2338
Sök

Kostnad för utvändig lack + riktning?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Tja, undrar om nån har koll på vad en utvändig lackering, med kjolpaket kostar?
Det som behövs göras är att  det måste riktas lite på skärmarna bak och bakspoilern o på lite små ställen.
Slipgrundas osv.
Kostnad för en vanlig Röd utvändig lack med riktning?


3 259 Inlägg
20 mars 2010
#3
Kan du fixa det mesta av grundjobbet själv kan jag lägga färg på den till humant pris.. hojta till om intresse finns!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#4
Har 10 k att lägga.  det är riktning aav skärmarna taket och bagageluckan kvar, kika bilderna på min sida.


1 827 Inlägg
20 mars 2010
#5
Ordet du söker är nog inpassning, riktning är en helt annan sak.

10k kan bli ganska knappt för att få ihop din bil med det du vill, bara så du vet...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#6
Eisenhut skrev:
Ordet du söker är nog inpassning, riktning är en helt annan sak.

10k kan bli ganska knappt för att få ihop din bil med det du vill, bara så du vet...

Allting sitter som det ska, men det jag spacklat behöver en översyn av ett proffs. och spacklas vidare på sina ställen. är inte det riktning?


213 Inlägg
20 mars 2010
#7
LuCiiifer skrev:
Eisenhut skrev:
Ordet du söker är nog inpassning, riktning är en helt annan sak.

10k kan bli ganska knappt för att få ihop din bil med det du vill, bara så du vet...

Allting sitter som det ska, men det jag spacklat behöver en översyn av ett proffs. och spacklas vidare på sina ställen. är inte det riktning?

riktning är mer åt hållet när man riktar upp en kaross efter tex krock. när den ska bli "rak" igen. alltså inget skärm,kjol,spoiler jobb.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#8
Ok då vet jag de smile


Xaben skrev:
LuCiiifer skrev:
Eisenhut skrev:
Ordet du söker är nog inpassning, riktning är en helt annan sak.

10k kan bli ganska knappt för att få ihop din bil med det du vill, bara så du vet...

Allting sitter som det ska, men det jag spacklat behöver en översyn av ett proffs. och spacklas vidare på sina ställen. är inte det riktning?

riktning är mer åt hållet när man riktar upp en kaross efter tex krock. när den ska bli "rak" igen. alltså inget skärm,kjol,spoiler jobb.


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 mars 2010
#9
Åk runt o hör med diverse lackverkstäder, är tämligen övertygad om att 10" räcker förutsatt att du gör all demontering/montering själv. Du kan nog inte räkna med att få kvitto på jobbet dock...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
Bilvårdsexpert
663 Inlägg
28 mars 2010
#11
För 10.000:- blir du tyvärr troligen tvungen att lägga omlackeringen på hyllan. Du kommer inte hitta någon duktig lackerare för dom pengarna, inte ens utan kvitto.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 mars 2010
#12
Speedman: Inte? Finns firmor här i "tjockholm" som lackar om "mellanklassbilar" utvändigt, för 15" inkl demo, med kvitto! Så svaret är: 10" för en hellack, speciellt på en mini-bil som Corsa, där man kör demo själv är fullt möjligt, sen att de flesta begär mer än så är en annan sak. Tar ju inte så lång tid att lackera en bil, matta ner bilen kan man fixa på 5-6 timmar om man ligger i, maskering 2 timmar, lägga lacken ca 2 timmars effektiv tid, så säg 10 timmar effektivt, dvs ca 6000 i arbetskostnad samt 4000 i material, vilket ger 600kr/h rakt i fickan...Nu pratar jag om en "vanlig standard lackering", dvs ingen showrooms lackering med mellanslip o allt vad man vill hitta på, utan grundning,kulör(solid,metalic eller pearl) och klarlack. Skall man ha "showroom lack" får man nog lägga ca 30" för en stor bil, sedan ca 30-40" till för våtslipning o maskinpolering av hela bilen, kanske mer än så...Så mitt tips är: Åk runt o fråga, visa upp bilen, sedan när du får priset så är det ju bara o fråga: Får jag kvitto oxå?smile. Ett tips är att inte vända sig till de största firmorna (de brukar allt som oftast undvika hellack då det är mycket jobb o "lite betalt", dvs på samma tid det tar att hellackera en bil kan de fixa kanske 4-5 bättringslackeringar och tjäna kanske mer än dubbelt så mycket. Just "småjobben" är det de flesta billackerare gillar, går snabbt o bra med pengar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
28 mars 2010
#13
Hur tydlig behöver man vara i sitt svar för att bli förstådd?

dawwe:
Jag nämnde duktig lackerare. Inte någon som stressar att lägga färg på bilen. Det fanns en del småskador på bilen, vilket man ska beräkna i en kalkyl.
Sedan fungerar det tyvärr inte "rakt ner i fickan" rent praktiskt.
Det kan stämma ungefär med ditt belopp på 4000:- i material. Men 600kr/h till sig själv ska man ta med en nypa salt.
Om man inte är anställd på ett stort företag och slipper betala för hyra, el, filterbyte i boxen, service av lackboxen och värme. Ska man stå för det så är 6000:- över, dåligt betalt!

Men har man inga krav, så kan 10.000:- gå. Å andra sidan, har man inga krav så kan man lika gärna be någon kompis om hjälp att spruta färg på bilen. Behövs ingen lackerare om det inte finns några krav.

Yrkesfolk ska ha stolthet för sitt yrke och ta betalt för det! Då 80% av kunder tittar blint på priset istället för jämföra med vad man får!

Summering. Jag skulle inte gå till en firma som tar 15.000:- inkl. moms för hellackering utv. och De/Mo för lack.

Varför? Jo, tänkt själva. Hur kommer det sig att en firma kan ta 15.000.- för ett sådant jobb, medan en annan mindre firma tar 20.000:-?
Den billiga firman maskerar säkerligen dom flesta delar på plats på bilen, och stressar runt bilen för att bli klar med vinst.

Medans den normaltaxerade firman verkligen plockar ner bilen seriöst för lackering.

Hade en kund inne för några år sedan för lackkonservering, som fick en hellack för 15.000:- utv. på en Volvo 850, utan kvitto några veckor tidigare.
Allt satt kvar vid lackeringen, även dörrutelistorna!
Sedan var det sugningar, vattenringar i lacken p.g.a lacken var inte härdad när kunden hämtade ut bilen och tvättade nån vecka efteråt, och MINST 400dammkorn. 400!!
Nu är det nog bäst att vara tydlig här också, innan någon frågar om jag räknade dom. Räknade inte ens alla på ovansidan på bakluckan. Slutade vid 67st, men gissar på lite över 100st. Räknade av ren nyfikenhet. Det var säkerligen långt över 400 dammkorn på hela bilen. Men vet ej med säkerhet, därför 400 skrevs.

Med mitt långa inlägg med radbyte, så bör jag varit tillräckligt tydlig denna gången!

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 mars 2010
#14
Speedman: Jag talar av egen erfarenhet, det finns mycket duktiga lackerare som gör jobbet för dessa pengar. Min M lackades om för 7 år sedan av en liten firma (typ familjefirma). ALLT plockades bort på bilen (hade en annan M som lackades om av en större firma i Värmland, känd för ypperliga jobb men de tog banne mig inte bort listerna runt vind/bakruta eller dropplisten, ja de är lite knixiga att få bort..). Jag köper inte det att ett högre pris är detsamma som "att bilen plockas ner bättre istället för att bara maskera". Nu betalade jag ca 20" för lacken inkl mellanslip men det var fortfarande ca hälften gentemot övriga, o så här 7 år senare kan jag säga att jobbet är bra gjort då lacken sitter kvar utan sjunkningar eller liknande. Den andra bilen som den "stora firman" lackade om där reste sig lacken på skärmen efter 3 mån...Gällande dammkorn: Det finns dammkorn i alla omlackade bilar, åtgärdas genom en ordentlig maskinpolering med lämpliga medel, många lackerare maskinpolerar den nya lacken innan lev för att ta bort defekter, 400 dammkorn är mycket men majoriteten borde gå att polera bort...Jag står fortfarande fast vid att 10" räcker för att få en professionel utvändig lack på en liten Corsa om man gör allt demo själv, naturligtvis kommer de flesta tacka nej men det gäller att hitta en mindre firma o förklara kraven, guldkornen finns... Du har rätt 4000 var kanske snålt, säg 1000kr till för övriga kostnader, hur som 400-500/h rakt i fickan är bra betalt!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

414 Inlägg
28 mars 2010
#15
Du får räkna med ca 25k för en vanlig hellack!

Om du gör allt grundjobb själv dvs fixar alla bucklor, mattar ner hela bilen och plockar av alla lister osv så kan du nog få lacken för ca 15000:- (svart utan kvitto)


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 mars 2010
#16
Jag är även medlem på ett forum enkom för M5 E34 o där har en av de mer aktiva medlemmerna ordnat ett "avtalspris" på utvändig lackering av just M5 E34, dvs en rätt stor bil. Bilen förutsätts vara utan betydande rost och bucklor. Lämnar man bilen "demonterad" så lägger han en utvändig lack (dvs han slipar, spacklar mindre ojämnheter (vid större riktarbeten tar han en extra slant, tex rikta en grövre bucklad skärm) för 15" inkl moms, och givetvis kvitto.Killen gör BRA arbeten eftersom de flesta är entusiaster på forumet o har högre krav än en "försäkringslackering". Så ett tips till TS är att regga sig på forumet för M5 E34 o höra med "forumslackeraren" vilken slant han ska ha för o lacka en liten Corsa, du får isf hänvisa till att du önskar "specialpris" eftersom du är medlem på nämnda forum:)! Denna lackverkstad ligger för övrigt i Värmland.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök