renovering av en volvo 142-71 wide body.

Ett projekt som spårat ur mer och mer för varje år som gått... Köpte bilen för ca 5 år sedan och tanken var att göra lite småfix på den och besikta den, men nu är tanken att bygga bilen så den går kapa fina varvtider på bana och köra drifting med den.
  • 13 Följare
  • 149 060 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
volvofucker
29 september 2009 · 290 Inlägg

okey:P men mattsvart i motorrummet kan nog bli ganska fräckt:) sen skall jag nog ha breddade mattsvarta plåtisar runt om big_smile

volvofucker
30 september 2009 · 290 Inlägg

"update" igen dåsmile

fick hem ett roligt paket idag big_smile
så imorgon blir det förhoppningsvis lackning av toppen och av växelllådan:)
Det blir dock ingen monterning förren jag har fått tag i en ny kam(K-kam) och en ny kuggaxel eller vad de nu heter, den som går upp i fördelaren.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/774564_xwo4cl.jpg
de roliga peketet:D

Over And Out!

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
1 oktober 2009 · 1 479 Inlägg

vad innehåller paketet då? wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
volvofucker
1 oktober 2009 · 290 Inlägg

Volvo1968 skrev:
vad innehåller paketet då? wink

detta innehöll paketet!!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/775108_b2wexp.jpgvevlager,ramlager,kamlager... ja ALLT för att renovera motorn big_smile
Fick även lackat lite idag oxåsmile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/775115_aa499s.jpg
första lagret på växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/775117_j4e6li.jpg
första lagret på toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/775118_2qjkl4.jpg
4:de lagret.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/775120_4qwxj8.jpg
4:de lagret.

Blev även ytterligare 2 lager på toppen och växellådan så de skall nog stå emot lite skit och annat:)

Det blir dock ingen monterning av motorn förren jag har en ny kam och de drevet som går upp till fördelaren hmm

Over And Out!

volvofucker
5 oktober 2009 · 290 Inlägg

Blir tyvärr inte speciellt mycke mekning på volvon nu för tiden i och med att jag håller på att ta traktorkortet och sen går jag ju faktiskt i skolan(gymnasiet) så de finns inte speciellt mycke tid över hmm

Ingen som har en K-kam och drevet som går upp till fördelaren som kanske vill sälja/skänka? jag står självklart för frakten big_smile Kanske man kan få satt ihopa motorn wink

Tack och hej, leverpastej! lol

Senast redigerat av volvofucker (5 oktober 2009)

volvofucker
13 oktober 2009 · 290 Inlägg

kom precis på en idébig_smile i och med att min växelspaksknopp är kass så funderar jag på att sätta dit en biljartkula tongue
hur fungerar de att gänga och borra i en sådan??

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
13 oktober 2009 · 1 479 Inlägg

Aldrig provat, men uppenbarligen har folk lyckats big_smile Det blev ju bra med lacken, även lackat min motor nu smile

Eller så svarvar du en cool knopp i trä, kanske med lång hals? Bara det håller så att säga tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
efreeli Liten pöjk
13 oktober 2009 · 610 Inlägg

haha de ska nog funka smile hitta en mutter som passar på ''skapen'' och sen borra ur ur kulan ocg limma fast muttern på insidan smile tänkte ta en gamal moppe kolv men jag råka klyva den på mitten (A) haha
ser gött mos ut=)

orginal? nää du kan va orginal!
volvofucker
14 oktober 2009 · 290 Inlägg

a precis big_smile funderar på att ha nummer 8 på biljardkulan:P
Ingen som har en fördelaraxel liggandes?

Over And Out!

volvofucker
21 november 2009 · 290 Inlägg

JaJa, har blivit glest med updates på det senaste tyvärr. Men snart kommer jag få hem 142:an och nu när jag har klarat traktorkortet blir det mer mekning om plånboken tillåter big_smile

nu till dagens tillkomma:)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78197/805267_far48e.jpg
En b230ft motor, denna kommer förmodligen trimmas till en si sådär 350-400hk.

fler updates kommer efter att jag fått ihop B20 motorn. ingen som har något tips på hur man kan få ur kamaxellagrena?

Over And Out!

_Fredrik
21 november 2009 · 2 788 Inlägg

Ser bra ut smile Är nyfiken på hur karossarbetet går! big_smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
GLT-80 skogstokig
21 november 2009 · 341 Inlägg

intressant projekt:D

Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Volvo s60 "Albert" (2007)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
volvofucker
21 november 2009 · 290 Inlägg

GLT-80 skrev:
intressant projekt:D

tackar:D kul att sådana här projekt uppskattas:) detta är dock ett långtids projekt:/

GLT-80 skogstokig
21 november 2009 · 341 Inlägg

volvofucker skrev:

GLT-80 skrev:
intressant projekt:D

tackar:D kul att sådana här projekt uppskattas:) detta är dock ett långtids projekt:/

alltid roligt när de gäller volvo big_smile .. jo jag har en projekt tråd uppe ja me på min GLT. titta på den:) det e oxå ett långtids projekt. men just nu händer de inte så mkt på den för den ska snart besiktas men sen ska de rivas o göras nytt:).

Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Volvo s60 "Albert" (2007)
volvofucker
22 november 2009 · 290 Inlägg

GLT-80 skrev:

volvofucker skrev:

GLT-80 skrev:
intressant projekt:D

tackar:D kul att sådana här projekt uppskattas:) detta är dock ett långtids projekt:/

alltid roligt när de gäller volvo big_smile .. jo jag har en projekt tråd uppe ja me på min GLT. titta på den:) det e oxå ett långtids projekt. men just nu händer de inte så mkt på den för den ska snart besiktas men sen ska de rivas o göras nytt:).

härligt det:)
det ända kruxet jag kan komma på under bygget är nog besiktningen:P men det skall nog bli bil av detta med:D

GLT-80 skogstokig
22 november 2009 · 341 Inlägg

volvofucker skrev:

GLT-80 skrev:

volvofucker skrev:

tackar:D kul att sådana här projekt uppskattas:) detta är dock ett långtids projekt:/

alltid roligt när de gäller volvo big_smile .. jo jag har en projekt tråd uppe ja me på min GLT. titta på den:) det e oxå ett långtids projekt. men just nu händer de inte så mkt på den för den ska snart besiktas men sen ska de rivas o göras nytt:).

härligt det:)
det ända kruxet jag kan komma på under bygget är nog besiktningen:P men det skall nog bli bil av detta med:D

hehe. det e ju en volvo så. det e bilar de smile

Volvo s60 "Albert" (2007)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
strandberg31
22 november 2009 · 2 419 Inlägg

Riktigt fint projekt=)

Kommer att följas...

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
volvofucker
22 november 2009 · 290 Inlägg

tackar:) känns riktigt kula att det verkar uppskattat big_smile

längtar som fan tills man får hem bilen bara så man kan få börjat med svetsningen och sen få börjat med att måtta in b230ft:n och sånt!

efreeli Liten pöjk
22 november 2009 · 610 Inlägg

kamaxellagrena kan du ta något långt och knacka ur tongue  gjorde jag med mina dok så lämnade jag in motorn för att dom skulle kanacka dit nya smile
Jobba på nu smile

orginal? nää du kan va orginal!
volvofucker
22 november 2009 · 290 Inlägg

efreeli skrev:
kamaxellagrena kan du ta något långt och knacka ur tongue  gjorde jag med mina dok så lämnade jag in motorn för att dom skulle kanacka dit nya smile
Jobba på nu smile

japp, försöker så gott de går. att lämna in motorn för att dom skall knacka dit lagrena blir nog inte av pga att jag just nu lever på 1050kr i månaden;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang