Vilken bil ska man köpa?

Passat_Turbo
9 januari 2010 · 185 Inlägg

Hej nu är det så att sambon vill nog köpa ny bil alltså kombi. Prislappen ligger runt 140-150000 kr nu undrar jag vilken man ska satsa på. Jag vill ha bra kvalité och inget skit. Vad har ni för förslag?

Tack på förhand.

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
_Norrland_ Bilvårdstekniker
9 januari 2010 · 766 Inlägg

Audi A6 ? S6? http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_S6 … =2&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 … =2&w=3
Audi A4?  http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4 … =2&w=3

Bmw 5 serie? http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_525i_t … =2&w=3


Sen är det ju frågan om prestanda är viktigt eller om du kan avvara lite för att
istället få en nyare bil för liknande pengar ?

Senast redigerat av _Norrland_ (9 januari 2010)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
Passat_Turbo
9 januari 2010 · 185 Inlägg

Audi är bra bilar har jag hört. Men vilket bilföretag har bäst kvalité?

Senast redigerat av Passat_Turbo (9 januari 2010)

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
SniZa
9 januari 2010 · 314 Inlägg

jag har haft audi förut och det är fina bilar med hög kvalité.. Men man kan ju få måndagsex även från kvaliteföretag =/

Nissan 350z "VSR" (2004)
Passat_Turbo
9 januari 2010 · 185 Inlägg

jag har ju en passat variant nu. Och jag är helnöjd med bilen. Ska man fortstta med de märket so man är nöjd med?

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
volvoentusiasten
9 januari 2010 · 4 005 Inlägg

V70 -06. smile

Passat_Turbo
9 januari 2010 · 185 Inlägg

Vilka 5 bilföretag skulle ni skriva som har bäst kvalité?

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
Journeyman2
9 januari 2010 · 373 Inlägg

Mazda 6 2.3 liters kombi..driftsäkerhet får du på köpet och lite sportig smile

''Hugin-Hachiko''
Slayerkiller
9 januari 2010 · 109 Inlägg

Passat_Turbo skrev:
Vilka 5 bilföretag skulle ni skriva som har bäst kvalité?

* Mercedes
* BMW
* Volvo
* Toyota
* Subaru

Audi S3 "Sportback" (2009)
_Norrland_ Bilvårdstekniker
9 januari 2010 · 766 Inlägg

Passat_Turbo skrev:
Vilka 5 bilföretag skulle ni skriva som har bäst kvalité?

Är väldigt individuellt vad man anser som kvalitet.
Pålitligthet så ligger väll många asiatiska bilar i topp enligt många.
Interiörmässigt så ligger väll många tyska bilar i topp t.ex Audi & Bmw.
Kvalitetskänslan i övriga komponenter skulle jag också anse att tyskarna ligger bäst till.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
Wilsgaard
10 januari 2010 · 560 Inlägg

Passat_Turbo skrev:
Vilka 5 bilföretag skulle ni skriva som har bäst kvalité?

Tyska bilar är bäst kvalité samt mest körglädje, enligt mig vill säga... de finns ju alltid delade åsikter! Men jag skulle rösta på något tyskt, absolut!

1. BMW
2. Audi
3. Mercedes
4. Volkswagen
5. Volvo wink

Skulle jag sagt om jag letade efter en kombi! Kanske skulle kollat på en Audi A4 eller en BMW 3-serien. Lycka till mvh!

Senast redigerat av Wilsgaard (10 januari 2010)

Rquired Allmänt envis
10 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Slayerkiller skrev:

Passat_Turbo skrev:
Vilka 5 bilföretag skulle ni skriva som har bäst kvalité?

* Mercedes
* BMW
* Volvo
* Toyota
* Subaru

Stryker Mercedes, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund så har Mercedes gjort en djupdykning i kvalitet som saknar motsvarighet i historien.

Volvo? Håller definitivt inte samma kvalitet som på gamla dar, men ok pålitliga bruksbilar är det fortfarande. Vill alltså stryka Mercedes och ersätta dem med Audi, och stryka Toyota och tillsätta Toyota/Lexus. Så;

*Audi
*Bmw
*Volvo
*Toyota/Lexus
*Subaru

Med denna listan syftar jag på pålitlighet/driftsäkerhet, inte "upplevd kvalitet" alltså hur känslan är tex. i reglage och material. smile

Edit:
Skulle köpt en Bmw E46, gärna en 330i. Dels är det en bil med rejält nöjda kunder och bra driftsäkerhet enligt statistiken. Dels har min far haft två stycken varav den första rullade 40k problemfria mil och den andra tuffar på, visserligen inte i närheten av dom miltalen.

Annars vore en fin tidig E90 325i inte fel heller smile

Senast redigerat av Rquired (10 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wanegardh Asgammal medlem.
10 januari 2010 · 2 246 Inlägg

Mazda och Toyota.

Passat_Turbo
10 januari 2010 · 185 Inlägg

Wilsgaard skrev:

Passat_Turbo skrev:
Vilka 5 bilföretag skulle ni skriva som har bäst kvalité?

Tyska bilar är bäst kvalité samt mest körglädje, enligt mig vill säga... de finns ju alltid delade åsikter! Men jag skulle rösta på något tyskt, absolut!

1. BMW
2. Audi
3. Mercedes
4. Volkswagen
5. Volvo wink

Skulle jag sagt om jag letade efter en kombi! Kanske skulle kollat på en Audi A4 eller en BMW 3-serien. Lycka till mvh!

Tack för alla svar och wilsgaard jag ska kolla runt lite på din lista över 5 bästa bilföretagen men även på alla andras också. Kan låsa denna tråden nu...

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
Wilsgaard
10 januari 2010 · 560 Inlägg

Sen så har väl Subaru mest nöjda bilägare om jag inte misstar mig, och Toyota är ingen skit!

Andreas 940 -utan 940
10 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Jag hade köpt en Impreza för de pengarna, om det är det bästa valet vet jag dock inte.

Rquired Allmänt envis
10 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Wilsgaard skrev:
Sen så har väl Subaru mest nöjda bilägare om jag inte misstar mig, och Toyota är ingen skit!

Enligt reklamen ja, enligt undersökningarna så nej; smile

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … st-1.19079

*Fast Subaru har legat i topp på den listan.

Senast redigerat av Rquired (10 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Slayerkiller
10 januari 2010 · 109 Inlägg

Rquired skrev:

Slayerkiller skrev:

Passat_Turbo skrev:
Vilka 5 bilföretag skulle ni skriva som har bäst kvalité?

* Mercedes
* BMW
* Volvo
* Toyota
* Subaru

Stryker Mercedes, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund så har Mercedes gjort en djupdykning i kvalitet som saknar motsvarighet i historien.

Volvo? Håller definitivt inte samma kvalitet som på gamla dar, men ok pålitliga bruksbilar är det fortfarande. Vill alltså stryka Mercedes och ersätta dem med Audi, och stryka Toyota och tillsätta Toyota/Lexus. Så;

*Audi
*Bmw
*Volvo
*Toyota/Lexus
*Subaru

Med denna listan syftar jag på pålitlighet/driftsäkerhet, inte "upplevd kvalitet" alltså hur känslan är tex. i reglage och material. smile

Edit:
Skulle köpt en Bmw E46, gärna en 330i. Dels är det en bil med rejält nöjda kunder och bra driftsäkerhet enligt statistiken. Dels har min far haft två stycken varav den första rullade 40k problemfria mil och den andra tuffar på, visserligen inte i närheten av dom miltalen.

Annars vore en fin tidig E90 325i inte fel heller smile

Jag förstår om du vill stryka Mercedes när du själv äger "Vältklassen" a.k.a A-klass.

Audi S3 "Sportback" (2009)
Andreas 940 -utan 940
10 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Rquired skrev:
Enligt reklamen ja, enligt undersökningarna så nej; smile

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … st-1.19079

*Fast Subaru har legat i topp på den listan.

Så en bil som helt saknar rostskydd har mest nöjda bilägare i Sverige, undrar hur gamla dessa bilar var och hur långt de hade rullat när undersökningen gjordes. yikes

Rquired Allmänt envis
10 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Slayerkiller skrev:

Rquired skrev:

Slayerkiller skrev:
* Mercedes
* BMW
* Volvo
* Toyota
* Subaru

Stryker Mercedes, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund så har Mercedes gjort en djupdykning i kvalitet som saknar motsvarighet i historien.

Volvo? Håller definitivt inte samma kvalitet som på gamla dar, men ok pålitliga bruksbilar är det fortfarande. Vill alltså stryka Mercedes och ersätta dem med Audi, och stryka Toyota och tillsätta Toyota/Lexus. Så;

*Audi
*Bmw
*Volvo
*Toyota/Lexus
*Subaru

Med denna listan syftar jag på pålitlighet/driftsäkerhet, inte "upplevd kvalitet" alltså hur känslan är tex. i reglage och material. smile

Edit:
Skulle köpt en Bmw E46, gärna en 330i. Dels är det en bil med rejält nöjda kunder och bra driftsäkerhet enligt statistiken. Dels har min far haft två stycken varav den första rullade 40k problemfria mil och den andra tuffar på, visserligen inte i närheten av dom miltalen.

Annars vore en fin tidig E90 325i inte fel heller smile

Jag förstår om du vill stryka Mercedes när du själv äger "Vältklassen" a.k.a A-klass.

Tycker A-klass är en go bil, bra bil är det inte för just "driftsäkerhet" ingår enligt mig i det begreppet. Men detta är inte baserat enbart på denna bil, utan på bekantas Mercedes och det faktum att en bekant drev Mercedes ÅF i stan. En del roliga saker har man sett och hört därifrån.

Sedan räcker det med att titta på driftsäkerhet och "nöjda kunder" undersökningar de senaste åren. Mercedes har legat under snittet, på tok för låg placering med tanke på att det tas rejält betalt för bilarna.

Edit: Men för att förtydliga; Mercedes=bra bil fortfarande trots det ovan. Men jag tycker inte Mercedes passar på den listan över de 5 (6) märken jag skrev dit. smile

Senast redigerat av Rquired (10 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang