Bakrutan explodera

liindholm
8 februari 2010 · 29 Inlägg

Som sagt så exploderade bakrutan idag. Bilen står alltid ute men idag tänkte jag köra in den i garaget. Vilket jag gjorde. Efter ca 15-20min så hör man ett rejäl smäll bakom bilen. Till min förvåning ser jag att bakrutan har exploderat. Är det jag som gjort något fel?

bilder: http://img3.imageshack.us/gal.php?g=p0802101452.jpg


Edit: någon som har en bild på hur upphängningen för vingen ska sitta? Var så kallt så jag glömde kolla på de.
Gäller volvo 855

Senast redigerat av danzor021 (8 februari 2010)

MeloveGolf Vw trimmare
8 februari 2010 · 2 995 Inlägg

Var det väldigt kallt ute och väldigt varmt inne? den kan ju explodera av snabba stora temperatur förändirngar eller om man glömmer defrostern på för länge..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
jes
8 februari 2010 · 582 Inlägg

och det är ingen ide att sätta i en ny heller!!det har blivit en sättning i plåten stoppar du i en ny ruta tar det inte länge innan den exploderar oxå.en ny baklucka är vad som krävs i 4/5 fall.har själv råkat ut för detta på min gammla volvo 855

hej
rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
8 februari 2010 · 236 Inlägg

Brukar uppstå pga av 2 olika saker
1: eluppvärmningen i bakrutan orsakar att rutan explodera brukar inträffa på ett antal bilar varje år
den egentliga orsaken tvistas det om

2 man har fått ett stenskott vid dragning av släpvagn då en sten studsar mot släpvagnen och studsar framåt låter konstigt men det händer väldigt ofta och ibland så är det ett minimalt stenskott som har skadat den härdade bakrutan som sedan exploderar den när den har lust

Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 februari 2010 · 2 973 Inlägg

Vet att det var många 855-rutor som pajade när bilen introducerades. Det var nåt i tillverkningen (kanske att man böjer den 90 grader??) och det åtgärdades omgående.
Kanske har du fått en av de tidiga som klarade sig då, eller så kanske dom bara varar en viss tid för det lär ju va påfrestningar i en så pass böjd ruta..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
liindholm
8 februari 2010 · 29 Inlägg

kallt och kallt var runt -6 ute och runt +20 inne.

Köpte en ny baklucka på skroten vart 7ggr billigare.

Tror inte det har med uppvärmningen att göra. Hade ju bilen helt av.

Vadå kan ett stenskott göra så att hela rutan går i bitar? hmm låter konstigt

Lurken_85
8 februari 2010 · 832 Inlägg

danzor021 skrev:
kallt och kallt var runt -6 ute och runt +20 inne.

Köpte en ny baklucka på skroten vart 7ggr billigare.

Tror inte det har med uppvärmningen att göra. Hade ju bilen helt av.

Vadå kan ett stenskott göra så att hela rutan går i bitar? hmm låter konstigt

Ja den kan explodera om du får ett stenskott. eftersom den är härdad så är den ganska skör och det behövs inte mycket för att den ska explodera och är den limmad så kan det ju vara väldigt mycket spänningar i rutan. En som jag jobbar med stängde dörren på sin 745a när bilen var täkt med snö och troligtvis var det för tätt i ventilationen så det blev så högt tryck i bilen så bakrutan flög åt helvete.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang