4 link eller vad ska jag ha på min dodge dart 64 GT

roffesala
12 november 2009 · 7 Inlägg

hejsan smile snart dax att köra in darten för moddning i vinter måste bygga om bak vagnen så jag får mera fäste för de spinner hejdlöst visse ligen ballt cool men inte bra när man man ska rejsa mot nån då dom har bättre fäste sad... har funderat på 4 link men de jag har försått så sitter det bara på lösa bak axlar/ delade. jag har en stum bak axel 8 3/4. vad ska jag göra för att få bästa fäste?  funderar på bredare däck har 2,25 breda nu (fullt i hjul huset) lär flytta in blad fjädring å hjul huset för å få in bredare. tänkte de kunde få bli nästa vinter. men just nu skulle jag bara vilja veta tips å trix för å få bilen å bli bättre tills i sommar har höjt upp bilen fram så mkt de går å det blev mycket bättre fästa bara av det nu skriker det bara till på 3an en stund å sen får den fäste smile, har sänkt fjädringen bak så mkt det går så inte hjulen tar i nånstans.   hällst vill jag ha sånna tips som gör att jag får igenom den när jag besiktar den varannat år men de ska vara på grännsen att de inte går för jag måste verkligen ha fäste.

vore jätte snällt av er om ni kunde förklara lite vilket som är  bäst att ha

MvH roffe smile

Dodge dart GT "dart 64" (1964)
Chevrolet impala 67 "mammas bil" (1967)
dannnej
14 november 2009 · 761 Inlägg

Köp ett 4link kit, med fjädrar och allt, och skrota bladfjädrarna, det är värt pengarna

Alternativt finns det ju "fusk" stekar man monterar på bladfjädrarna som ger bättre fäste, dt funkar bra för att åka rakt fram, men ska man ändå bygga om så hade jag försökt få bort bladfjädrarna. 60 talet är ju trots allt förbi wink

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
roffesala
15 november 2009 · 7 Inlägg

tack för tippset smile, hehe jo trotts allt är 60 talet förbi wink

Dodge dart GT "dart 64" (1964)
Chevrolet impala 67 "mammas bil" (1967)
Moparboy440
15 november 2009 · 4 682 Inlägg

enklaste och billigaste lösningen är stegar(ladder bars),lär funka riktigt bra på gatan.

H3dlund Med lem
15 november 2009 · 1 127 Inlägg

Stege funkar ju rakt fram, men totalt värdelöst om man ska göra annat än köra rakt fram också..

4-link är ju heller ingen bra lösning, axeln låser sig när man svänger. 3-link är väl det bästa man kan ha till en stel bakvagn för en allroundbil?

roffesala
16 november 2009 · 7 Inlägg

ännu ett bra svar smile de har du nog rätt i det du säger smile, mästa dels är det för rakt fram åkning men de blir en dragracing bil som jag även ska kunna åka med på crusingar å dricka öl i och hur kul är det då om den inte tar så bra kurv tagningar, som den är nu ligger den hur fint som hellst efter vägen så vida du inte börjar gasa då den börja spinna lätt hmm man vill ju ligga i en 90/100 utan att behöva vara rädd i kurvor att de börjar kränga till en förbannelse

Dodge dart GT "dart 64" (1964)
Chevrolet impala 67 "mammas bil" (1967)
Moparboy440
16 november 2009 · 4 682 Inlägg

H3dlund skrev:
4-link är ju heller ingen bra lösning, axeln låser sig när man svänger. 3-link är väl det bästa man kan ha till en stel bakvagn för en allroundbil?

många banracing bilar som kör med 4-link också, fast då bygger de så att de övre länkarna är parallella med de undre.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
16 november 2009 · 5 042 Inlägg

Finns grymma bladfjädrar att få tag i som krossar de mesta i väg grepp oxå ! Glöm inte det.

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (16 november 2009)

C H E V R O L E T <3
Habobo
16 november 2009 · 198 Inlägg
1332 - Överjävlig
roffesala
17 november 2009 · 7 Inlägg

tackar smile

Chevrolet impala 67 "mammas bil" (1967)
Dodge dart GT "dart 64" (1964)
KammaDej
17 november 2009 · 191 Inlägg

förvänta dej inte för mycket av en 4-link i förhållande till dina befintliga bladfjädrar. det lilla man vinner med en 4-link, OM man är tillräckligt kunnig i chassigeometri för att ställa in den är minimal. i dom flesta fall är det bara många fler saker som kan bli fel.

det finns förutom att öka friktionen (dvs saker som bredare däck, mjukare gummiblandning, trackbite osv) bara två sätt att öka greppet under acceleration på en bakhjulsdriven bil, förutsatt att allt är som det ska i chassit.

det ena är att höja bilen och där med dess tyngdpunkt. det andra är att flytta tyngdpunkten närmare bakaxeln genom att flytta sånt som väger i chassit. exempelvis motor och låda.
dessa två sätt kan givetvis med fördel kombineras.

mvh

inline_90 Är jag Medlem?
18 november 2009 · 125 Inlägg

4-länk e helt klart bästa lösningen.. De funkar grymt bra till rakt fram åka och även när de svänger. att axelen ska lösa sig när de svänger är FEL det är nått man får med stegar, för med stegar kan axelen i bara röra sig upp och ner, alltså inte kränga nått.. men då stegar bara används till raktfram körning så har de ju ingen betydelse..
Nu tbx till 4-länk så finns de gott om ban bilar med just de tex super seven, volvo bilar osv.
Dom bilarna har ju en annan typ av 4-länk än dragrace bilar med i grunden e de samma.
En bra 4-länk kräver mycket jobb att bygga och nu har ja inte riktiga koll på hur darten ser ut men de kommer med stor sannorlighet krävas att du bygger ny bakram, vilket kan "stjäla" plats för baksäte. kanske inte så kul att glida utan att ha med polarna där bak..
De går ju att få bättre fästa om du använder baldfjädrar om tractions bars, sen ökar friktion genom att hänga in breddare däck..

Så mitt råd för att de inte ska kosta för mycket och vara smidig att bygga, är då bra blad och tractions bars, sen flytta in bladen o sen bredda hjulhusen så du får in 275:or eller där om kring.

Mvh inline

Gillar Merca
Pellefax
26 december 2009 · 644 Inlägg

Varför inte börja med att köpa riktiga däck..? M/T sportsman t.ex..   Mycket bra bett även med ganska smala däck. Dom du har på bilderna är bara för söndagsåkning..

Rally86 Skåne
24 januari 2010 · 269 Inlägg

dannnej skrev:
Köp ett 4link kit, med fjädrar och allt, och skrota bladfjädrarna, det är värt pengarna

Alternativt finns det ju "fusk" stekar man monterar på bladfjädrarna som ger bättre fäste, dt funkar bra för att åka rakt fram, men ska man ändå bygga om så hade jag försökt få bort bladfjädrarna. 60 talet är ju trots allt förbi wink

vart köper man ett sådant kitt??

Man lever bara en gång......
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang