Speedman: Jag talar av egen erfarenhet, det finns mycket duktiga lackerare som gör jobbet för dessa pengar. Min M lackades om för 7 år sedan av en liten firma (typ familjefirma). ALLT plockades bort på bilen (hade en annan M som lackades om av en större firma i Värmland, känd för ypperliga jobb men de tog banne mig inte bort listerna runt vind/bakruta eller dropplisten, ja de är lite knixiga att få bort..). Jag köper inte det att ett högre pris är detsamma som "att bilen plockas ner bättre istället för att bara maskera". Nu betalade jag ca 20" för lacken inkl mellanslip men det var fortfarande ca hälften gentemot övriga, o så här 7 år senare kan jag säga att jobbet är bra gjort då lacken sitter kvar utan sjunkningar eller liknande. Den andra bilen som den "stora firman" lackade om där reste sig lacken på skärmen efter 3 mån...Gällande dammkorn: Det finns dammkorn i alla omlackade bilar, åtgärdas genom en ordentlig maskinpolering med lämpliga medel, många lackerare maskinpolerar den nya lacken innan lev för att ta bort defekter, 400 dammkorn är mycket men majoriteten borde gå att polera bort...Jag står fortfarande fast vid att 10" räcker för att få en professionel utvändig lack på en liten Corsa om man gör allt demo själv, naturligtvis kommer de flesta tacka nej men det gäller att hitta en mindre firma o förklara kraven, guldkornen finns... Du har rätt 4000 var kanske snålt, säg 1000kr till för övriga kostnader, hur som 400-500/h rakt i fickan är bra betalt!
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure