3439
Sök

b230a --> b230e?

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej

Nu är det så att jag har tröttnat något oerhört på min gamla sletna jävla förgasarmotor, vill ha insprut så jag slipper alla nålar, bälgar och annan skit.

Frågan är nu, vad exakt krävs för att om-modellera en b230a till e eller annan insprutningsmodell, är det enklaste sättet kanske att köpa en komplett och slänga i, istället för att ge sig i färd med att byta ut allt ifrån insug till "intefanvetjag"?

Antar att det lättaste sättet är att köpa en komplett b23e eller b230e och lyfta ned, men vad krävs då för påökning på kabelstam och liknande, vill ju veta vad man ska plocka från skroten om det blir läge.

Om någon har gjort en liknande konvertering så vore det ju fantastiskt med lite input.

Tack!
Niotusen

Sierra-döbel

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 januari 2009
#2
Niotusen skrev:
Hej

Nu är det så att jag har tröttnat något oerhört på min gamla sletna jävla förgasarmotor, vill ha insprut så jag slipper alla nålar, bälgar och annan skit.

Frågan är nu, vad exakt krävs för att om-modellera en b230a till e eller annan insprutningsmodell, är det enklaste sättet kanske att köpa en komplett och slänga i, istället för att ge sig i färd med att byta ut allt ifrån insug till "intefanvetjag"?

Antar att det lättaste sättet är att köpa en komplett b23e eller b230e och lyfta ned, men vad krävs då för påökning på kabelstam och liknande, vill ju veta vad man ska plocka från skroten om det blir läge.

Om någon har gjort en liknande konvertering så vore det ju fantastiskt med lite input.

Tack!
Niotusen

De beror ju lite på vad det är för bil och årsmodell som den ska ner i...!

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#3
mrbuggy skrev:
De beror ju lite på vad det är för bil och årsmodell som den ska ner i...!

¨
Ibland glömmer man av sig lite, det är en 244 dl 86a

Sierra-döbel

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 januari 2009
#4
Niotusen skrev:
mrbuggy skrev:
De beror ju lite på vad det är för bil och årsmodell som den ska ner i...!

¨
Ibland glömmer man av sig lite, det är en 244 dl 86a

OK..eftersom du måste ha ett lambdastyrt insprut med katalysator så e de bara att plocka en sån maskin nånstans...!

Bärs!
3 456 Inlägg
31 januari 2009
#5
Hade du tänk bes med E snurra sen?

Garaget.org peakade 2008.

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#6
Aga_Diff skrev:
Hade du tänk bes med E snurra sen?

nä, antar att jag bara sitter och surspekulerar och tankarna springer iväg, så kan det lätt bli en tidig lördagskväll.

har haft min beskärda del av problem med besiktningen, så isåfall blir det tillfällig återställning vid besiktning, så det lutar åt turbokonvertering, eller helt enkelt en 100% olaglig äckelbil som får svarva däck sena nätter

Sierra-döbel

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 januari 2009
#7
Niotusen skrev:
Aga_Diff skrev:
Hade du tänk bes med E snurra sen?

nä, antar att jag bara sitter och surspekulerar och tankarna springer iväg, så kan det lätt bli en tidig lördagskväll.

har haft min beskärda del av problem med besiktningen, så isåfall blir det tillfällig återställning vid besiktning, så det lutar åt turbokonvertering, eller helt enkelt en 100% olaglig äckelbil som får svarva däck sena nätter

Om du funderar på Turbokonvertering så blir den ju 100% olaglig automatiskt... ;-)

272 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#8
Jo det är ju klart , men betydligt lättare att återställa för besiktningen varje år då iallafall, så då blir man ju fin utifrån sett smile

Antar att jag helt enkelt inte har någon ork att trycksätta min vidriga förgasare, den jäveln har gett mig mer gråa hår än något motorrelaterat någonsin gjort.

Sierra-döbel

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 januari 2009
#9
Niotusen skrev:
Jo det är ju klart , men betydligt lättare att återställa för besiktningen varje år då iallafall, så då blir man ju fin utifrån sett smile

Antar att jag helt enkelt inte har någon ork att trycksätta min vidriga förgasare, den jäveln har gett mig mer gråa hår än något motorrelaterat någonsin gjort.

Hahaha...Lycka till..!


Sök