attityds_problem: pallar generatorn ladda båda batterierna. tänkte på kapacitet. hur förstår batteriet att nr1 är fullt och nu kan jag ladda nr2 eller liknande.
jag har inte haft några problem med mina batteri, har haft av olika fabrikat och av olika ah . jag har en 100ah generator och det är inga problem att ladda upp mina batterier och jag har fortfarande inte haft några blinkande lampor, jag har batterier nu samanlagt 300ah , slutsteget ligger på 5800wrms och man brukar säga ett batteri per 1000w.
attityds_problem: pallar generatorn ladda båda batterierna. tänkte på kapacitet. hur förstår batteriet att nr1 är fullt och nu kan jag ladda nr2 eller liknande.
Den laddar ju båda samtidigt. Det är ju ett helt system och helas systemet laddas ihop alltså laddar den båda batterierna samtidigt lika mycket. Man ska bara se till att ha ordentliga kablar emellan batterierna. Man kan dessutom sätta batteriseparator.
Generatorn pallar ju att ladda men man får tänka på att det tar dubbelt så lång tid..
Tänk på att sätter du ett nytt batteri bak bör du sätta ett nytt fram med.
Dessutom ska man tänka på att förstärka jorden på orginalbatteriet med lika stor kabel som man drar bak. Har sett många som inte gör detta..
finns massa trådar om detta. men först så sätter du fast ett batteri i bagaget, sedan så drar du en kabel från batteriet ifram till batteriet i bak. Kabeln ska/borde avsäkras i båda ändarna max 30cm från batterierna. om du har en 50mm2 så avsäkras den max 250A. Sedan så jordar du batteriet i bagaget och även det ifram med misnt lika stor kabel som du har dragit som plus mellan batterierna. Hoppas det hjälpte.
finns massa trådar om detta. men först så sätter du fast ett batteri i bagaget, sedan så drar du en kabel från batteriet ifram till batteriet i bak. Kabeln ska/borde avsäkras i båda ändarna max 30cm från batterierna. om du har en 50mm2 så avsäkras den max 250A. Sedan så jordar du batteriet i bagaget och även det ifram med misnt lika stor kabel som du har dragit som plus mellan batterierna. Hoppas det hjälpte.
kan man bruke 20mm2 kabel mellom batteriene, jeg tenker på å montere inn ett ekstra batteri selv. eller blir det for lite, kommer kansje ann på hvor stort sterioannlegget er?
kan man bruke 20mm2 kabel mellom batteriene, jeg tenker på å montere inn ett ekstra batteri selv. eller blir det for lite, kommer kansje ann på hvor stort sterioannlegget er?
(låner tråden litt)
jag skulle inte använda mindre än 35mm2 kabel mellan batterierna.
(låner tråden litt)
jag skulle inte använda mindre än 35mm2 kabel mellan batterierna.
tack, jeg tenkte at sterioen har 20mm2 kabel, burde det ikke være mindre belastning på det andre batteriet?ladingen fra generatoren gir jo ikke mye belastning, som sagt ikke koblet dette før så litt usikker. Bedre å spørre en gang for mye
Senast redigerat av volvo855t5r (18 december 2009)