
21 januari 2009
#13
Säkringar är bra ibland men långt ifrån alltid, det beror på vad du vill avsäkra. Många sätter en säkring bara för att det ska finnas där, då tycker jag att det är onödigt. Anledningen till att jag anser det är att vi väldigt ofta ser att problem med säkringar efter några år, alltså att det blir spänningsfall eller tom avbrott pga att det sitter en säkring på vägen. Ju fler kopplingar du har på vägen mellan generator och batteri desto fler möjliga felkällor har du. Det är mycket vanligare att en säkring skadar batteri och/eller generator än att säkringen skyddar det man vill avsäkra. Dock, är det något känsligt och säkringen sitter skyddad ska man absolut säkra den delen.

Skogsfan
649 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#14
Startmotorpunktse skrev:
Säkringar är bra ibland men långt ifrån alltid, det beror på vad du vill avsäkra. Många sätter en säkring bara för att det ska finnas där, då tycker jag att det är onödigt. Anledningen till att jag anser det är att vi väldigt ofta ser att problem med säkringar efter några år, alltså att det blir spänningsfall eller tom avbrott pga att det sitter en säkring på vägen. Ju fler kopplingar du har på vägen mellan generator och batteri desto fler möjliga felkällor har du. Det är mycket vanligare att en säkring skadar batteri och/eller generator än att säkringen skyddar det man vill avsäkra. Dock, är det något känsligt och säkringen sitter skyddad ska man absolut säkra den delen.

Ok, bra information!
Huruvida det är nödvändigt eller ej här kan jag inte riktigt svara på då det verkar finnas för och nackdelar i båda alternativen, men iom att detta är vad jag har blivit rekommenderad av de jag köpte sakerna ifrån att köra på säkringar där så känns det bäst:)

Men det kan alltså vara onödigt att avsäkra kabeln i vissa lägen?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Följ strömmen..
233 Inlägg
21 januari 2009
#15
Ja det tycker jag. En säkring är tänkt att skydda en elektrisk motor, slutsteg el dyl men det är onödigt att sätta en säkring mellan generator och batteri då det är oerhört ovanligt att en generator går sönder på ett sådant sätt att den förstör något annat elektriskt. Dock är det ganska vanligt att en säkring förstör en generator.

Skogsfan
649 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#16
Startmotorpunktse skrev:
Ja det tycker jag. En säkring är tänkt att skydda en elektrisk motor, slutsteg el dyl men det är onödigt att sätta en säkring mellan generator och batteri då det är oerhört ovanligt att en generator går sönder på ett sådant sätt att den förstör något annat elektriskt. Dock är det ganska vanligt att en säkring förstör en generator.

aha, men ojdå, jag tror det blivit en liten missuppfattning nu smile

Sitter ingen säkring mellan batteri och generator, bara mellan batterien skiljereläet.

Såhär har jag tänkt koppla i mitt huvud nu:)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/550264_2henz9.jpg

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

4 074 Inlägg
21 januari 2009
#17
Faniskogen skrev:
Startmotorpunktse skrev:
Ja det tycker jag. En säkring är tänkt att skydda en elektrisk motor, slutsteg el dyl men det är onödigt att sätta en säkring mellan generator och batteri då det är oerhört ovanligt att en generator går sönder på ett sådant sätt att den förstör något annat elektriskt. Dock är det ganska vanligt att en säkring förstör en generator.

aha, men ojdå, jag tror det blivit en liten missuppfattning nu smile

Sitter ingen säkring mellan batteri och generator, bara mellan batterien skiljereläet.

Såhär har jag tänkt koppla i mitt huvud nu:)




http://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/550264_2henz9.jpg

jätte fin ritning! big_smile paint?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Skogsfan
649 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#18
BJonsson skrev:
Faniskogen skrev:
Startmotorpunktse skrev:
Ja det tycker jag. En säkring är tänkt att skydda en elektrisk motor, slutsteg el dyl men det är onödigt att sätta en säkring mellan generator och batteri då det är oerhört ovanligt att en generator går sönder på ett sådant sätt att den förstör något annat elektriskt. Dock är det ganska vanligt att en säkring förstör en generator.

aha, men ojdå, jag tror det blivit en liten missuppfattning nu smile

Sitter ingen säkring mellan batteri och generator, bara mellan batterien skiljereläet.

Såhär har jag tänkt koppla i mitt huvud nu:)




http://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/550264_2henz9.jpg

jätte fin ritning! big_smile paint?

haha, jodå, paint är skiten!smile


en fråga bara, det är inga problem att batteriet där framme som ligger först i kedjanligger på 55ah och dem där bak ligger på 100ah?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 januari 2009
#19
Alltså de skiljerelän vi använde oss av hade M8-anslutningar vilket gjorde att vi kunde sätta ett bleck direkt mot polskon och sedan säkringen direkt mot relät, då utgjorde relät en del av säkringshållaren.

Och anledningen till varför man skall ha en säkring vid varje batteri på kabeln MELLAN batterierna är för att OM olyckan skulle vara framme och det blir kortslutning så går båda säkringarna till resp. batteri och man slipper kabelbrand.
Har man bara säkring vid ena batteriet så matar ju de andra fort. fram ström och spänning och kabelbranden kommer som ett brev på posten och f-bolagen kan mkt väl vägra att betala ut ersättning pga. detta.
Senast redigerat av Lonefox (21 januari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
21 januari 2009
#20
Faniskogen skrev:
en fråga bara, det är inga problem att batteriet där framme som ligger först i kedjanligger på 55ah och dem där bak ligger på 100ah?

Nej, inga problem. smile


Sök