2333
Sök

Ford Fiesta st, Citroen c2 vts, Renault clio 2.0

11 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#1
Hej nu ska jag köpa min första bil! Det ska bli en lite halvpigg bil som är billig i drift. Har alltid tänkt att min första bil skulle bli en bmw 328 e46 men så blir de tyvärr inte för ska plugga i 6 år till så kommer leva på bidrag och mina föräldrar och måste därför tänka lite smart.

Bilarna jag har kollat på är:
Ford Fiesta st
Citroen c2 vts
Renault clio 2.0

Jag skulle villja ha tankar och åsikter från människor som har något vettigt att säga inte bara "köp forden".
sedan undrar jag också hur man tar reda på vad bilarna kostar i skatt?

min budget är max 65 000 kr

tips om andra små snabba bilar vill jag också har men ett krav är att de är nya och inte någon gammal sönder körd golf som har gått 20 000 mil.

Mvh Johan


Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
13 april 2009
#2
Peugoet 206 GTI kanske hade varit något? Går att få tag i en 03:a för 60 000 smile.

Sen finns det ju även Vw polo Gti. Finns 01-02 för runt 40-50 000 smile

Allt för den där jävla hatten!

11 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#3
THEBADGUY skrev:
Peugoet 206 GTI kanske hade varit något? Går att få tag i en 03:a för 60 000 smile.

Sen finns det ju även Vw polo Gti. Finns 01-02 för runt 40-50 000 smile
206:an har jag kollat lite på men inte fallit för den och polon har ofta gått ca 12000 mil vilket jag tycker är för mycket.  Vill hitta en bil som helst inte har passerat 6000 mil!
Men jag kanske får ta mig en närmare titt på Peugoet. Ska snart åka och provkör de olika bilarna så man får en lite bättre bild på allt.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
14 april 2009
#4
Peugeot 206 GTI är en trevligt liten leksak, jag skulle inte tveka en stund.
Om det är så man vill, det finns möjligheter att bygga om den till en riktigt racerbil.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

11 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#5
alain skrev:
Peugeot 206 GTI är en trevligt liten leksak, jag skulle inte tveka en stund.
Om det är så man vill, det finns möjligheter att bygga om den till en riktigt racerbil.
inte så intresserad av bygga om mycket bara mindre saker som chippa byta fälgar,avgassystem och inte så mycket mer. men detta är peugeots egna uppgifter om 206:an Acceleration 0-100 km/h: 9,0 s, . Toppfart: 210 km/h. Förbrukn. bl körn. enl tillv: 0,79 l/mil och en vikt på 1140 kg. Detta blir jag tyvärr inte så imponerad på. tycker den dricker för mycket till förhålland i vad den flyttar på sig.

t.e.x citroeng c2 vts: Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 202 km/h. Blandad körning 0,69 l/mil. väger lika mycket som 206:an. värt att tillägga är att dessa siffrorna också kommer från tillverkaren och att c2:an har ju bara en 1.6 liter motor till skillnad från 206:an som har en 2.0 L...

Är det inte konstig att peugeot går sämre 0-100 ? :S

någon som vet hur väghållningen, kopplingen och komforten är på  c2:an vs fiestan?
Senast redigerat av Llnkan (14 april 2009)


11 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#6
Llnkan skrev:
alain skrev:
Peugeot 206 GTI är en trevligt liten leksak, jag skulle inte tveka en stund.
Om det är så man vill, det finns möjligheter att bygga om den till en riktigt racerbil.
inte så intresserad av bygga om mycket bara mindre saker som chippa byta fälgar,avgassystem och inte så mycket mer. men detta är peugeots egna uppgifter om 206:an Acceleration 0-100 km/h: 9,0 s, . Toppfart: 210 km/h. Förbrukn. bl körn. enl tillv: 0,79 l/mil och en vikt på 1140 kg. Detta blir jag tyvärr inte så imponerad på. tycker den dricker för mycket till förhålland i vad den flyttar på sig.

t.e.x citroeng c2 vts: Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 202 km/h. Blandad körning 0,69 l/mil. väger lika mycket som 206:an. värt att tillägga är att dessa siffrorna också kommer från tillverkaren och att c2:an har ju bara en 1.6 liter motor till skillnad från 206:an som har en 2.0 L...

Är det inte konstig att peugeot går sämre 0-100 ? :S

någon som vet hur väghållningen, kopplingen och komforten är på  c2:an vs fiestan?
Något förslag på någon bil runt 1100 kg som finns i trevligt sportutförande?

Mvh


kaptenXaos
136 Inlägg
14 april 2009
#7
Jag skulle ta fiestan har en själv och det är en mycket rolig bil:D
välj fiestan före c2 jag tycker att den är bättre på de mesta punkterna. Om det är något du undrar om fiestan skicka ett pm big_smile


11 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#8
Xaos skrev:
Jag skulle ta fiestan har en själv och det är en mycket rolig bil:D
välj fiestan före c2 jag tycker att den är bättre på de mesta punkterna. Om det är något du undrar om fiestan skicka ett pm big_smile
Minns känsla är nog den samma föredrar ford överhuvudtaget för citroen men tänker inte vara allt för dömmande innan jag ahr provkört dom.
Dock så ska c2:an dra mindre bensin, kosta mindre i skatt och försäkring på grund av sin låga vikt och antal hästar och trotts detta så ska den dessutom vara en tiondels sekund snabbare än forden 0-100 (8.3s).
Så c2:an är verkligen inte uträknad än utan de är ett mycket svårt val. Därför vill jag ha synpunkter smile


VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 april 2009
#9
Är det inte C2 VTS som har den sekventiella lådan som är skitlångsam i växlingar jämfört med många andras? Bara kört Fiesta ST av dem där, rolig bil, men ack så tråkig inredning...sen har jag hört om kvalitetsproblem.
Värderaset lär ju fortsätta iom att en ny ST bör komma när som helst.


kaptenXaos
136 Inlägg
14 april 2009
#10
Mortalis skrev:
Är det inte C2 VTS som har den sekventiella lådan som är skitlångsam i växlingar jämfört med många andras? Bara kört Fiesta ST av dem där, rolig bil, men ack så tråkig inredning...sen har jag hört om kvalitetsproblem.
Värderaset lär ju fortsätta iom att en ny ST bör komma när som helst.
Kvalitetsproblem??? vad i såfall det enda jag bytt är lambada sond och då har bilen gått nastan 7000 mil


11 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#11
Mortalis skrev:
Är det inte C2 VTS som har den sekventiella lådan som är skitlångsam i växlingar jämfört med många andras? Bara kört Fiesta ST av dem där, rolig bil, men ack så tråkig inredning...sen har jag hört om kvalitetsproblem.
Värderaset lär ju fortsätta iom att en ny ST bör komma när som helst.
okej det har jag inte en aning om men hur menar du med långsamma i växlarna?  Japp den kommer snart läste jag kommer ha 175 hk eller något och göra 0-100 på 8 blankt.  Okej vad är de för typ av ryckten? smile


VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 april 2009
#12
Xaos skrev:
Mortalis skrev:
Är det inte C2 VTS som har den sekventiella lådan som är skitlångsam i växlingar jämfört med många andras? Bara kört Fiesta ST av dem där, rolig bil, men ack så tråkig inredning...sen har jag hört om kvalitetsproblem.
Värderaset lär ju fortsätta iom att en ny ST bör komma när som helst.
Kvalitetsproblem??? vad i såfall det enda jag bytt är lambada sond och då har bilen gått nastan 7000 mil
Bara något jag sett i vissa köprådstrådar att folk varit ganska missnöjda med sina Focus/Fiesta ST kvalitetsmässigt, elproblem tror jag var de vanligaste, men men. Ta de inte som ren fakta, något som legat i bakhuvet bara om de bilarna.

Förresten är det Citroen med automatlåda som har den där växellådan. Bara man tar en bil med manuell låda (e inte så kunnig på vilka motorer som erbjuds med automat/manuell) så.
Så man kan helt enkelt summera mitt kunnande i: Fiesta ST = rolig bil som tappat mkt i värde som KANSKE har kvalitetsproblem tongue och undvik automatlåda till Citroen
Senast redigerat av Mortalis (14 april 2009)


11 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#13
okej bra fakta Mortalis smile men nej citroen c2 vts har en vanlig manuellalåda så då slipper man ju det problemet dock känns de lite litet med en 1.6 L motor när man ska ut på motorvägen och gasa lite.tongue


kaptenXaos
136 Inlägg
15 april 2009
#14
Mortalis skrev:
Xaos skrev:
Mortalis skrev:
Är det inte C2 VTS som har den sekventiella lådan som är skitlångsam i växlingar jämfört med många andras? Bara kört Fiesta ST av dem där, rolig bil, men ack så tråkig inredning...sen har jag hört om kvalitetsproblem.
Värderaset lär ju fortsätta iom att en ny ST bör komma när som helst.
Kvalitetsproblem??? vad i såfall det enda jag bytt är lambada sond och då har bilen gått nastan 7000 mil
Bara något jag sett i vissa köprådstrådar att folk varit ganska missnöjda med sina Focus/Fiesta ST kvalitetsmässigt, elproblem tror jag var de vanligaste, men men. Ta de inte som ren fakta, något som legat i bakhuvet bara om de bilarna.

Förresten är det Citroen med automatlåda som har den där växellådan. Bara man tar en bil med manuell låda (e inte så kunnig på vilka motorer som erbjuds med automat/manuell) så.
Så man kan helt enkelt summera mitt kunnande i: Fiesta ST = rolig bil som tappat mkt i värde som KANSKE har kvalitetsproblem tongue och undvik automatlåda till Citroen
focusen kan jag tänka mig att det har varit en problem med det är ju i princip samma bil som volvo v50 och den TROR jag att det till och med har varit en del tillbaka kallningar pga elfel tongue men inte säker


11 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#15
en annan fråga bara. Har hört att vissa har chippat sina sugmotorer. vad jag har fått lära mig så ska de ge mycket mindre än en turbomotor. är de verkligen prisvärt att chippa t.e.x en c2 vts och vad kan man räkna med för ökning?  Mvh



Sök