Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

hest
18 juli 2009 · 181 Inlägg

Min gamle bmw har gått 42xxx just nu, går som en dröm fortfarande.. smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2009 · 5 650 Inlägg

mital känns obetydligt på gammla bilar tycker ja sjävla skicket på dem som avgör ...min bil har passerat lite efter 35 tusen går hur bra som helst . och gämför man den med tex min förra bil saab 9000i som hade gått liten bit över 20 tusen mil så va den hel slut gämfört mot volvon . när man bytte bil känndes volvon som ny om man gämförde med den saaben jag hade

kvittar om en bil gått 20-30 tusen km rent av 100 tusen km så länge den är i bra skick

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Scorn89 Archmage of the entire universe
18 juli 2009 · 281 Inlägg

min 9000 CS -92 som jag köpte i vintras har gått ca 34k mil och funkar hur bra som helst.

dock han jag köpte den av va en gubbe på 50 år som jobbat på den lokala saabverkstan hela sitt liv, plus att han är sjukt pedantiskt när det kommer till att hålla efter sina bilar smile och varenda service han har gjort på den finns på papper.

så jag är ruskigt nöjd med den tongue

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.
Saab 900 GL "Stål-Ulla" (1983)
FL3JM Inga konstigheter
18 juli 2009 · 2 064 Inlägg

Finns många bilar som gått till månen och tillbaka och är i kanonskick.
Gammla jänkarbilar som skötts om brukar klara sig riktigt bra, motorerna är så överdimensionerade att dom inte slits ett dugg. Man brukade skojja och säga att motorn är inkörd när mätaren har slagit runt ett varv.

trippelturbo Trucker
18 juli 2009 · 2 710 Inlägg

Inga problem som helst.. beror ju självklart på vad det är för bil. Känner en snubbe som har en s500 cdi o den har gått 47k mil . en 99a. han har kört flera turer till italien bland annat.

som sagt, beror på va de är för bil. Men tror nog att bara tyskar håller måttet. Finns för många skitbilar på marknaden idag .. Cheva Kalos / Huyndai Atos - 2 exemplar. Dessa dör ju fan vid 15k om inte annat

Fart missbrukare
NiKeMaN Entreprenör
18 juli 2009 · 1 286 Inlägg

Nja inte vid 30 000 mil kanske... Men över 35 max 40 är inte många som rullar.

Titta på V70N 06 or 07or som rasar sina automatlådor efter 16 000 mil...
Nu har min gått 28000 mil, så det börjar snart bli dags för andra lådan att ta slut också? Då skrotar jag skiten och köper aldrig mer en Volvo.

// Niklas Johansson
Cupra_
18 juli 2009 ·

Tror som en del andra redan skrivit, dagens bilar håller sämre generellt och det beror nog till stor del på tekniken. På firman hade jag från början en Volvo 940, den jäveln vägrade dö hur vi än behandlade den, dock sköttes ju servicen exemplariskt. 70k + mil hade den gått när vi skulle ersätta de gamla bilarna. Fick nya bilar 2005. Polo, Golf, Golf plus, Skoda Octavia, volvo C30 och Volvo S80 fick vi istället.. Samtliga bilar hade någon form av elfel innan 5k mil förutom S80:n.. Och då servas alla bilar som de ska på auktoriserade verkstäder.. Abs:en la av, motorlampan tändes, kablarna/kontakten till LMM hoppade loss på golfarna, automatlådan rasade t.om. på en golf V som vi hade, vid 5k mil! Visst, vi kör rätt hårt med dem men vi servar de som de skall och en automatlåda borde fan inte rasa efter 1år i trafik... På min egen seat la antisladd av nyligen, exets morsas audi lika så.. ALDRIG mer VAG.

t5-r micke
18 juli 2009 · 301 Inlägg

t5-r micke skrev:
min omega 2,6cd har nu snart 28000mil på mätaren å den går som en klocka.
en annan av mina omegor hade 37 000 mil på mätaren å den rullar än..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
TheShadow
18 juli 2009 · 41 Inlägg

Min v70 börjar närma sig 29000mil och den går hur fint som hälst, allt beror nog på hur bilarna är sevade och omhändetagna.

SuPeRa ;)
TurbOla Reservdansk
18 juli 2009 · 6 271 Inlägg

FL3JM skrev:
Finns många bilar som gått till månen och tillbaka och är i kanonskick.
Gammla jänkarbilar som skötts om brukar klara sig riktigt bra, motorerna är så överdimensionerade att dom inte slits ett dugg. Man brukade skojja och säga att motorn är inkörd när mätaren har slagit runt ett varv.

Det finns ett pris att betala.
Effektiviteten på motorn.

Hur effektiv är egentligen en gammal jänkemotor jämfört med en modern bil idag, om man tittar på verkningsgrad/bränsleförbrukning? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Cupra_
18 juli 2009 ·

Plus att en gammal jänkebil måste i princip ha 300hk+ för att hänga med en modern bil med typ 150-200hk pga att de väger som bly och (oftast) har noll väghållning..

TurbOla Reservdansk
18 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Diabolo skrev:
Plus att en gammal jänkebil måste i princip ha 300hk+ för att hänga med en modern bil med typ 150-200hk pga att de väger som bly och (oftast) har noll väghållning..

En gammal Volvo rödblockare anses också outslitlig - men hur rolig är den att köra?
Hur bränsleekonomisk är egentligen den motorn/bilen?

Visst går det att förbättra, men då går vi ju ifrån vad det handlar om.

Vitmotorerna är mycket mer effektiva och presterar mycket bättre i förhållande till bränslekostnaden, men till priset av känsligare motorer, då där inte är de marginalerna i lagerspel t.ex.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juli 2009 · 13 806 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Nja inte vid 30 000 mil kanske... Men över 35 max 40 är inte många som rullar.

Titta på V70N 06 or 07or som rasar sina automatlådor efter 16 000 mil...
Nu har min gått 28000 mil, så det börjar snart bli dags för andra lådan att ta slut också? Då skrotar jag skiten och köper aldrig mer en Volvo.

gamla v70in med audi 5:an brukar klara 65K innan dom börjar växla hårt osånt fast det mesta beror nog på den som kör och om man gör oljebyten i lådan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
bennythebear
18 juli 2009 · 40 Inlägg

Beror väl helt på hur dom tidigare ägarna har kört och vårdat bilen, en bil kan ju lika gärna vara helt slut vid 10000mil eller vara som ny vid 40000mil.

Tiden läker alla sår gäller inte på bilar, man måste läka såren åt bilfan!
Ain't nothin but a peanut!
Janneutanb
18 juli 2009 · 7 272 Inlägg

Vad är billigast egentligen?
En bil som man lär tanka ofta eller en som börjar rasa delar efter sina tusen mil...

Niklas1987 NO
18 juli 2009 · 2 182 Inlägg

TurbOla skrev:

FL3JM skrev:
Finns många bilar som gått till månen och tillbaka och är i kanonskick.
Gammla jänkarbilar som skötts om brukar klara sig riktigt bra, motorerna är så överdimensionerade att dom inte slits ett dugg. Man brukade skojja och säga att motorn är inkörd när mätaren har slagit runt ett varv.

Det finns ett pris att betala.
Effektiviteten på motorn.

Hur effektiv är egentligen en gammal jänkemotor jämfört med en modern bil idag, om man tittar på verkningsgrad/bränsleförbrukning? smile

Ska man räkna in smog motorerna? tongue

Caprice kombin jag hade drack lika mycket som min brors 740 automat, säger väl en del wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
NiKeMaN Entreprenör
18 juli 2009 · 1 286 Inlägg

Growe skrev:

NiKeMaN skrev:
Nja inte vid 30 000 mil kanske... Men över 35 max 40 är inte många som rullar.

Titta på V70N 06 or 07or som rasar sina automatlådor efter 16 000 mil...
Nu har min gått 28000 mil, så det börjar snart bli dags för andra lådan att ta slut också? Då skrotar jag skiten och köper aldrig mer en Volvo.

gamla v70in med audi 5:an brukar klara 65K innan dom börjar växla hårt osånt fast det mesta beror nog på den som kör och om man gör oljebyten i lådan

Ja det är möjligt att dom gamla går så bra.. men det står ju "modern bil" i överskriften så..... wink

Vi har fyra taxibilar här i stan 2006or och 2007or som fått byta växellåda mellan 15 000 mil och 20 000 mil. Och ja, dom sköts enligt Volvos "taxiservice" program med 2000 mils intervall på motor och allt annat byts när det ska också.

// Niklas Johansson
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 juli 2009 · 10 427 Inlägg

Är inte variabel kamstyrning/variabla ventiltider lite känsligt i det långa loppet?

Det dök ju upp i slutet på slutet 90-talet som lite mera mainstream.
(Nissan, Honda och BMW räknas väl som de moderna pionjärerna 80/90-tal)

Senast redigerat av steifan (18 juli 2009)

Lindberg88
18 juli 2009 · 1 418 Inlägg

omegan har gått 34 000 och har många mil kvar smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
snackcalahan
18 juli 2009 · 482 Inlägg

MrPersson skrev:

TurbOla skrev:

Diabolo skrev:
Plus att en gammal jänkebil måste i princip ha 300hk+ för att hänga med en modern bil med typ 150-200hk pga att de väger som bly och (oftast) har noll väghållning..

En gammal Volvo rödblockare anses också outslitlig - men hur rolig är den att köra?
Hur bränsleekonomisk är egentligen den motorn/bilen?

Visst går det att förbättra, men då går vi ju ifrån vad det handlar om.

Vitmotorerna är mycket mer effektiva och presterar mycket bättre i förhållande till bränslekostnaden, men till priset av känsligare motorer, då där inte är de marginalerna i lagerspel t.ex.

Härliga att köra dom;) Måste väl ändå vara mer miljövänligt att tillverka bilar me lång livslängd så går det åt mindre råvaror att tillverka nya hela tiden.Tkr ja iaf.

håller med dig...

just real power
no turbo shit
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang