2407
Sök

Extra batteri till bagaget hjälp mig snälla

36 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
Vento vr6 års 97.

tänkte koppla en batteri till i  bagaget men undrar räcker det med en helt ny bara till  bagaget eller måste jag köpa två nya.

undrar en till sak framme på batteriet har jag 65amp hur mycket ska jag lägga i bagaget?
Senast redigerat av ventovr6 (1 januari 2010)

1 468 Inlägg
1 januari 2010
ventovr6 skrev:
Vento vr6 års 97.

tänkte koppla en batteri till i  bagaget men undrar räcker det med en helt ny bara till  bagaget eller måste jag köpa två nya.

undrar en till sak framme på batteriet har jag 65amp hur mycket ska jag lägga i bagaget?

helst ska juh batterierna vara identiska och för bästa effekt så ska dom juh vara köpta samtidigt också för risken finns annars att dom slår ut varandra beroende på hur mycke man plågar dom med urladdningar osv osv. men har du 65ah fram o lägger 75bak så får det batteriet bak en laddning av samma ah som det där fram alltså 65 ah. oberoende på hur stort batteri du lägger där bak.

Så det bästa du kan göra e juh att köpa 2 batterier som har samma effekt eller om du bara använder det starkaste. men om du bara vill ha lite extra o poppa på lite lägre volymer så funkar det med i stort sett vad som helst då batterierna aldrig blir urladdade. vad har du för slutsteg som du ska driva då?

36 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
en rockford på 500rms och en pioner kanske på också 500rms

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2010
Slår ut o slår ut.....

Största risken med olika ålder o skick på batterierna är att det som har tappat kapacitet mest drar snabbt ner kapaciteten på det nya batteiet. Hur snabbt beror på skicket. Ju sämre förstabatteri ju snabbare går det.
Detta genom att det friska batteriet belastas hårdare.

Dröniettab kan komma med en halv avhandling (vilket jag tror att han kommer göra wink )

Så ja.......
Två friska batterier...samma typ och helst samma Ah.....
Det GÅR med olika Ah men då får man se till att ha laddström så det räcker o blir över.
Så länge batterierna är lika friska och av samma typ så snedbelastas de ej på samma sätt om man tex. kör med 75Ah fram och 95Ah bak som med ett slitet våtbatteri fram på 65Ah och ett frisk nytt gelbatteri på 95Ah bak......då tar det bakre batteriet väldigt mkt stryk.

::EDIT::
Men med tanke på vad för steg du skall ha så räcker det med ett friskt gelbatteri fram plus att se över och kanske laddkablage och generator och vid behov byta kablaget och uppgradera detta.
Senast redigerat av Lonefox (1 januari 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 468 Inlägg
1 januari 2010
ventovr6 skrev:
en rockford på 500rms och en pioner kanske på också 500rms

jaha okej. d va inga värre steg alltså tongue då kan du nog köra med vilka batterier som helst i blandning typ. kanske inte allt men nästan tongue. se över kablar o ha grova sådana för din egen skull o ha friska kablar för överigt med så ska det nog funka bra. som han sa så kommer nog drönirettab o säga ett o annat då han e den okrönde strömmen här på  =P

Elektriker
1 138 Inlägg
1 januari 2010
glöm inte laddrelä!!

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2010
Skiljerelä ja......

Vara eller icke vara.

Spelar man ofta med bilen igång så behövs det inte.

Spelar man ofta o LÄNGE med motorn avstängd så kan det med fördel användas ja.

Vad som är ÄNNU viktigare, det absolut MEST viktiga är att oavsett om skiljerelä används eller ej så SKALL kabeln mellan batterierna vara avsäkrade i båda ändarna. Alltså vid resp. batteri.
Senast redigerat av Lonefox (1 januari 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

46 Inlägg
1 januari 2010
Lonefox skrev:
Vad som är ÄNNU viktigare, det absolut MEST viktiga är att oavsett om skiljerelä används eller ej så SKALL kabeln mellan batterierna vara avsäkrade i båda ändarna. Alltså vid resp. batteri.

Syftar du på pluskabeln? Ska den ha två säkringar på en kabel? Går det att köpa? Eller är jag helt ute o cyklar? Eller ska man koppla på själv och göra ett noobjobb?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 januari 2010
jude-mannen skrev:
Lonefox skrev:

Syftar du på pluskabeln? Ska den ha två säkringar på en kabel? Går det att köpa? Eller är jag helt ute o cyklar? Eller ska man koppla på själv och göra ett noobjobb?

Ja. En säkring vid varje batteri. strömmen kan ju gå åt båda hållen i kabeln... Borde vara lika självklart med säkring på bakre batteriet som på det främre?

Säkringshållare finns att köpa, bara att klippa kabeln o montera. Finns mig veterligen inte ens kablar att köpa med en säkringshållare monterad? (förutom att den skruvats fast på kabeln i förväg på vissa installationskit)
Senast redigerat av henke_99 (1 januari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 354 Inlägg
1 januari 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161245
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=162778

tips:
håll dig till 1 tråd i den relevanta del av forumet som täcker din fråga.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

trucken
563 Inlägg
1 januari 2010
skit i skilje relä..håll bara koll på volten så är det lugnt. det viktigaste är kablarna och anslutningarna, minst 35mm" kabel, byt även kabeln till generatorn OCH original jorningen saken är att har du små kablar och dåliga jordningar så får du spänningsfall till batteriet bak och då pajar det.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

36 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
1. ok men jag lägger en extra jordning på batteriet fram räcker det. sen så lägger jag en jordning påbatteriet bak. det bode räcka eller???

2. måste jag byta kabblar på generatorn också????

trucken
563 Inlägg
1 januari 2010
om du har klen kabel till generatorn så förlorar du ledningsarea. de kostar så lite o byta. och att bara lägga till en extra jording funkar bra!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

36 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
ok tack perfekt big_smile

Sök