2536
Sök

Kondensatorfråga

191 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Laddar en kondensator ur sig när den inte används på typ en dag? Jag skulle ladda ur min, men lampan började aldrig lysa...

1 050 Inlägg
1 maj 2009
HayesNine skrev:
Laddar en kondensator ur sig när den inte används på typ en dag? Jag skulle ladda ur min, men lampan började aldrig lysa...

Då är den bara skrot. hmm
Är det kanske en MDS ?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Hifi Freak
462 Inlägg
1 maj 2009
E-30 skrev:
HayesNine skrev:

Då är den bara skrot. hmm
Är det kanske en MDS ?

Om den har varit rätt inkopplad så är den nog bara skrot. Men har den varit fel inkopplad så har den ju aldrig varit laddad.

Tyvärr så är det väldigt många som kopplar kondensatorn fel. Och då får den motsatt effekt.

/Andreas

191 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Nej ingen MDS. Köpte den på Backes så de e ju bra saker. När jag laddade upp den så lös lampan. Den har ju visat volt-tal osv...
Den va kopplad plus från batteriet till pluspolen, och sen vidare till steget, och sen en jord i karossen...

såg nu på nån installations beskrivning att de hade dragit jorden från steget till kondensatorn å sen i karossen. jag hade dragit de var för sig, spelar det nån roll?
Senast redigerat av HayesNine (2 maj 2009)

21 761 Inlägg
2 maj 2009
Om du har den bortplockad nu så kan du prova att ladda upp den igen och låta den ligga i några dagar, sedan kolla ifall den har kvar sin spänning. smile

Hifi Freak
462 Inlägg
2 maj 2009
Du har kopplar Från batteri +12v till kondensatorns + sen in i steget. Och från chassi till kondensatorns minus?

Spelar ingen roll om du drar minusen för sig.... Det är ju bara en jord punkt. Om du har en separat för steg och en för kondensatorn spelar ingen roll. Bara kondensatorn får jord...

/Andreas

HayesNine skrev:
Nej ingen MDS. Köpte den på Backes så de e ju bra saker. När jag laddade upp den så lös lampan. Den har ju visat volt-tal osv...
Den va kopplad plus från batteriet till pluspolen, och sen vidare till steget, och sen en jord i karossen...

såg nu på nån installations beskrivning att de hade dragit jorden från steget till kondensatorn å sen i karossen. jag hade dragit de var för sig, spelar det nån roll?

191 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
T-RÖD skrev:
Du har kopplar Från batteri +12v till kondensatorns + sen in i steget. Och från chassi till kondensatorns minus?

Jepp precis så. Men jag har ju inte konstaterat att den inte fungerar, kanske bara displayen som slutar lysa efter ett tag för att strömmen i är slut... vad vet jag smile Får återkomma snart när jag försökt ladda den igen, å de inte fungerar...

191 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
ska minus va kopplad till jord när man laddar ur föresten? Jag hade helt urkopplat när jag prövade

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 maj 2009
När man laddar ur skall den inte vara inkopplad alls. Dock räcker det att koppla ur endera plus eller jord så man kopplar från dne ur sin krets.

Dock iom. att du säger att du har en dispaly så kan du ha en sk. "smart" kondensator som har en krets som dels sköter laddning (man behöver inte ladda med motstånd innan den kopplas in) likaså drar den ur spänningen så man slipper ladda ur manuellt. Upp och urladdningskrets. Så din kondensator behöver INTE vara kass. Beror helt på om du har beskriven krets eller ej.
Enda sättet jag vet hur man kollar upp det är via manualen då jag själv aldrig kikat närmare på en sådan krets.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök