Försäkra bilen på pappa?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 januari 2010 · 1 948 Inlägg

Premien blir inte lägre om alla som skenförsäkrade skulle skaffa egen svindyr premie... Antingen skulle den höjas då fler kommer köra oförsäkrat, och därmed missar dem intäkter... eller om vi nu hypotetiskt säger att alla tar en försäkring... varför skulle FB sänka premien? det är en ren vinst för dem! Möjligt att dem använder just detta som anledning till att premien är hög osv. och hade detta inte skett skulle dem skyllt på något annat...

Man lever ju i en drömvärld om man tror att FB inte är ute efter att suga ut en på så mycket pengar dem kan.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
GTI_Jocke
13 januari 2010 · 217 Inlägg

Tiger1978 skrev:

GTI_Jocke skrev:

peder skrev:
Har man bil ska man ha råd att äga den , inkl allt smile

Man kanske har råd men vill lägga pengarna på annat. Så sluta tjata om att dom inte har råd.

Vi andra som belar för er som skenförsäkrar hade kanske också velat lägga dem pengarna på nått annat, vill man inte lägga sina pengar på att äga en bil då ska man inte ha nån... Finns bilar som inte kostar många kronor att försäkra, bättre att tex köpa en polo i stället för en golf så har man redan halva försäkringskostnaden..
Men att kolla vad det kostar att ha en bil är väl alltför mycket jobb, lättare att glida på andras bekostnad..
Jag tycker att bensinen är för dyr så att åka till jobbet blir för dyrt, så man kanske skulle gå på socialbidrag resten av livet, eftersom att det tydligen inte spelar nån roll att låta andra bekosta mina utgifter..

så om alla under ~25 satte bilen på sig själv så skulle det kosta lika mkt som för dom över 25?
Visst vettu!lol

Das Auto
snurbo_diesel Egen företagare
13 januari 2010 · 864 Inlägg

Det är inga problem att ha bilen på någon annan och du brukar den, ingen av mina bilar står på mig, blir när jag blir 25.
King caben jag hade krockade jag med och den stod på mor min och det var inga som helst problem med försäkringen, men som i mitt fall fick dom att felet var nytt då blir det ju lite dyrare försäkring på den bilen, hade blivit så även om det var mor min som körde och krocka.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
GTI_Jocke
13 januari 2010 · 217 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Det är inga problem att ha bilen på någon annan och du brukar den, ingen av mina bilar står på mig, blir när jag blir 25.
King caben jag hade krockade jag med och den stod på mor min och det var inga som helst problem med försäkringen, men som i mitt fall fick dom att felet var nytt då blir det ju lite dyrare försäkring på den bilen, hade blivit så även om det var mor min som körde och krocka.

Exakt! varför sätta på sig själv om man är under 25 när det skiljer flera tusen.
Behöver ju inte sätta sin Supra på sin morfar direkt. Kan ju ta nåt lite mer troligt.
Sätt på nån annan om du är under 25 och spara pengarna. Sluta köra som idioter oxå när det är annat
folk i närheten.tongue

Das Auto
Hool
13 januari 2010 · 1 067 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Det är inga problem att ha bilen på någon annan och du brukar den, ingen av mina bilar står på mig, blir när jag blir 25.
King caben jag hade krockade jag med och den stod på mor min och det var inga som helst problem med försäkringen, men som i mitt fall fick dom att felet var nytt då blir det ju lite dyrare försäkring på den bilen, hade blivit så även om det var mor min som körde och krocka.

Förhållandevis billig bil så de ansåg väl inte mödan värt.

Gör det samma med en dyrare bil så blir det nog problem. 

Finns exempel på att de intervjuat grannar, kollat upp betalningar och tom intervjuat "ägaren" hur man ställer in stolar och sätter igång lyset osv så. .

Du kan ju chansa men det är ett risktagande.  Har du råd att torska?

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Hamilton
13 januari 2010 · 8 873 Inlägg

GTI_Jocke skrev:

peder skrev:
Har man bil ska man ha råd att äga den , inkl allt smile

Man kanske har råd men vill lägga pengarna på annat. Så sluta tjata om att dom inte har råd.
Man får väl stå sitt kast om man inte får ersättning om man krockar.
Är man smart ställer man bilen på nån över 25.och lägg skillnaden på godis till bilen istället.wink

Man kanske ska överväga att inte ha bil om man har råd men inte vill betala vad det kostar.
Då borde rimligtvis även det synsättet ( Har råd men vill inte betala) även gälla övriga pryttlar till bilen...
Dvs låta andra betala...
Dessa pojkar kanske utövar dina teorier med att låta andra stå för kostnaderna:rolleyes:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=164083

Fotograf på tierpidag.se
KingWS6 TACS Medlem
13 januari 2010 · 457 Inlägg

Min första riktiga bil, en Pontiac Trans Am '94, kostade c.a. 70,000:- i inköp när jag var 23 år.
Ville äga den själv så köpte i mitt namn och letade helförsäkring i (om inte alla så nästan iaf) försäkringsbolag i Sverige och den billigaste jag kunde hitta var på 32,000:-/år.

Ok, gör man matten nu så kan man se att jag skulle kunna totalkvadda bilen ungefär vartannat år och bli utan ersättning - och ändå gå plus minus noll i plånboken!
(Har jag inte råd med bilen då? Jag skulle vilja säga att försäkringsbolaget inte vill att jag ska köra bil! för det är en orealistisk prissättning.)

Lösningen blev att jag skrev försäkringen på pappa, bilen ägdes fortfarande av mig. Men (!) ska tilläggas att vi var "ärliga" mot försäkringsbolaget (If) och berättade att vi var två ägare på bilen. Detta höjde premien från om pappa skulle stått som egen ägare med det dubbla till c.a. 5,000:-/år.
Oj, jag sparade 27,000:- på den uppgörelsen.

Nu tänker vissa; Visst, han blir utan ersättning när han kraschar, killen blev blåst av sitt eget försäkringsbolag! ...
Gjorde lika på nästa bil, en mer än dubbelt så dyr Trans Am i inköp. Fastän försäkringspremien sjunkit till 24,000:-/år. Denna bil var jag med om en olycka i, tuggade lite vajerräcke, men eftersom vi varit "ärliga" om två-ägarskapet av den så fick vi ut fullt värde för bilen.


Slutsats, försök vara så ärliga det går, det går att "förhandla" lite i avtalen med bolagen.

(Min nuvarande Trans Am (nummer tre) är försäkrad i mitt namn för nu är det värt det.
Och skenförsäkringar höjer inte premien för andra ungdomar, hur resonerar ni när ni får fram det resultatet?!)

Aerodynamik ...
13 januari 2010 · 7 120 Inlägg

Jag har inte riktigt koll på detta, men jag står som ägare på bilen (underårig ägare står det i papprena. tongue) och betalar "endast" 10 000 om året för helförsäkring.
Men det kanske höjs när jag får körkort/fyller 18?

Pedaln Rättvikarn
13 januari 2010 · 142 Inlägg

Jag har min 940 stående på mig.
Trafikförsäkring för mig kostar 428kr i månaden.
Inte så farligt enligt mig iaf.

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!
maco
13 januari 2010 · 1 207 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Jag har inte riktigt koll på detta, men jag står som ägare på bilen (underårig ägare står det i papprena. tongue) och betalar "endast" 10 000 om året för helförsäkring.
Men det kanske höjs när jag får körkort/fyller 18?

Betalar du 10k/år för en bil du inte ens får köra?!

Aerodynamik ...
13 januari 2010 · 7 120 Inlägg

maco skrev:

Aerodynamik skrev:
Jag har inte riktigt koll på detta, men jag står som ägare på bilen (underårig ägare står det i papprena. tongue) och betalar "endast" 10 000 om året för helförsäkring.
Men det kanske höjs när jag får körkort/fyller 18?

Betalar du 10k/år för en bil du inte ens får köra?!

Nej nej, premiem kostar så mycket. Jag har den avställd halva året och har inte helförsäkring tongue

Bjork OEM <3
14 januari 2010 · 6 957 Inlägg

GTI_Jocke skrev:

Bjork skrev:

GTI_Jocke skrev:

Man kanske har råd men vill lägga pengarna på annat. Så sluta tjata om att dom inte har råd.
Man får väl stå sitt kast om man inte får ersättning om man krockar.
Är man smart ställer man bilen på nån över 25.och lägg skillnaden på godis till bilen istället.wink

25 års gränsen gäller väl inte direkt utan tiden du haft körkort.
Har du GTIn på dig?

Kan ju va jag som yrar men har hört att 25 ska va magiska gränsen tills det börjar gå neråt. Man får ju välja om nån under 25 kommer köra bilen oxå. Men jag Vet inget så har säkert fel.
Jupp den står på mig.

Av ren nyfikenhet, hur får du ge? Ålder på dig?

OEM <3
xXSammy
14 januari 2010 · 6 593 Inlägg

peder skrev:
Har man bil ska man ha råd att äga den , inkl allt smile

Har man inte råd så ska man inte ha någon

Min bil går på 7050kr året, 18år..

De/Dem
Tiger1978 Fattig student
14 januari 2010 · 1 282 Inlägg

GTI_Jocke skrev:

Tiger1978 skrev:

GTI_Jocke skrev:

Man kanske har råd men vill lägga pengarna på annat. Så sluta tjata om att dom inte har råd.

Vi andra som belar för er som skenförsäkrar hade kanske också velat lägga dem pengarna på nått annat, vill man inte lägga sina pengar på att äga en bil då ska man inte ha nån... Finns bilar som inte kostar många kronor att försäkra, bättre att tex köpa en polo i stället för en golf så har man redan halva försäkringskostnaden..
Men att kolla vad det kostar att ha en bil är väl alltför mycket jobb, lättare att glida på andras bekostnad..
Jag tycker att bensinen är för dyr så att åka till jobbet blir för dyrt, så man kanske skulle gå på socialbidrag resten av livet, eftersom att det tydligen inte spelar nån roll att låta andra bekosta mina utgifter..

så om alla under ~25 satte bilen på sig själv så skulle det kosta lika mkt som för dom över 25?
Visst vettu!lol

Jag skrev att det skulle bli billigare för alla, under 25= dom som inte smäller räknas in i deras olycks-statistik och därmed sänker kostnaden
Över 25= Vi sliper betala för dom som skenförsäkrar då vår olycks-statistik därmed sjunker, och vi får en liten slant över som vi kan lägga på godis..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
DanneJ
14 januari 2010 · 642 Inlägg

Min första bil ställde jag på pappa, behövde ju dock inte använda försäkringen något. Brorsan ställde sin bil på farsan också och han fick den stulen, inga problem vi fick ut ersättning för allt inklusive billjudet även fast mitt namn stod på kvittona. Visserligen handlade det bara om ca 15 000 allt som allt och det var en vanlig svenssonbil. Golfen jag har nu står på mig själv för att det skulle bara diffa  130 spänn i månaden mellan att ha den på mig eller min farsa och det är pengar som jag gärna lägger för att sova extra gott om nätterna, försäkringen kostar 600 kr/månad för en halvförsäkring, klart överkomligt.

Supran står också på mig och den kostar ju en hel del mer, när den är påställd ligger försäkringen på ca 1800 kr/månad och när den är avställd så går den på runt 190 kr/månad, kostnader jag kollade upp långt innan jag ens skaffade bilen för att försäkra mig om att jag skulle kunna ha råd att äga den. Visst svider det att veta att man kunnat spara åtskilliga tusenlappar om året ifall man hade den på farsan men en högerstyrd Supra med en massa krims-krams är nog inte vad en man från Afrika på 43 år skulle köra runt i och det skulle nog försäkringsbolaget nog hålla med om och börja snoka.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
jaarvinen
14 januari 2010 · 63 Inlägg

Lånar tråden lite:P Jag kommer helt klart att skriva bilen på pappa då den skulle kosta 17,000kr per år om den stod på mig. Sammt 300kr i måndaden på pappa. och när man är en fattig gymnasie elev som har ett studie bidrag på 1050kr i månaden så blir man ruinerad annars, då har man en bil som man knappt kan betala försäkringen på men inte har råd att tanka eller köra.

BMW e36 328 "kompressor" (1996)
HenkeTIC
14 januari 2010 · 888 Inlägg

Har ni inte råd att betala försäkringarna så byt bil. Ni har råd att köpa bilar för flera 100 tusen men inte råd med försäkringarna?

snurbo_diesel Egen företagare
14 januari 2010 · 864 Inlägg

så ni som har bilarna på er själva och exempel betalar 10 000 kr/år men om ni skulle haft den på någon förälder skulle det bara kosta 4000kr/år.
Är det då inte bättre att lägga de 6000 kr/år på något annat kul, exempelvis, av betalning på bilen om man nu har någon, delar styling.
Ja ni förstår säkert hur jag menar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Rille-K Plåtis
14 januari 2010 · 948 Inlägg

Alla får göra som dom vill.... roll

Men hur kul är det att vissa upp en bil som inte är ens egen?? hmm

Senast redigerat av Rille-K (14 januari 2010)

Volvo S80 "Recycled Rainbow" (1999)
Mortalis VW-nörd?
14 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Tiger1978 skrev:

GTI_Jocke skrev:

peder skrev:
Har man bil ska man ha råd att äga den , inkl allt smile

Man kanske har råd men vill lägga pengarna på annat. Så sluta tjata om att dom inte har råd.

Vi andra som belar för er som skenförsäkrar hade kanske också velat lägga dem pengarna på nått annat, vill man inte lägga sina pengar på att äga en bil då ska man inte ha nån... Finns bilar som inte kostar många kronor att försäkra, bättre att tex köpa en polo i stället för en golf så har man redan halva försäkringskostnaden..
Men att kolla vad det kostar att ha en bil är väl alltför mycket jobb, lättare att glida på andras bekostnad..
Jag tycker att bensinen är för dyr så att åka till jobbet blir för dyrt, så man kanske skulle gå på socialbidrag resten av livet, eftersom att det tydligen inte spelar nån roll att låta andra bekosta mina utgifter..

Tänkte bara tillägga här att en Polo är/var dyrare än Golf att försäkra när jag köpte då den räknas som mindre säker tongue
Vore kul o se dig få socialbidrag och fortfarande ens få äga en bil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang