Bakåtvända basar och reflexör upp till hatthyllan?

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
24 november 2009 · 91 Inlägg

Hallojsan!

Sitter och planerar lite inför ljudbygge jag ska ha till min Vento jag ska köpa när plånboken blivit lite större. Som dom flesta kanske vet så är ju Vento en sedan-bil därav hamnar baslådan i skuffen.

Nu till mina ideer om bygget, tycker själv det är riktigt fränt med bakåtvända bashögtalaren i lådan. Har läst lite om att det inte ska göra någon skillnad med ljudet men att volymen på lådan ska va mindre än vad basen igentligen ska ha, stämmer detta och isf, hur vet man hur mkt mindre den ska va?

Har även hört att man kan dra upp ett reflexrör till hatthyllan för att få in trycket i kupén. Ska röret då dras ifrån lådan eller bara in i skuffen?

Tänkte lira 2 st 10" MDS-basar och dom ska ha en låda på 27liter/st. Musiken jag kommer att spela i bilen kommer för det mesta bli hårdrock och klassisk rock med mkt trummor och elgura!

Tacksam för svar, argument och tips så man förstår tongue Är ny inom ljudbygge så förklara gärna om det förekommer krångliga ord och uträkningar smile

Senast redigerat av Steveoo (25 november 2009)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
maco
25 november 2009 · 1 207 Inlägg

Jag har själv en vento och måste köra med ena delen av baksätet nedfällt för att få basen in i kupén, de är förvånansvärt väl isolerade, så du tänker rätt från början. Angående att volymen skall vara mindre så beror det troligen på att man annars räknar med basarnas volym när man gör baslådan, vilket man inte behöver göra när korgarna är utåt. Att sticka basreflexröret genom hatthyllan har jag hört några säga att man inte skall göra pga att det "tar bort" luft som basarna skall använda, eller något liknande. Någon mer påläst får gärna kommentera/dementera.

MartinF
25 november 2009 · 372 Inlägg

Du har blandat ihop lite olika lådtyper.
Den bästa (men lite svårare att räkna och bygga) lådan till en sedan brukar vara en sk bandpasslåda. finns massor om du söker på en sådan. Det är en sådan låda som det är vettigt att dra ett rör från och upp i hatthyllan.

Anledningen att lådan blir mindre när man har magneterna utåt är för att då räknar man inte in magneternas storlek i lådan. dvs själva högtalarens massa som brukar vara ettpar liter. alltså blir lådan ett par liter mindre smile

Mitt tips är att du söker om bandpasslåda och sedan funderar hur stor åverkan du vill göra på t.ex hatthyllan. här är en länk med rätt mycke matnyttigt
http://www.dls.se/econtent/files/6/ljudhandbok06.pdf
Lådan jag pratade om kallas där 5e ordningens låda.

Futopia Stockholm Streetrace Crew
25 november 2009 · 160 Inlägg

Du kan även läsa igenom den här tråden, om du inte redan har gjort de.
Den handlar också om att bygge en låda i en sedan bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158395

Rickard-v
25 november 2009 · 2 665 Inlägg

Basbakåt är häftigt för det ser ju så jäkla coolt ut när du öppnar bagaget.

Men ljudmässigt är det inget bra. Tänk dig själv att lyssna på musik hemma o ha sublådan i garderoben.

Montera basen bakom armstödet i bagaget. Såga hål i plåten så det är fritt fram. Har du en basreflex låda så drar du upp röret i hatthyllan. De får inte bli längre eller flera. Bara som rekomendationerna.

Då har du byggt ett bas system som inte använder bagaget till att skapa massa resonanser.

Lådan skall ha samma volym framåt eller bakåt. OM du inte har basen på utsidan som martin skriver.
Det är parametrarna på basen som avgör lådvolymen inte utrymmet den monteras i. Det är bara en häftigt ryckte här på garaget.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
stRaend
25 november 2009 ·

Rickard-v skrev:
Basbakåt är häftigt för det ser ju så jäkla coolt ut när du öppnar bagaget.

Men ljudmässigt är det inget bra. Tänk dig själv att lyssna på musik hemma o ha sublådan i garderoben.

Montera basen bakom armstödet i bagaget. Såga hål i plåten så det är fritt fram. Har du en basreflex låda så drar du upp röret i hatthyllan. De får inte bli längre eller flera. Bara som rekomendationerna.

Då har du byggt ett bas system som inte använder bagaget till att skapa massa resonanser.

Lådan skall ha samma volym framåt eller bakåt. OM du inte har basen på utsidan som martin skriver.
Det är parametrarna på basen som avgör lådvolymen inte utrymmet den monteras i. Det är bara en häftigt ryckte här på garaget.

är det bara jag som hört att man INTE ska ha porten upp genom hatthyllan på en basreflex låda? hmm

Fr3dd3OlSSoN
25 november 2009 · 356 Inlägg

Med porten upp genom hatthyllan så måste väll lådan va så pass hög att den nästan sitter som byggd i hatt hyllan? Vore det inte bra att bygga en vanlig reflexlåda men vända den om så den spelar rakt i ryggen på baksätet?

stRaend
25 november 2009 ·

Fr3dd3OlSSoN skrev:
Med porten upp genom hatthyllan så måste väll lådan va så pass hög att den nästan sitter som byggd i hatt hyllan? Vore det inte bra att bygga en vanlig reflexlåda men vända den om så den spelar rakt i ryggen på baksätet?

men kan ju dock ha hela porten utanför lådan. Så då kan det vara en bra bit mellan beroende på hur lång porten är.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 november 2009 · 8 744 Inlägg

stRaend skrev:
är det bara jag som hört att man INTE ska ha porten upp genom hatthyllan på en basreflex låda? hmm

Beror ju på hur man bygger, om man kör basarna spelandes in genom skidluckan så kan man dra upp portarna i hatthyllan, inte riktigt optimalt kanske men det fungerar. Dock så ska man inte ha portarna upp genom hatthyllan och basarna spelandes bakåt, då blir det knas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
stRaend
26 november 2009 ·

ChriZtoffer skrev:

stRaend skrev:
är det bara jag som hört att man INTE ska ha porten upp genom hatthyllan på en basreflex låda? hmm

Beror ju på hur man bygger, om man kör basarna spelandes in genom skidluckan så kan man dra upp portarna i hatthyllan, inte riktigt optimalt kanske men det fungerar. Dock så ska man inte ha portarna upp genom hatthyllan och basarna spelandes bakåt, då blir det knas.

så kanske det var, var inte säker på det nämligen. smile

tujbo
26 november 2009 · 5 852 Inlägg

Du får ett såkallat fasfel när du drar port och bas på 2st olika ställen och det kan hända att baslådan kan bli konstiga att lyssna på. Det kan bli toppar i ljudet väldigt lätt och det kan även låta som basen släpar.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
Rickard-v
26 november 2009 · 2 665 Inlägg

tujbo skrev:
Du får ett såkallat fasfel när du drar port och bas på 2st olika ställen och det kan hända att baslådan kan bli konstiga att lyssna på. Det kan bli toppar i ljudet väldigt lätt och det kan även låta som basen släpar.

Tänk på att på hemmahögtalare sitter porten framåt bakåt och på undersidan med väldigt gott resultat.
Du hör ingen skillnad.

Att det blir toppar eller svackor i frekvens gången beror ju på den otroligt dåliga akustiken i en bil.
Speciellt när du har baslåda i bagaget på en sedan. Det blir som en felbyggd bandpasslåda.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang