S80 växelproblem (4:ans växel läggs ej i, automat.)

CLIFF_
7 juli 2009 · 112 Inlägg

Tjenare.. har en s80 automat.. men varför lägger den inte i 4:ans växel ?
har kollat oljan och den e bra.. men vad kan det annars vara..? tackar för svar mvh

Volvo v70 awd "Familjebilen" (1997)
volvoentusiasten
7 juli 2009 · 4 005 Inlägg

CLIFF_ skrev:
Tjenare.. har en s80 automat.. men varför lägger den inte i 4:ans växel ?
har kollat oljan och den e bra.. men vad kan det annars vara..? tackar för svar mvh

Vilken olja menar du?

Vad får du för felkoder då?

Skaune
8 juli 2009 ·

en ventil i lådan som hängt sig?

Brådhis * Voff voff *
8 juli 2009 · 10 324 Inlägg

Olika S80 har olika lådor så det underlättar om du skriver vad du har för motor och årsmodell!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Manati
26 juli 2009 · 14 Inlägg

Jag snor tråden en stund (A)

Jag har samma problem, men nu smäller den nästan in 4:ans växel....

Volvo S80 T6 -99

EDIT

Jag har bytat olja och filter till växellådan.

Senast redigerat av Manati (27 juli 2009)

Volvo S80 T6 "Sajode" (1999)
T5Black
27 juli 2009 · 451 Inlägg

Systers killes mamma har oxå samma problem med en S80. Vet inte vad de är!

Andree
27 juli 2009 · 827 Inlägg

detta e ju typ ett standard problem på volvos automatlådor, en kompis föräldrar hade en S80 med samma problem o nu har dom en V70N med automat som inte växlar som den ska.

Det e jävligt synd att det e så för annars e S80 en jävligt fin o bra bil, men skulle ja köpa en skulle ja hellre köpt en S80 T5 med manuell låda.



Funkar lådan sämre när bilen blit varm elr e det samma hela tiden?

Senast redigerat av Andree (27 juli 2009)

Dodge Charger "440" (1972)
Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
_bunken
23 november 2009 · 11 Inlägg

och jag får inte i 5an i min s70. och har ingen felkod. den bara funkar inte :S
någon ideé av någon ?

snåla inte på soppan.. snart är den slut :O
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 november 2009 · 6 017 Inlägg

_bunken skrev:
och jag får inte i 5an i min s70. och har ingen felkod. den bara funkar inte :S
någon ideé av någon ?

Aut eller manuell?

Jonas
kallabaz
26 november 2009 · 362 Inlägg

Känns ju som någon ventil eller solenoid, när det bara är en växel som inte fungerar.

Dubs I got Dubs!
26 november 2009 · 2 423 Inlägg

du har inte kommit åt lock up knappen?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
viccoA
26 november 2009 · 3 111 Inlägg

Tyvärr är Volvos automatlådor allt annat än bra, kollar man på beg S80/V70n har var och varannan bil bytt låda.
Växlar inte lådan upp är det förmodligen en ventil som har hängt upp sig, problemet är att lådorna är lite svåra att serva själv, tror min granne betalade ca 10.000tkr för service på sin automatlåda hos en specialist, men då var det fler fel på den.

Tips är att byta olja och filter i lådan var 3000:e mil, men det är få bilar som skötts så sen de var nya för enligt volvo behöver man aldrig byta oljan. Fast de som kör taxi med Volvos drivlinegaranti i regel bytt olja vid varje eller varannan service.

TurbOla Reservdansk
26 november 2009 · 6 271 Inlägg

viccoA skrev:
Tyvärr är Volvos automatlådor allt annat än bra, kollar man på beg S80/V70n har var och varannan bil bytt låda.
Växlar inte lådan upp är det förmodligen en ventil som har hängt upp sig, problemet är att lådorna är lite svåra att serva själv, tror min granne betalade ca 10.000tkr för service på sin automatlåda hos en specialist, men då var det fler fel på den.

Tips är att byta olja och filter i lådan var 3000:e mil, men det är få bilar som skötts så sen de var nya för enligt volvo behöver man aldrig byta oljan. Fast de som kör taxi med Volvos drivlinegaranti i regel bytt olja vid varje eller varannan service.

Du menar att Aisins lådor inte är bra?
Volvo och Saab köper sina lådor från samma företag, och ofta är det likadana lådor men med annan sprängkåpa och annat program i...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
viccoA
26 november 2009 · 3 111 Inlägg

TurbOla skrev:

viccoA skrev:
Tyvärr är Volvos automatlådor allt annat än bra, kollar man på beg S80/V70n har var och varannan bil bytt låda.
Växlar inte lådan upp är det förmodligen en ventil som har hängt upp sig, problemet är att lådorna är lite svåra att serva själv, tror min granne betalade ca 10.000tkr för service på sin automatlåda hos en specialist, men då var det fler fel på den.

Tips är att byta olja och filter i lådan var 3000:e mil, men det är få bilar som skötts så sen de var nya för enligt volvo behöver man aldrig byta oljan. Fast de som kör taxi med Volvos drivlinegaranti i regel bytt olja vid varje eller varannan service.

Du menar att Aisins lådor inte är bra?
Volvo och Saab köper sina lådor från samma företag, och ofta är det likadana lådor men med annan sprängkåpa och annat program i...

Hursomhelst så fungerar de fortfarande förbaskat dåligt, oljekylen är underdimensionerad vilket ger stora problem på de bilar som gått mycket i storstadsmiljö. Lådan är oerhört kompakt och det har nog tyvärr gjort att driftsäkerheten blivit sämre.
Min S80 bytte jag låda på vid 17.000 mil. Alla jag S80 automat som har körts av vänner och bekanta har i princip bytt låda runt 20.000 mil.

Har ni problem med ventiler i lådan så kostar ett nytt ventilpaket ca 15.000 på bilia + arbete.

TurbOla Reservdansk
26 november 2009 · 6 271 Inlägg

viccoA skrev:
Hursomhelst så fungerar de fortfarande förbaskat dåligt, oljekylen är underdimensionerad vilket ger stora problem på de bilar som gått mycket i storstadsmiljö. Lådan är oerhört kompakt och det har nog tyvärr gjort att driftsäkerheten blivit sämre.
Min S80 bytte jag låda på vid 17.000 mil. Alla jag S80 automat som har körts av vänner och bekanta har i princip bytt låda runt 20.000 mil.

Har ni problem med ventiler i lådan så kostar ett nytt ventilpaket ca 15.000 på bilia + arbete.

Taxi-bilarna verkar inte ha såna problem, eller är det bara tyst om dom?
Ser ofta D5 med automater med många många mil på mätaren.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
viccoA
26 november 2009 · 3 111 Inlägg

TurbOla skrev:

viccoA skrev:
Hursomhelst så fungerar de fortfarande förbaskat dåligt, oljekylen är underdimensionerad vilket ger stora problem på de bilar som gått mycket i storstadsmiljö. Lådan är oerhört kompakt och det har nog tyvärr gjort att driftsäkerheten blivit sämre.
Min S80 bytte jag låda på vid 17.000 mil. Alla jag S80 automat som har körts av vänner och bekanta har i princip bytt låda runt 20.000 mil.

Har ni problem med ventiler i lådan så kostar ett nytt ventilpaket ca 15.000 på bilia + arbete.

Taxi-bilarna verkar inte ha såna problem, eller är det bara tyst om dom?
Ser ofta D5 med automater med många många mil på mätaren.

Taxibilar har också med oljebyte i lådan på sitt serviceprogram, det har inte volvo för privatpersoner/firmabilar. Ringer man och frågar om oljebyte på lådan svarar de typ Varför det? Olja som håller hela bilens livslängd bla. bla.
Bara för att en D5 automat gått långt innebär det väl inte att lådan inte är bytt?


Enligt http://www.matthewsvolvosite.com:
Ungefär 60% av alla automatlådor levererade 2001 har blivit utbytta. Han gissar att 25% av automatlådor levererade 2002 har blivit utbytta. det enkla svaret är att Volvo ej rekomenderar oljebyte samt att oljekylningen är undermålig.

Senast redigerat av viccoA (26 november 2009)

TurbOla Reservdansk
26 november 2009 · 6 271 Inlägg

viccoA skrev:
Taxibilar har också med oljebyte i lådan på sitt serviceprogram, det har inte volvo för privatpersoner/firmabilar. Ringer man och frågar om oljebyte på lådan svarar de typ Varför det? Olja som håller hela bilens livslängd bla. bla.
Bara för att en D5 automat gått långt innebär det väl inte att lådan inte är bytt?


Enligt http://www.matthewsvolvosite.com:
Ungefär 60% av alla automatlådor levererade 2001 har blivit utbytta. Han gissar att 25% av automatlådor levererade 2002 har blivit utbytta. det enkla svaret är att Volvo ej rekomenderar oljebyte samt att oljekylningen är undermålig.

Ah, jo oljebyte är viktigt, oavsett automatlåda.
Sen kan man inte heller byta filtret, vilket är ännu sämre.
Men jag  vet inte om man ska klaga på Volvo eller Aisin som tillverkar lådorna?

Temperaturen gör ju att oljan slits snabbare, men så länge man har koll på oljans skick ska väl lådan klara 100 grader varm olja - eller hur nu varm den blir?
Kanske inte på en stripp eller bana dock... tongue

Åtminstone på Volvo sitter ju oljekylaren integrerad i vattenkylaren, men det räcker kanske inte?

Om lådan är bytt tycker man att det borde stå i annonserna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
vykan Kung
28 augusti 2013 · 26 Inlägg

bumpar denna ist för starta en ny tråd.

Om man har en volvo årsm 2000 som gått 30.000mil prick.

Men oljan aldrig bytts på automaten, törs man lämna in på ett byte då?   Menar "rör inget som det inte är fel på".

Den funkar fint lådan, men e trög som fan på vintern tills den blivit varm.

PMPerformance
28 augusti 2013 · 2 266 Inlägg

vykan skrev:
bumpar denna ist för starta en ny tråd.

Om man har en volvo årsm 2000 som gått 30.000mil prick.

Men oljan aldrig bytts på automaten, törs man lämna in på ett byte då?   Menar "rör inget som det inte är fel på".

Den funkar fint lådan, men e trög som fan på vintern tills den blivit varm.

Klart du törs de.
Tänk på att man byter inte olja utan man sköljer/spolar ur den gamla med nya olja, så de brukar kunna gå åt närmare 18-20 liter olja.

De har de gjort dom gångerna jag bytt på mina s/v70 bilar.

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang