Volvo Amazon 223 GT

Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.
  • 181 Följare
  • 1 020 617 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2012
Znixer
18 augusti 2011 · 145 Inlägg

Aja, bara att ta upp han på nytt då, kan väl inte vara så stort fel.

Iaf. grymt bra jobbat. Ser för j%"!a fin ut. smile

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 augusti 2011 · 6 479 Inlägg

Carlén skrev:
Tack ska ni ha, återstår dock en del att göra innan besikting.
Har monterat lister runt vindruta invändigt, backspegel, fick svarva en distans till varvräknare för att få den att sitta fast ordentligt, har även kopplat in den.

# Stänkskydd fram ska monteras.
# Bilbälten fram.
# Montera kromlist vindruta.
# Justera in tändning och förgasare.
# Ställa in framlysen.
# Montera vindrutespolning.
# Montera emblem.
# Montera tillbaka förarstol.
mm,mm så det finns lite att göra än, bilder kommer.

Sen ett jobbigt fel, hastighetsmätaren har ett eget liv, verkar funka upp till 40-50 km sen fastnar den och börjar visa ordentligt fel, jobbigt då jag inte såg några fel på den då jag hade upp den sad

ta ur wiren ur mätaren & kolla på den när du kör, om du kan hålla emot den eller inte, kan ju vara dreven på växellådan som kuggar över. inte säkert felet är i mätaren (eller som jag var med om en gång, att wiren blivit "rund" i ändan)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Carlén
18 augusti 2011 · 1 801 Inlägg

farbrorbozze skrev:

Carlén skrev:
Tack ska ni ha, återstår dock en del att göra innan besikting.
Har monterat lister runt vindruta invändigt, backspegel, fick svarva en distans till varvräknare för att få den att sitta fast ordentligt, har även kopplat in den.

# Stänkskydd fram ska monteras.
# Bilbälten fram.
# Montera kromlist vindruta.
# Justera in tändning och förgasare.
# Ställa in framlysen.
# Montera vindrutespolning.
# Montera emblem.
# Montera tillbaka förarstol.
mm,mm så det finns lite att göra än, bilder kommer.

Sen ett jobbigt fel, hastighetsmätaren har ett eget liv, verkar funka upp till 40-50 km sen fastnar den och börjar visa ordentligt fel, jobbigt då jag inte såg några fel på den då jag hade upp den sad

ta ur wiren ur mätaren & kolla på den när du kör, om du kan hålla emot den eller inte, kan ju vara dreven på växellådan som kuggar över. inte säkert felet är i mätaren (eller som jag var med om en gång, att wiren blivit "rund" i ändan)

mm, bra förslag, ska kolla på det, wiren är ju helt ny så där borde det vara lugnt.

Carlén
20 augusti 2011 · 1 801 Inlägg

Har snyggat till bilen lite invändigt, monterat tillbaka förarstolen, bara handtaget vid stereon och klockan som ska dit så är den klar runt instrumentbrädan.



https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-8f0c3606af834ff1a06abe57b8e77566.jpg
Snart klar invändigt

Senast redigerat av Carlén (20 augusti 2011)

Mack Forum- och sitemoderator
20 augusti 2011 · 26 189 Inlägg

Carlén skrev:
Har snyggat till bilen lite invändigt, monterat tillbaka förarstolen, bara handtaget vid stereon och klockan som ska dit så är den klar runt instrumentbrädan.



http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-8f0c3606af834ff1a06abe57b8e77566.jpg
Snart klar invändigt

Det ser redigt fint ut!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Carlén
21 augusti 2011 · 1 801 Inlägg

Tackar, har monterat handtaget på instumentbrädan o limmat fast usb uttaget till stereon, fått fast kromlisten runt framrutan och även stänkskydd fram.





https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-9543841e910dba09a1f3bddb69beff53.jpg
Kromlist runt vindruta monterad.



https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-347c82e3b9f5d0cbd18399dea672e834.jpg
Stänkskydd fram.



https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-f81f30eadcf7b38d9e64df4416bb8767.jpg
Handtag på plats.



https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-523f33e72d46cfcd9e51b08979a1e027.jpg
Usb uttag monterat.

Lina-
22 augusti 2011 · 1 213 Inlägg

Snyggt blir det.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
hugger69
22 augusti 2011 · 1 030 Inlägg

...glöm inte askkoppen nu, blir det en customvariant där med l r ?? big_smile

Feruktansvärt snygg färgkombo med det nästan skinnlika inredningen och den mörkgröna lacken, stiligt!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Carlén
22 augusti 2011 · 1 801 Inlägg

hugger69 skrev:
...glöm inte askkoppen nu, blir det en customvariant där med l r ?? big_smile

Feruktansvärt snygg färgkombo med det nästan skinnlika inredningen och den mörkgröna lacken, stiligt!

Tackar, kul att höra, blir en 6 volts gammal klocka i stället för askkopp, sen monterar vi en liten omvandlare under instrumentbrädan, men först ska en ram till klockan tillverkas smile

Lina- skrev:
Snyggt blir det.

Tusen tack.

Carlén
23 augusti 2011 · 1 801 Inlägg

Har monterat motorrumsbelysning, slang och nytt spolarmunstycke, nya KD nålar i förgasarna, så det rullar på.

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
23 augusti 2011 · 6 479 Inlägg

Carlén skrev:
Har monterat motorrumsbelysning, slang och nytt spolarmunstycke, nya KD nålar i förgasarna, så det rullar på.

alltid nåt, men inte så mycke att lägga upp foto på wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Carlén
25 augusti 2011 · 1 801 Inlägg

farbrorbozze skrev:

Carlén skrev:
Har monterat motorrumsbelysning, slang och nytt spolarmunstycke, nya KD nålar i förgasarna, så det rullar på.

alltid nåt, men inte så mycke att lägga upp foto på wink

Precis, kan väl visa en bild på 223 GT emblemet i stället, har "nästan" fått till hastighetsmätaren också, släppte lite på muttern till wire i mätarhuset, så nu fastnar den inte längre, men den verkar starta lite för tidigt, när min gps visar 30km är mätaren uppe i 45-50km smile
Verkar dock följas åt hela vägen, i 90 km på mätaren visar gps drygt 70km, får meka lite till smile





https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-5847349ab2c1c0e71fd46e816f2d8d31.jpg
GT emblem på plats.

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
25 augusti 2011 · 6 479 Inlägg

finns väl nån typ av justering på mätaren va? annars drevbyte i drivningen på lådan , inte lika kul...

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Carlén
26 augusti 2011 · 1 801 Inlägg

farbrorbozze skrev:
finns väl nån typ av justering på mätaren va? annars drevbyte i drivningen på lådan , inte lika kul...

Bra fråga, behöver man inte något special verktyg för det ?

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
27 augusti 2011 · 6 479 Inlägg

Carlén skrev:

farbrorbozze skrev:
finns väl nån typ av justering på mätaren va? annars drevbyte i drivningen på lådan , inte lika kul...

Bra fråga, behöver man inte något special verktyg för det ?

vet inte faktiskt, har aldrig gjort det, nåt jag har hört bara, men kan hända det
är omdrevning av drivningen på lådan som gäller med, jag har då 3 olika plastdrev på wireaxel liggnade, men
dom är till M40, vet inte om det är samma på M41...

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Carlén
1 september 2011 · 1 801 Inlägg

farbrorbozze skrev:

Carlén skrev:

farbrorbozze skrev:
finns väl nån typ av justering på mätaren va? annars drevbyte i drivningen på lådan , inte lika kul...

Bra fråga, behöver man inte något special verktyg för det ?

vet inte faktiskt, har aldrig gjort det, nåt jag har hört bara, men kan hända det
är omdrevning av drivningen på lådan som gäller med, jag har då 3 olika plastdrev på wireaxel liggnade, men
dom är till M40, vet inte om det är samma på M41...

Okey, har heller ingen riktig koll, kan ju vara fjädern i mätarhuset som inte riktigt orkar hålla tillbaka mätarrullen riktigt, får titta på det, just nu står bilen hos den lokala bilverkstan, dom ska hjälpa mig ställa in lysen, co-halt, tändning och så ska vi försöka justera förgasarna så gott det går.

På lördag ska jag åka o hämta ett nytt projekt, men det får vi ta i en egen tråd tongue

miper
1 september 2011 · 969 Inlägg

På lördag ska jag åka o hämta ett nytt projekt, men det får vi ta i en egen tråd tongue

Det skall bli spännande och se vad det kan vara för nått, det ser jag fram emot! smile

Senast redigerat av miper (1 september 2011)

Volvo P210 "Duett" (1961)
_Skalman ...
1 september 2011 · 145 Inlägg

miper skrev:

På lördag ska jag åka o hämta ett nytt projekt, men det får vi ta i en egen tråd tongue

Det skall bli spännande och se vad det kan vara för nått, det ser jag fram emot! smile

Även om du ska ta det i en annan tråd kan du ju berätta vad det är för bil roll wink tongue big_smile

Saab 9-3 Aero "Hirsch" (2005)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
1 september 2011 · 6 479 Inlägg

_Skalman skrev:

miper skrev:

På lördag ska jag åka o hämta ett nytt projekt, men det får vi ta i en egen tråd tongue

Det skall bli spännande och se vad det kan vara för nått, det ser jag fram emot! smile

Även om du ska ta det i en annan tråd kan du ju berätta vad det är för bil roll wink tongue big_smile

jag vill vara nyfiken till på lördag wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Carlén
2 september 2011 · 1 801 Inlägg

Hehe, det är inget märkvärdigt projekt, bara en gammal bil som behöver lite hjälp. kombin är tillbaka i garaget, den har fått tändning rätt inställt, synkat förgasarna och justerat in dom så gott det går. Den går rätt fint faktiskt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang