Hasselstroms Taksänkta Pontiac. Det vankas lack..

darkwizard Fordonstekniker
14 februari 2009 · 1 740 Inlägg

Grymt bygge. Du kommer lyckas med denna renovering.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
18 februari 2009 · 2 258 Inlägg

Nudu har det varit lite dåligt med uppdateringar här tycker jag... tur för dig att jag ligger influensadäckad i Varberg, annars hade jag nog hotat med att komma över och piska på dig lite.... wink

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Wee
19 februari 2009 · 501 Inlägg

Läckert bygge. Du har ingen aning om hur mycket taket är sänkt?

OBS: Ironi
Kalle_Ponken
19 februari 2009 · 1 752 Inlägg

Vilken potential detta bygge har!!big_smile O det verkar ju som att det har hamnat i rætt hænder før att få fram den potentialen oxåwink Detta ska garanterat føljas!smile

Lycka till!!

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
1 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Hmm... nu är jag hemma igen... om jag vore du skulle jag nog se till att uppdatera den här tråden lite... ;P

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Hasselstrom
1 mars 2009 · 796 Inlägg

Vivendi skrev:
Hmm... nu är jag hemma igen... om jag vore du skulle jag nog se till att uppdatera den här tråden lite... ;P

Kram // Ellen smile

Har jobbat ganska mycket nu, men desvärre inte så mycket med bilen:/

Även hunnit med att sälja spacewagonen och köpa en e30 igen:)

Nu har jag dock en ledig vecka och den hade jag tänkt att tillägna Fieron!

Så det vankas uppdate i morgon. Håll ut! big_smile

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Hasselstrom
3 mars 2009 · 796 Inlägg

Lite sen uppdate, men alltid nåt.. Har jobbat endel och inte orkat med bilen förra veckan, men nu e jag igång igen. Det som har hänt idag är bara lite små framsteg, men som ändå måste göras.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/584035_szmlmf.jpg
Har klätt om högtalargallerna med nytt svart högtalartyg, istället för det gamla gråa och solblekta med hål i. Mycket pilljobb med lim o skit, men en klar förbättring.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/584036_57cqnz.jpg
Instrumentbrädan (klumpen mätarna sitter i) satt helt löst och bara hängde. Det visade sig att flera fästen hade spruckit och att den tidigare lagningen av smältlim inte hade hållit..... Nu är den ihop plastad ordentligt och sitter stabilt och rakt. ett jobb som inte syns under alla kåpor, men även där en klar förbättring. Mittkonsollen (där fläktreglagen sitter) hade lädret släppt runt om. Men det löste jag .




https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/584037_es97if.jpg
Har även fått fason på den mesta elen invändigt också. Skönt när det bara är att klicka i grejerna sen..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/584038_nqa4od.jpg
Började sedan att blästra lite motordelar och fästen som skall sitta lite överallt. Slängde även på lite grundfärg. På bilden ser ni ett vacumkärl till ac:n.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/584039_xoxmto.jpg
Även börjat med att plasta ihop plasten så jag vet att allt stämmer. Är bara provisoriskt än så länge, ska bara hålla ihop så att jag kan lyfta av det sedan.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/584040_v8ryh1.jpg
och lite av all evig inpassning och plastning som kommer att behövas lite varstans.


I morgon har jag planerat in en liten resa till biltema i skövde för att inhandla lite "bra att ha grejjor" så att jag kan fortsätta med bilen. Kikade lite i katalogen och räknade på ett ungefär att allt kommer o gå på runt 2,5 lök... o de e bara småskit såsom polyester o lite olja.. 

Uppdate i veckan igen vankas!

Senast redigerat av Hasselstrom (6 oktober 2009)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
_Wallis_
3 mars 2009 · 4 506 Inlägg

Har spanat in den på din sida tidigare.
En utav få Fiero's som faktist ser bra ut.
Om man bortser från fusket vilket du fixar
nu dock smile

Får man lov att fråga vad du fick ge för ett
sådant projekt? Skriv i Pm om du inte vill
gå ut ofentligt.
Samt, Vad är karossen gjord av? Allt du har
skruvat av alltså.

Mvh Wallis

Kan du andas kan du dö.
Hasselstrom
3 mars 2009 · 796 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Har spanat in den på din sida tidigare.
En utav få Fiero's som faktist ser bra ut.
Om man bortser från fusket vilket du fixar
nu dock smile

Får man lov att fråga vad du fick ge för ett
sådant projekt? Skriv i Pm om du inte vill
gå ut ofentligt.
Samt, Vad är karossen gjord av? Allt du har
skruvat av alltså.

Mvh Wallis

Jaa original är dom verkligen inte vackra!

Priset håller jag för mig själv, men kan säga att den var bra mycket billigare än dom flesta Fieros till salu.
Dock skulle det säkert bli billigare att köpa en fräsch och färdig direkt, men hur kul är det;)

Karossen är gjord av glasfiber, förutom kofångarna som är gjorda i nån sorts mjukplast.. Dom är väldigt mjuka och kommer att bli lite problematiska vid lack, då färg gärna vill krackelera med tiden på mjuka material.

Mvh// Hasselstrom

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
sir_daniel www.kudoz.se
3 mars 2009 · 3 802 Inlägg

köp polyester från någon båtfirma tex seasea istället mycket billigare, samma med glasfibern, tjockare och bättre att jobba med om du köper på rulle.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
3 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Sedär! Nu rullar det vidare!

Tur för dig, började allvarligt överväga att komma över och stressa dig lite, men då kan jag fortsätta måla bromsok i mitt kök i stället! big_smile

Har du kollat med HL-båtar på plasten?

Det där halvmjuka (och blytunga!) plastmaterialet i kofångarna kräver nån tillsats i lacken för att hålla bättre, kan inte det där men vet att det ska gå att lösa.

Puss / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Hasselstrom
3 mars 2009 · 796 Inlägg

Vivendi skrev:
Sedär! Nu rullar det vidare!

Tur för dig, började allvarligt överväga att komma över och stressa dig lite, men då kan jag fortsätta måla bromsok i mitt kök i stället! big_smile

Har du kollat med HL-båtar på plasten?

Det där halvmjuka (och blytunga!) plastmaterialet i kofångarna kräver nån tillsats i lacken för att hålla bättre, kan inte det där men vet att det ska gå att lösa.

Puss / Ellen smile

Haha, klarade mig i sista stund:)

Har köpt plast på både hl-båtar och biltema förut.  Biltemas är faktiskt lite dyrare och enligt min smak lite bättre:)

Jaa har också hört att man kan blanda i något:)  men de tar vi när den dagen kommer!


Nu ska jag sticka iväg till feltema, hehe..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
_Fredrik
3 mars 2009 · 2 788 Inlägg

Du jobbar på bra Hasselstrom, det kommer löna sig big_smile Fortsätt i denna stilen...smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
hasselstroom 3d Guru
4 mars 2009 · 16 Inlägg

Äntligen lite updates brormin! Vacuumkärl? Finns det såna på bilar? big_smile
Jobba på, ser bra ut än sålänge!

MTR
4 mars 2009 · 341 Inlägg

Kul att du är igång med ett nytt bygge igen smile

Angående dins stötfångare, så har jag en skvätt mjukmedel liggandes som jag kan avvara när du ska lacka.. Bara att hojta till smile

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Karl_Kravall Golfare
4 mars 2009 · 164 Inlägg

Hasselstrom skrev:

_Wallis_ skrev:
Har spanat in den på din sida tidigare.
En utav få Fiero's som faktist ser bra ut.
Om man bortser från fusket vilket du fixar
nu dock smile

Får man lov att fråga vad du fick ge för ett
sådant projekt? Skriv i Pm om du inte vill
gå ut ofentligt.
Samt, Vad är karossen gjord av? Allt du har
skruvat av alltså.

Mvh Wallis

Jaa original är dom verkligen inte vackra!

Priset håller jag för mig själv, men kan säga att den var bra mycket billigare än dom flesta Fieros till salu.
Dock skulle det säkert bli billigare att köpa en fräsch och färdig direkt, men hur kul är det;)

Karossen är gjord av glasfiber, förutom kofångarna som är gjorda i nån sorts mjukplast.. Dom är väldigt mjuka och kommer att bli lite problematiska vid lack, då färg gärna vill krackelera med tiden på mjuka material.

Mvh// Hasselstrom

Välkommen in i "Fiero Klubben" wink
Även jag såg denna på blocket, hade gärna investerat i en till om sanningens ängel inte knackat på axeln..har nog med min egna.

Kul med en projekt tråd! har du tänkt göra något åt motorn oxå eller?
antar att du sitter på 4cyl varianten baserat på årsmodellen etc. angående karossen har jag i vagt minnet att det är nån typ av "abs plast" rakt igenom, samma som Corvette har jag för mej.
Det ska inte skilja något rörande "plast typ" mellan front och huv tex men sen är din modad oxå iofs.
Sen är även kofångaren mjukare, speciellt i luftintaget där den är tunnare i plasten och böjd. även solen sätter sina spår wink

besök gärna http://www.fieroforum.se/forumv3/ ifall du inte redan blivit medlem, toppen sida för alla som är äger och/eller är intresserade av Fiero med många kunniga medlemmar att byta info med.

Jag ska försöka följa projektet smile
Lycka till!

Hasselstrom
4 mars 2009 · 796 Inlägg

MTR skrev:
Kul att du är igång med ett nytt bygge igen smile

Angående dins stötfångare, så har jag en skvätt mjukmedel liggandes som jag kan avvara när du ska lacka.. Bara att hojta till smile

Låter kanon hörru!  Lär väl rådfråga dig lite igen när det börjar närma sig lack, så du är beredd;)

Dröjer väl dock några månader tills dess..

Mvh: Anton!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Hasselstrom
4 mars 2009 · 796 Inlägg

Karl_Kravall skrev:
Välkommen in i "Fiero Klubben" wink
Även jag såg denna på blocket, hade gärna investerat i en till om sanningens ängel inte knackat på axeln..har nog med min egna.

Kul med en projekt tråd! har du tänkt göra något åt motorn oxå eller?
antar att du sitter på 4cyl varianten baserat på årsmodellen etc. angående karossen har jag i vagt minnet att det är nån typ av "abs plast" rakt igenom, samma som Corvette har jag för mej.
Det ska inte skilja något rörande "plast typ" mellan front och huv tex men sen är din modad oxå iofs.
Sen är även kofångaren mjukare, speciellt i luftintaget där den är tunnare i plasten och böjd. även solen sätter sina spår wink

besök gärna http://www.fieroforum.se/forumv3/ ifall du inte redan blivit medlem, toppen sida för alla som är äger och/eller är intresserade av Fiero med många kunniga medlemmar att byta info med.

Jag ska försöka följa projektet smile
Lycka till!

Tackar! Jo jag tänkte att det bara är fördelar med en tråd, så man kan få lite tips:)

Hade tänkt att ta chassit, panelerna, inredning och framvagn tills i sommar för att sedan släppa ner hela vaggan motor och bakvagn ligger på nästa år. Har köpt packningssatts för hela motorn och kommer väl skaffa lager och packboxar med snart.  Blir väl o porta lite lagom, om jag inte har tröttnat och byter motor helt:)

Har du Fierodelar liggades, så hojta till! Behöver endel!

Mvh: Anton

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Karl_Kravall Golfare
4 mars 2009 · 164 Inlägg

Hasselstrom skrev:

Karl_Kravall skrev:
Välkommen in i "Fiero Klubben" wink
Även jag såg denna på blocket, hade gärna investerat i en till om sanningens ängel inte knackat på axeln..har nog med min egna.

Kul med en projekt tråd! har du tänkt göra något åt motorn oxå eller?
antar att du sitter på 4cyl varianten baserat på årsmodellen etc. angående karossen har jag i vagt minnet att det är nån typ av "abs plast" rakt igenom, samma som Corvette har jag för mej.
Det ska inte skilja något rörande "plast typ" mellan front och huv tex men sen är din modad oxå iofs.
Sen är även kofångaren mjukare, speciellt i luftintaget där den är tunnare i plasten och böjd. även solen sätter sina spår wink

besök gärna http://www.fieroforum.se/forumv3/ ifall du inte redan blivit medlem, toppen sida för alla som är äger och/eller är intresserade av Fiero med många kunniga medlemmar att byta info med.

Jag ska försöka följa projektet smile
Lycka till!

Tackar! Jo jag tänkte att det bara är fördelar med en tråd, så man kan få lite tips:)

Hade tänkt att ta chassit, panelerna, inredning och framvagn tills i sommar för att sedan släppa ner hela vaggan motor och bakvagn ligger på nästa år. Har köpt packningssatts för hela motorn och kommer väl skaffa lager och packboxar med snart.  Blir väl o porta lite lagom, om jag inte har tröttnat och byter motor helt:)

Har du Fierodelar liggades, så hojta till! Behöver endel!

Mvh: Anton

Se där, trevligt smile
Delar är det tyvärr ont om hos mej, hade jag haft stålar så hade jag själv köpt på mej ett lager.
ev har jag skärmar etc över när mitt projekt hoppat fram en längre bit med det är nog ett bra tag kvar tyvärr.
Sen så är min en GT och sista årsmodellen så det kanske inte är alla delar du får direkt användning för i så fall som jag byter.
Men klart jag ska ha det i åtanke wink

Effektmässigt så tjänar du nog på att byta till V6;an ifall du vill dra ur lite hk/vrid och så får du ljudet på köpet:) Dock får du nog bygga om lite. 84:an är nog minst anpassad för 6:an då jag har för mej att endast 4 cyl fanns som modell första året, dock kan jag ha fel. Lite för trött i pallet för att minnet ska säkra.
Klart 4:an går att trimma den oxå men det kostar nog mer än det smakar tyvärr.

Känner själv att jag inte ens anser att original 6:an som sitter i min riktigt är värd att lägga pengar på ur det syftet då det finns betydligt billigare alternativ för att krama ur effekt.
Jag har en 3.4 L V6 som står bredvid bilen nu och ska i som mellanhand, kan höra av mej ifall du skulle va intresserad av att köpa original rovan som sitter i nu i så fall men det är som sagt ett tag kvar.
Tidigast i höst tippar jag på.

Släng en kik på http://www.fierostore.com/, dom har massor av godis.
Dock inte så mkt effekthöjande till 4:an dock mkt annat till chassiet etc.
Finns fler sidor att tipsa om ifall du är intresserad.
Tyvärr är dollarn rätt hög nu dock.

Men som sagt, kör på! Det ser nice ut och jag följer detta och önskar att jag hade tid och pengar att driva lika
hårt på min egna wink

Hasselstrom
4 mars 2009 · 796 Inlägg

Har också för mig nåt sånt att 84:an bara finns med fyran eller "Iron Duke" Som den tydligen kallas..
Nja fyran är nog ingen idè att trimma nåt vidare, men å andra sidan så är jag inte ute efter en bil som spinner på trean vid gaspådrag... Vill mest ha en härlig och snygg glidarbil. (iår iaf).

Men hör av dig när du hinkar ur din gamla sexa, så finns en möjlighet att jag köper den av dig! Det blir ju ett uppsving för mig iaf.

Ja dollarn är ganska hög, så det är värt att avakta lite.. 


Du vet möjligtvis inte om några stolar som sitter bra i fieron?

mvh// anton

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang