2604
Sök

Då jag e newbie inom ljudbygge så kommer fler frågor!!!

Billackerare
231 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#1
Det verkar finnas ett par här som kan sin sak verkar det som!


Ska kanske först berätta att bilen i fråga är en VW Caddy Pickup -97!

Grejerna som ska i/:

Huvudenhet: En två år gammal Pioneer DEH-P55BT
Framsystem: JBL GTO-6508C
Basar: 2st JBL GTO804
Slutsteg: JBL GTO-752E (framsystem) JBL GTO-504 (basar)

(Nästan som PAIN´s bygge)tonguelol

Fråga 1: Ska man vara seriös å köpa en kondensator? Blir det bättre eller spelar det ingen roll? Inga strömslukare direkt!

Fråga 2: Eftersom det blir 10L slutna lådor? Med vad och hur mycke ska man dämpa lådorna med invändigt?

Fråga 3: Rekommenderad grovlek på ström/jordkabel till stegen? Jag har 16mm2 som jag tänkte dra från batteriet som förgrenar till 2st 8mm2 till stegen! Va jag för snål??

Fråga 4: 4mm2 kabel till basarna å 2,5mm2 till framsystemet! Räcker det??

Fråga 5: Har köpt 8 ark Dämpmatta M1 som jag tänkte sätta i dörrarna! Har även inhandlat ca 12 st 4mm bitumenplattorna plattor(mekonomen) som jag ska sätta i bakvägg, golv och torped! Detta främst för att få bort väg/motorljud å vibrationer! Alla som åkt caddy/skoda pickup diesel vet vad ja menar!
Finns det risk att man dämpar för mycke och att ljudet blir drabbat?

Tacksam för svar!big_smile

MVH
P-P
Senast redigerat av Putte-Penzel (4 maj 2009)

Man har det inte roligare än man gör på sig!

573 Inlägg
2 maj 2009
#2
1. kondensator har man för att få bort lite strämdippar och strömtoppar i systemet, bättre att ha friskt batteri så är de inga problem.

2. dämpning behöver du inte, eller ja  det är en smaksak men i slutna lådor dämpar man för att det ska låta som basarna sitter i en större låda. men jag skulle nog köra utan.

3. EMMAS reglemente
Area  Säkring
8       50
16     80
vet inte vad dom stegen är av säkrade på....

4. ja de räcker.

5. dämpa på man kan aldrig dämpa ihjäl bilen...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Billackerare
231 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#3
Stod å valde.....16 till stegen eller 8mm2"! "Snålheten bedrar visheten" eller vad dom nu säger!

Man har det inte roligare än man gör på sig!

Billackerare
231 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#4
Köpte lite Vibroplast M1 idag! 8st ark/fpk ca 27x40cm styck! 498 kr! Är dessa egentligen bättre än Bitumenplattorna som man kan köpa på tex Mekonomen! Dom e ju 4mm tjock och ca 40x50cm väger ungefär 1,3 kilo styck! M1 plattor väger ca 340 gram styck!
Å för dom pengarna får man ca 12 ark 4mm Bitumenplattor!

Kanske någon billjudskunnig kan svara på detta!smile

MVH
P-P
Senast redigerat av Putte-Penzel (3 maj 2009)

Man har det inte roligare än man gör på sig!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2009
#5
M1 mattan må vara dyrare och väga mindre än bitumen (assfaltsmatta) men den är grymt enkel att jobba med! Dämpar riktigt bra gör den å. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billackerare
231 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#6
ChriZtoffer skrev:
M1 mattan må vara dyrare och väga mindre än bitumen (assfaltsmatta) men den är grymt enkel att jobba med! Dämpar riktigt bra gör den å. smile

Japp...! Fick det bekräftat idag! Dämpade dörrarna ida´ å tyvärr så hade jag redan dämpat ytterplåten med 4mm asfalt! Men men!!
Dämpade mellanplåten in å utvändigt med M1! Det som vart över satte jag på dörrsidan!!

Lättarbetat som fan å verkar sitta som tusan!!!big_smile

Man har det inte roligare än man gör på sig!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2009
#7
Ja M1an är riktigt bra att jobba med (lika som alla andra butylgummibaserade mattor) och jag kommer då helt klart fortsätta med den. Möjligtvis att jag testar bitumen nån gång om jag ska dämpa stora ytor typ golv eller tak i en bil. Men den mattan som du har satt på ytterplåten i dörrarna kan du ju sätta ett lager M1 på också. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök