2265
Sök

Motorbyte på en Volvo V40 ?

3 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#1
Är det någon som har erfarenhet av att byta motor i en V40? Kan man plocka den utan att "röra" växellådan och drivaxlar, eller måste man släppa ner subframen och ta alltihop underifrån?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
24 februari 2010
#2
Ut med drivaxlarna, sen brukar jag  låta växellådan sitta kvar och tar motor neråt smile
Dock så har jag lyft, Vet inte riktigt dina förutsättningar smile

Iallafall så jag gör, Finns säkert andra sätt också smile

Mvh


3 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#3
Sitter drivaxlarna ivägen för motorn om dom får vara kvar, eller varför drar du ut dom? Det sitter ju lyftöglor på ovansidan motorn, då misstänkte ju jag att man kanske kunde lyfta ur den på nåt sätt... smile

Oturen själv
593 Inlägg
24 februari 2010
#4
Jag hade rivit hela fronten, Och sedan lyft ur gamla motorn del för del, Topp, block etc.. rengöra allt å få de snyggt, sen lasta i hela nya motorn . låter bra ? smile På detta vis slipper du 2 krångliga lyft smile

Mvh

Brum

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 februari 2010
#5
Mreque89 skrev:
Jag hade rivit hela fronten, Och sedan lyft ur gamla motorn del för del, Topp, block etc.. rengöra allt å få de snyggt, sen lasta i hela nya motorn . låter bra ? smile På detta vis slipper du 2 krångliga lyft smile

Mvh

Det är tokfel.

Undrar även hur Equinox lyckas få loss motorn från lådan när lådan sitter kvar i bilen... vågar inte säga omöjligt, men omständigt iaf.


Att plocka ur motorpaketet på en "oskuld" tar mig 45min, på en bil där motorn varit ur innan ca 30min. Kort sammanfattat så lossar man undre länkarmarna, drar ur drivaxlarna samt lossar motorns nedre två fästen. På ovansidan lossar man först IC/kylpaketet, sedan luftburk, elkablaget samt downpipe. Lossa de två övre motorfästena från karossen och lyft ut hela paktetet.

Det finns ju egentligen inget rätt eller fel, men jag är fullständigt övertygad om att lyfta hela paketet uppåt är det smidigaste sättet.  Jag plockar hellre ur motorn än att byta kamrem på plats exempelvis likaså kopplingsbyte så åker motorn ur. Mycket mycket smidigare än att dela sakerna på plats, det är trångt i sidled. I synnerhet med ballare tryckplatta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
25 februari 2010
#6
torpis skrev:
Equinox skrev:
sen brukar jag  låta växellådan sitta kvar och tar motor neråt

Undrar även hur Equinox lyckas få loss motorn från lådan när lådan sitter kvar i bilen... vågar inte säga omöjligt, men omständigt iaf.

Tror du mssförstog vad jag skrev smile
Menar på att växellådan sitter fortfarande ihop med motorn, kortsagt man delar inte på det utan lyfter ut det som ett helt paket. Formulerade lite knasigt och hastigt.
Gör exakt som du beskriver. dock tar jag min neråt istället för uppåt smile
Ställer bara en pall under sen hissar jag upp bilen. håller motorn på plats med en "motorlyft" som läggs över motorn och kopplas till öglan på toppen. Så motorn inte bara dundrar neråt smile
Iallfall en teknik som inte tar många minuter om man gör rätt.

Mvh
Senast redigerat av Equinox (25 februari 2010)



Sök