Jänkare/amerikanare med v6.a, bara skit eller faktiskt helt okej?

hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Har funderat en hel del på att köpa mig en nyare camaro/pontiac/mustang av 90-tals modell men har då sätt att de flesta i bra skick som ligger inom min pris ram bara finns med v6.a.

Frågan är då, är dom med v6.a något att ha eller är dom så tråkiga som man misstänker? Är 6.orna lätt trimmade, slitstarka osv?

Det optimala vore ju att få tag i en med LT1 motorn men dom går ju på en hel del med.

P.s gillar även 80-tals camaro/pontiac men 350 v8.orna går alldeles för dyrt för min ekonomi (har inte råd att snitta 1.6-2L/mil).

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2010 · 14 086 Inlägg

Det där med soppaförbrukningen beror helt på hur tung fot du har. Ligger jag på motorvägen med min Vette så säger färddatorn c:a 0,7-0,9 då med cruisecontrollen på och jag har en 350 med uppemot 300 hkr. I stan kan man få dom att dra nästan hur mycket som helst. Jag skulle vänta till ekonomin tillåter en V8:a....mycket mysigare. Står högre i kurs när man ska sälja om man ska det. Jag skulle aldrig köpa en jänkare med 6:a. Bort, bort..... Hur 6:orna är att trimma vet jag inte men det kanske finns nån här på forumet som vet!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
bobafett Bounty hunter
23 maj 2010 · 671 Inlägg

hedley skrev:
Har funderat en hel del på att köpa mig en nyare camaro/pontiac/mustang av 90-tals modell men har då sätt att de flesta i bra skick som ligger inom min pris ram bara finns med v6.a.

Frågan är då, är dom med v6.a något att ha eller är dom så tråkiga som man misstänker? Är 6.orna lätt trimmade, slitstarka osv?

Det optimala vore ju att få tag i en med LT1 motorn men dom går ju på en hel del med.

P.s gillar även 80-tals camaro/pontiac men 350 v8.orna går alldeles för dyrt för min ekonomi (har inte råd att snitta 1.6-2L/mil).

Jänk utan v8? som coca-cola utan kolsyra inge vidare alltså...köp v8 du kommer bara bli mobbad tongue

skämt o sido så håller jag me Vetemannen,min musse -89a me 5.0 HO v8 på 225Hk drohg ca 0.85 me cruisecontroll ner till blekinge vid marschfart på 110-120,den varvade lite under 2000rpm vid 100 blås

den drog kanske 1.3 blandad 1mils körning...men det va inte törstigare än volvo 240/740 iallafall

mon bror har en Mustang 90 samma motor o låda som till salu snart,den har stått i fyra år...om du är intreserad så kan jag kolla vad den kostar (en bra bit under 50 000 garanterat) o skicka lite bilder på den....den har dragkrok ifall du vill dra någe...inte många mussar som har det... tongue

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Givetvis beror det på höger foten, men jag kör mycket blandat och en hel del i stan också och även när jag körde extremt lungt så låg jag på 1.6l/mil+ i stan med min gamla camaro.

Kom ner i 1.4 som minst på landsväg.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
B-Body GM B-Body Nörd
23 maj 2010 · 370 Inlägg

jag tror den nästan inte är någon större skillnad på bränsleförbrukningen mellan en med 6:a och en 8:a.  min caprice som är mycket större och tyngre drar 0,86-0,9L/mil landsväg och ca 1,1 - 1,2 blandad körning.  jag skulle hällre köpa en med en lt1:a än en med en v6:a, visst den kanske är billigare men du kommer ångra dig efter ett tag så det ät lika bra att köpa en med "riktig motor" på en gång

Senast redigerat av theBIGburner (23 maj 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

bobafett skrev:

hedley skrev:
Har funderat en hel del på att köpa mig en nyare camaro/pontiac/mustang av 90-tals modell men har då sätt att de flesta i bra skick som ligger inom min pris ram bara finns med v6.a.

Frågan är då, är dom med v6.a något att ha eller är dom så tråkiga som man misstänker? Är 6.orna lätt trimmade, slitstarka osv?

Det optimala vore ju att få tag i en med LT1 motorn men dom går ju på en hel del med.

P.s gillar även 80-tals camaro/pontiac men 350 v8.orna går alldeles för dyrt för min ekonomi (har inte råd att snitta 1.6-2L/mil).

Jänk utan v8? som coca-cola utan kolsyra inge vidare alltså...köp v8 du kommer bara bli mobbad tongue

skämt o sido så håller jag me Vetemannen,min musse -89a me 5.0 HO v8 på 225Hk drohg ca 0.85 me cruisecontroll ner till blekinge vid marschfart på 110-120,den varvade lite under 2000rpm vid 100 blås

den drog kanske 1.3 blandad 1mils körning...men det va inte törstigare än volvo 240/740 iallafall

mon bror har en Mustang 90 samma motor o låda som till salu snart,den har stått i fyra år...om du är intreserad så kan jag kolla vad den kostar (en bra bit under 50 000 garanterat) o skicka lite bilder på den....den har dragkrok ifall du vill dra någe...inte många mussar som har det... tongue

Ursäkta mig nu men tycker 80-tals mustangerna är så hemskt fula xD så en sådan vill jag helst inte ha hehe.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2010 · 14 086 Inlägg

hedley skrev:
Givetvis beror det på höger foten, men jag kör mycket blandat och en hel del i stan också och även när jag körde extremt lungt så låg jag på 1.6l/mil+ i stan med min gamla camaro.

Kom ner i 1.4 som minst på landsväg.

Vilken Camaro hade du tidigare då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

theBIGburner skrev:
jag tror den nästan inte är någon större skillnad på bränsleförbrukningen mellan en med 6:a och en 8:a.  min caprice som är mycket större och tyngre drar 0,86-0,9L/mil landsväg och ca 1,1 - 1,2 blandad körning.  jag skulle hällre köpa en med en lt1:a än en med en v6:a

Jo LT1 motorn är ju riktigt bra i förbränning osv, men dom verkar nästan omöjliga att få tag i till bra pris därför finns det bara 305/350 kvar varav  350 är en helt klart mer beprövad motor men drar också mycket soppa.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Vettemannen skrev:

hedley skrev:
Givetvis beror det på höger foten, men jag kör mycket blandat och en hel del i stan också och även när jag körde extremt lungt så låg jag på 1.6l/mil+ i stan med min gamla camaro.

Kom ner i 1.4 som minst på landsväg.

Vilken Camaro hade du tidigare då?

/Benny

Finns på min garaget sida..
Iroc-z28 87.a med 350 motorn och 700 låda.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2010 · 14 086 Inlägg

Det är väl inte tänkt som enda bil, eller? Jag kör nog max 500 mil om året med mina entusiastbilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det är väl inte tänkt som enda bil, eller? Jag kör nog max 500 mil om året med mina entusiastbilar.

/Benny

Enda bil under vår-sommar och annan bil under vintern.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2010 · 14 086 Inlägg

Jag är inte emot V6:or då jag har en 765:a som åretruntbil men i en jänkare ska det vara V8:a, tycker jag iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag är inte emot V6:or då jag har en 765:a som åretruntbil men i en jänkare ska det vara V8:a, tycker jag iaf.

/Benny

Lite av den uppfattningen jag har med, men vore de största 6.orna trimvänliga och det förövrigt är en fin bil så kan man överväga det ändå.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2010 · 14 086 Inlägg

hedley skrev:

Vettemannen skrev:
Jag är inte emot V6:or då jag har en 765:a som åretruntbil men i en jänkare ska det vara V8:a, tycker jag iaf.

/Benny

Lite av den uppfattningen jag har med, men vore de största 6.orna trimvänliga och det förövrigt är en fin bil så kan man överväga det ändå.

Njaaaaaaaaaaaaaaaeeeeeeee!!! Vill ha V8:a i en jänkare. Skulle hellre vänta och spara isf!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SgtCrilly Hemmainstruktör
23 maj 2010 · 641 Inlägg

Sexan räcker gott å väl till i min lilla pickis, riktigt skön motor, hade en likadan innan och saknade den så mycket att jag köpte denna ganska nyligen efter att ha lekt med turbo och v-tec emellan.
MEN skulle aldrig köpa en riktig muskelbil utan muskler, Camaro, Mustang etc. är vad det är pga. motorn och looken och utan motorn tycker jag inte looken räcker till för att rättfärdiga dess existance. Aldrig kört en med bara sexa i, men tvivlar starkt på att det är nått å ha. Köpa muskelbil utan V8a känns lite som att köpa en Saab utan turbo, det går men borde nog undvikas.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2010 · 14 086 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Sexan räcker gott å väl till i min lilla pickis, riktigt skön motor, hade en likadan innan och saknade den så mycket att jag köpte denna ganska nyligen efter att ha lekt med turbo och v-tec emellan.
MEN skulle aldrig köpa en riktig muskelbil utan muskler, Camaro, Mustang etc. är vad det är pga. motorn och looken och utan motorn tycker jag inte looken räcker till för att rättfärdiga dess existance. Aldrig kört en med bara sexa i, men tvivlar starkt på att det är nått å ha. Köpa muskelbil utan V8a känns lite som att köpa en Saab utan turbo, det går men borde nog undvikas.

Jo, i S10:an räcker nog det med en 6:a men just i muskelbil.......näeee. Där ska det bara vara V8:a! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SgtCrilly Hemmainstruktör
23 maj 2010 · 641 Inlägg

skalman1 skrev:
Hmmmmmmm, jag har både en muskelbil med v6:a och en saab utan turbo.........  lol

Saaben är ju en fin klenod, syftade på lite senare Saabar med turbokommentaren (som alla sunkiga 900/9-3 med 2.0i, så deprimerande å köra å att provköra en sådan kan skrämma vem som helst bort från märket å missa allt det roliga en snurra under huven kan bringa) tongue
Firebirdens motor imponerade dock inte i sifferform iaf, 170hk är lite klent för en "sportig bil" för att inte snacka om en "muskelbil" och vad som förväntas av en sådan. Ser fin ut men är nog inte alltför skön att köra...
Att köra muskelbil utan V8a är som å dejta en supermodell utan ***! (Undrar vem som kommer fram nu och erkänner inhav av båda...)

Redigering: ****=framstjärt...

Senast redigerat av Pukadjuret (23 maj 2010)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2010 · 14 086 Inlägg

Pukadjuret skrev:

skalman1 skrev:
Hmmmmmmm, jag har både en muskelbil med v6:a och en saab utan turbo.........  lol

Saaben är ju en fin klenod, syftade på lite senare Saabar med turbokommentaren (som alla sunkiga 900/9-3 med 2.0i, så deprimerande å köra å att provköra en sådan kan skrämma vem som helst bort från märket å missa allt det roliga en snurra under huven kan bringa) tongue
Firebirdens motor imponerade dock inte i sifferform iaf, 170hk är lite klent för en "sportig bil" för att inte snacka om en "muskelbil" och vad som förväntas av en sådan. Ser fin ut men är nog inte alltför skön att köra...
Att köra muskelbil utan V8a är som å dejta en supermodell utan ***! (Undrar vem som kommer fram nu och erkänner inhav av båda...)

Haha!!!! Inte jag iaf.!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Vore ju kul om man fick förslag eller tips istället för massa tjaffs om annat skit..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2010 · 14 086 Inlägg

hedley skrev:
Vore ju kul om man fick förslag eller tips istället för massa tjaffs om annat skit..

Jag har ju sagt vad jag tycker och det står ju lite om detta i de andra inläggen på sätt och vis!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang