Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 595 314 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
19 oktober 2010 · 6 479 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Var ingen grundfärg ivägen där det svetsades, och jordningen kördes i karossen enbart smile Men körde bara steg 2 på svetsen, och detta i kombination med för små hål blev ju som det blev..

okej, jag tyckte mig se ljusgrå grundfärg på trösdkeln men det kanske var renslipat för punkterna då?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
20 oktober 2010 · 585 Inlägg

Blir bra de där smile Ska ut o greja med min nu så blir väl uppdatering ikväll smile Va tvungen att byta toppackning på 740in så har inte hunnit sad

Amazon, den skiljer dig från mängden
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Exakt Sannah, man får se det så big_smile

Ajjemen bozze, det målades runt där det skulle svetsas, så det var ingen fara, var kanske 2 punkter jag misslyckades med bara smile Men somsagt, ny dag, nya tag(men inte idag lol ) Men tänkte borra 3-4 st nya hål i den nya plåten från insidan, större den här gången, och kraftigare bränning smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 oktober 2010 · 6 479 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Exakt Sannah, man får se det så big_smile

Ajjemen bozze, det målades runt där det skulle svetsas, så det var ingen fara, var kanske 2 punkter jag misslyckades med bara smile Men somsagt, ny dag, nya tag(men inte idag lol ) Men tänkte borra 3-4 st nya hål i den nya plåten från insidan, större den här gången, och kraftigare bränning smile

Mitt tips är iaf att skaffa sån där svetsprimer, om den fortfarnde finns att köpa, den penslas på där du ska ha dubbelplåt & är hyfsat strömledande så det brukar räcka att repa med en mejsel där svetsen ska tända sen bränna på, tål värmen från svetsningen med utan att bli förstörd. men min burk e några år, skriv av numret på burken på bilden & kolla med reservdelar på volvo personvagnar & lastvagnar, min e köpt på LV & det kan skilja i pris & tillgång på samma artikelnummer då LV & PV har olika reserrvdelssystem. .

Senast redigerat av farbrorbozze (20 oktober 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Den finns kvar, de använder den på jobbet på plåtavdelningen wink Vet inte om den finns i butiken bara, men skall kollas upp smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 oktober 2010 · 6 479 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Den finns kvar, de använder den på jobbet på plåtavdelningen wink Vet inte om den finns i butiken bara, men skall kollas upp smile

Jasså, men kolla om du kan få sponsras med en burk då... eller iaf få bra rabatt för jag tror den kostade en 3-400kr för 0,5liter

Jag provade att pensla ett lager på en blästrad plåtbit som jag kapat bort från min A-Ford & hängde den ute i ett träd över vintern, inte en rostprick hade slagit igenom wink

Senast redigerat av farbrorbozze (20 oktober 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

har tänkt något liknande, men istället för att hänga ute så skall de få ligga i saltvattenbad wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 oktober 2010 · 6 479 Inlägg

Volvo1968 skrev:
har tänkt något liknande, men istället för att hänga ute så skall de få ligga i saltvattenbad wink

då prövas den nog mer än den klarar wink isåfall är det väl bättre & najja fast en plåtbit på nån stolpe efter en väg där dom saltar & hoppas den sitter kvar till våren wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

haha, ja, eller varför inte under vinterbilen big_smile

Nåja, inget byggande idag, men kan dela med mig lite av mina förhoppningar på bilen, jag har en tydlig bild i huvudet av slutresultatet, och är otroligt taggad att få se den bilden i verkligheten smile Insidan kommer inte bli utställningskick, snarare brukligt med överdragsklädsel, men motorrummet har jag höga förväntningar på big_smile Efter att ha sett carléns poleringar av sina SU så skall jag lägga mycket energi på att polera klockorna och ventilkåpan smile Det med röd motor känns helrätt! egentligen skulle man ha alu insug med, men har bara ett, och det skall jag ha själv, så blir nog gjutjärn hmm

Men somsagt, är otroligt taggad och ser inga problem att nå resultatet, tiden finns, det som sätter stopp är krocken när ens lärare tycker att man skall plugga istället för att ägna sig åt sina fritidsintressen mad

Nåja, uppdatering dröjer nog inte allt för länge gott folk big_smile

Senast redigerat av Volvo1968 (20 oktober 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 oktober 2010 · 6 479 Inlägg

Volvo1968 skrev:
haha, ja, eller varför inte under vinterbilen big_smile

Nåja, inget byggande idag, men kan dela med mig lite av mina förhoppningar på bilen, jag har en tydlig bild i huvudet av slutresultatet, och är otroligt taggad att få se den bilden i verkligheten smile Insidan kommer inte bli utställningskick, snarare brukligt med överdragsklädsel, men motorrummet har jag höga förväntningar på big_smile Efter att ha sett carléns poleringar av sina SU så skall jag lägga mycket energi på att polera klockorna och ventilkåpan smile Det med röd motor känns helrätt! egentligen skulle man ha alu insug med, men har bara ett, och det skall jag ha själv, så blir nog gjutjärn hmm

Men somsagt, är otroligt taggad och ser inga problem att nå resultatet, tiden finns, det som sätter stopp är krocken när ens lärare tycker att man skall plugga istället för att ägna sig åt sina fritidsintressen mad

Nåja, uppdatering dröjer nog inte allt för länge gott folk big_smile

hmmm ditt projektarbete kanske skulle vart "renovering av gammal amazon" istället?? wink
Läraren har nog rätt i att du behöver plugga lite för & få bra betyg roll

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Jo, skulle haft något sånt, men "dum" som man var valde jag något som kunde vara bra inför framtiden istället tongue

jo det är ju sant, men nu har man praktik 3 dagar i veckan, och stå och slipa bilar hela dagarna tar på krafterna, och då tror de att man orkar gå hem och sätta sig och plugga den lilla tiden som finns kvar mad men men, bara o göra smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 oktober 2010 · 6 479 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Jo, skulle haft något sånt, men "dum" som man var valde jag något som kunde vara bra inför framtiden istället tongue

jo det är ju sant, men nu har man praktik 3 dagar i veckan, och stå och slipa bilar hela dagarna tar på krafterna, och då tror de att man orkar gå hem och sätta sig och plugga den lilla tiden som finns kvar mad men men, bara o göra smile

bara plugga på vetu wink du har ju en veckas höstlov att se fram emot iaf, eller ska du jobba då?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

blir nog jobba då med big_smile Passa på medens man har möjlighet att tjäna pengar, visa att man vill arbeta och så smile Finns massa bra saker att spendera de pengarna på!(typ 140in eller Amazonen? wink)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 oktober 2010 · 6 479 Inlägg

Volvo1968 skrev:
blir nog jobba då med big_smile Passa på medens man har möjlighet att tjäna pengar, visa att man vill arbeta och så smile Finns massa bra saker att spendera de pengarna på!(typ 140in eller Amazonen? wink)

Ja siktar du på att försöka få anställning där du praktiserar så är det ju alltid bra att tjata till sig extrajobb där.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Exakt wink Lönar sig alltid på nått sätt attvisa att man vill arbeta och lära sig, även ifall det inte leder til lanställning så ger det säkerligen fina referenser!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
20 oktober 2010 · 1 801 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Exakt wink Lönar sig alltid på nått sätt attvisa att man vill arbeta och lära sig, även ifall det inte leder til lanställning så ger det säkerligen fina referenser!

Japp så funkar det, sonen min fick jobb som lackerare direkt efter skolan, på samma ställe han praktiserade på. Så visa framfötterna så kommer det gå fint big_smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
21 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Kan avslöja att imorgon kommer det en liten smarrig uppdatering gott folk smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
RobiinK Rust Is Not A Crime
21 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

Det längtar vi efter smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
JonasCarlsson86
22 oktober 2010 · 302 Inlägg

Ja Ja Ja.   mer uppdateringar

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Som du vill Jonas big_smile

Fyndade lite igår, och kom hem med... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1010318_q8i6ou.jpg
En högerskärm i plåt, som verkar vara i bra fin kondition big_smile Men den var dyr, usch usch, hela 500kr!! big_smile

Och kom även hem med en tank, den som låg i bilen var förvisso fin, men den i den andre Amazonen "Mamazonen" läcker, så köpte en fräsh så jag kan laga den med hål i när man absolut inte har nått bättre för sig lol 300kr
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1010319_zs5b9c.jpg

Och såklart var jag tvungen att ta hem en vänsterskärm med, då den vänstra på den Andre Amazonen "Mamazonen" är i plast, och plåt är ju roligare trots att det rostar o väger big_smile Lite rikt och spackel, men ingen fara ändå, 500 för den med smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1010320_9pal7c.jpg

Och kom även hem med lite bakstötfångardelar, allt utom hö/vä? sidan som var full av rosthål, så lämnade den, men 200kr för 2 delar och fästen smile inga horn dock!

Är riktigt nöjd med fynden, den skärmen som saknades på kaninbilen var ju fräshast av de jag köpte, bara listhålen som alltid är borta på våra skärmar big_smile Nu "saknas" bara front i plåt, stolar, lite smådetaljer, och ny fram/bakruta vad jag vet smile MVH!!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang