Våga fråga datorsaker mm

Sweeper Rostskadad
16 juli 2010 · 194 Inlägg

Reklamera, säg vilket problem du har för dem och att du kört memtest och fått felmeddelanden.

Frenzy
19 juli 2010 · 121 Inlägg

Tack igen alla ni som svarat! Jag lyckades till slut hitta en ruta att bocka av så att muspekaren i spelet började fungera. Jag är ganska mallig över dett eftersom jag innan jag lyckades med detta körde med en osynlig muspekare där de olika knapparna markerades när jag passerade med "den osynliga musen" big_smile

Non omnia possumus omne
mulleina
20 juli 2010 · 715 Inlägg

Hej
Har en dator med grafikkort ati raedon xpress 200m och skulle vilja kopla den till tv, alltså dator ut tv in. Jag har vgapå datorn och scart på tv. Som jag har förstått det så antingen lödar man eller skaffar en Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik. Men funkar inte en sådann här NYTT! ¤¤ VGA - 3 RCA / RGB ¤¤ Komponentkabel på Tradera. Adaptrar |?

nis
21 juli 2010 · 159 Inlägg

nu håller jag på att bli galen, köpte ny dator idag, är windows 7 i den (jag hatar det...), är en laptop.
har ställt in så att den inte ska tona ner skärmen, inte stänga av skärmen och inte sätta datorn i väntläge, NÄR sladden är inkopplad.
Men det vägrar funka, skiten stänger av sig likförbannat, har jag missat någon jävla inställning någonstanns?

om det skulle spela någon roll, så är det en IBM Lenovo SL410.

Pontus1991
21 juli 2010 · 423 Inlägg

Ändrade du inställningarna under energialternativ i kontrollpanelen? välj "Gör inget" på alla alternativ med sladd i.

nis
21 juli 2010 · 159 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Ändrade du inställningarna under energialternativ i kontrollpanelen? välj "Gör inget" på alla alternativ med sladd i.

det är vad jag har gjort, likförbannat stänger den av skärmen

MrMiyagi
21 juli 2010 · 183 Inlägg

finns en inställning som ändrar om datorn ska stängas av om man stänger skärmen bland energialternativen

Sweeper Rostskadad
24 juli 2010 · 194 Inlägg

Nu ska vi inte anklaga W7, det brukar vara skit bakom spakarna. Kolla energialternativen igen alternativt ändra energi läget till högeffekt.

Lalle87
24 juli 2010 · 262 Inlägg

nis skrev:
nu håller jag på att bli galen, köpte ny dator idag, är windows 7 i den (jag hatar det...), är en laptop.
har ställt in så att den inte ska tona ner skärmen, inte stänga av skärmen och inte sätta datorn i väntläge, NÄR sladden är inkopplad.
Men det vägrar funka, skiten stänger av sig likförbannat, har jag missat någon jävla inställning någonstanns?

om det skulle spela någon roll, så är det en IBM Lenovo SL410.

Min gissning skulle vara att skärmsläckaren går in, och att du har återvänd till inloggningsskärmen där. Min originalskärmsläckare var "tom", en helt svart bild alltså och sen återgick den till inloggningsskärmen.

Prova att högerklicka på skrivbordet - "anpassa" - sen längst ner till höger så står där skärmsläckare.

AD_ Biltokig ingenjör
5 augusti 2010 · 1 159 Inlägg

Mitt nätagg låter väldigt mycket, skulle gissa på att fläkten är sliten. Går det att byta ut fläkten? Är det enkelt eller bör man veta vad man håller på med?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Scoore
5 augusti 2010 · 829 Inlägg

AD_ skrev:
Mitt nätagg låter väldigt mycket, skulle gissa på att fläkten är sliten. Går det att byta ut fläkten? Är det enkelt eller bör man veta vad man håller på med?

Jag har bytt fläkt i några av mina nätagg förr utan nån form av svårighet.

Vet inte om du har 120mm eller 800mm,men det kvittar egentligen.

Har du garanti dock,så lämna in det istället för om du bryter förseglingen så bryts även garantin.

Nåväl: Öppna upp det genom att ta bort skruvarna,vilket du säkert uppfattat vid det här laget.

Sen letar du fram vilka kablar som går till fläkten,och sen löder du bort dom,eller kapar sladden så du fortfarande har en bit sladd kvar. Denna bit som är kvar i nätagget är tänkt att användas till den andra fläkten. Löda eller köra sockerbit(eller vad ni kallar det). Vilket som känns bäst avgör du.

Leta fram en annan fläkt sen som passar. Det du kan stöta på nu som kan ses som ett "problem" är att den fläkten har 3 eller 4st sladdar istället för 2st sladdar.
Det du gör,är att du tar valfri batterikälla (gärna 5-6volt iallafall) och letar dig fram till vad som är plus och minus. Jag själv vet inte om det finns något speciellt sätt att se detta på.
Jag har satt svart på minus,sen röd/gul på plus SAMT en blå på plus,och då snurrade det.

När du väl får fläkten att hoppa igång, så löder du ihop,eller sockerbitar ihop sladdarna såsom du provat det på batterikällan,och sen monterar du ihop nätaggregatet och kör på smile

Ganska långt och utdraget svar,men bör ändå vara simpelt att förstå hoppas jag. Annars är det bara att fråga igen.

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
Pontus1991
5 augusti 2010 · 423 Inlägg

Har haft 2 nätagg där man inte ens behövt löda, så har du tur är det bara att ta loss kabeln och byta.

Mortalis VW-nörd?
5 augusti 2010 · 4 332 Inlägg

Lalle87 skrev:

nis skrev:
nu håller jag på att bli galen, köpte ny dator idag, är windows 7 i den (jag hatar det...), är en laptop.
har ställt in så att den inte ska tona ner skärmen, inte stänga av skärmen och inte sätta datorn i väntläge, NÄR sladden är inkopplad.
Men det vägrar funka, skiten stänger av sig likförbannat, har jag missat någon jävla inställning någonstanns?

om det skulle spela någon roll, så är det en IBM Lenovo SL410.

Min gissning skulle vara att skärmsläckaren går in, och att du har återvänd till inloggningsskärmen där. Min originalskärmsläckare var "tom", en helt svart bild alltså och sen återgick den till inloggningsskärmen.

Prova att högerklicka på skrivbordet - "anpassa" - sen längst ner till höger så står där skärmsläckare.

Instämmer, låter som skärmsläckaren busar, annars är alla inställningar rätt gjorda

AD_ Biltokig ingenjör
12 augusti 2010 · 1 159 Inlägg

Scoore skrev:

AD_ skrev:
Mitt nätagg låter väldigt mycket, skulle gissa på att fläkten är sliten. Går det att byta ut fläkten? Är det enkelt eller bör man veta vad man håller på med?

Jag har bytt fläkt i några av mina nätagg förr utan nån form av svårighet.

Vet inte om du har 120mm eller 800mm,men det kvittar egentligen.

Har du garanti dock,så lämna in det istället för om du bryter förseglingen så bryts även garantin.

Nåväl: Öppna upp det genom att ta bort skruvarna,vilket du säkert uppfattat vid det här laget.

Sen letar du fram vilka kablar som går till fläkten,och sen löder du bort dom,eller kapar sladden så du fortfarande har en bit sladd kvar. Denna bit som är kvar i nätagget är tänkt att användas till den andra fläkten. Löda eller köra sockerbit(eller vad ni kallar det). Vilket som känns bäst avgör du.

Leta fram en annan fläkt sen som passar. Det du kan stöta på nu som kan ses som ett "problem" är att den fläkten har 3 eller 4st sladdar istället för 2st sladdar.
Det du gör,är att du tar valfri batterikälla (gärna 5-6volt iallafall) och letar dig fram till vad som är plus och minus. Jag själv vet inte om det finns något speciellt sätt att se detta på.
Jag har satt svart på minus,sen röd/gul på plus SAMT en blå på plus,och då snurrade det.

När du väl får fläkten att hoppa igång, så löder du ihop,eller sockerbitar ihop sladdarna såsom du provat det på batterikällan,och sen monterar du ihop nätaggregatet och kör på smile

Ganska långt och utdraget svar,men bör ändå vara simpelt att förstå hoppas jag. Annars är det bara att fråga igen.

Tackar för ett mycket uförligt svar smile
Öppnade nätagget idag och kände att lagret i fläkten var ganska glappt, så imorgon blir det att försöka fixa en ny fläkt.

Pontus1991 skrev:
Har haft 2 nätagg där man inte ens behövt löda, så har du tur är det bara att ta loss kabeln och byta.

Tyvärr ser det ut som att det är ihoplött hmm

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
945TurboMS
13 augusti 2010 · 261 Inlägg

Dum fråga kanske! Men varför krabba med att byta fläkt i ett nätaggregat för???  Inet.se  har ett 400w för 336kr  Klart prisvärt..

Han som hade problem med att skärmen slocknade:   Ibland finns det inställningar i bios, speciellt på datorer med inbyggda grafikkretsar som ex laptops, notebook osv...
Hur man gör för att komma in i bios, samt göra RÄTT inställningar borde med största sannolikhet stå i instruktionsboken tongue  (Men det kan ju va så att det är skärmsläckaren också, som det nämdes tidigare)

Senast redigerat av 945TurboMS (13 augusti 2010)

AD_ Biltokig ingenjör
14 augusti 2010 · 1 159 Inlägg

945TurboMS skrev:
Dum fråga kanske! Men varför krabba med att byta fläkt i ett nätaggregat för???  Inet.se  har ett 400w för 336kr  Klart prisvärt..

För att en ny fläkt kostar runt 100-150:- + att det är ganska enkelt och snabbt gjort. Tar ca 10-15 min att byta fläkten. Men det är upp till var och en tongue men jag kände att jag ville komma undan billigt.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Scoore
14 augusti 2010 · 829 Inlägg

Sen lär man ju se på kvalitén även.. De som är billiga brukar ju inte ha någon form av säkerhet för att inte ta med sig halva datorns komponenter om det skiter sig.. Corsair har under grymt lång tid visat att om det nätagget kraschar,så följer SÄLLAN eller aldrig några komponenter med.

Ska man tänka på det sättet,hade jag mer än gärna köpt ett sånt 500w agg jag hade förr,för 199kr igen. Men jag har för obilliga prylar att riskera,så kände att man likväl kunde köra på Corsair som för övrigt har ett bra garantiskydd.

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
Gronwalls
15 augusti 2010 · 1 808 Inlägg

Har ett litet dilemma.
Jag har en bärbar Toshiba Satellite L300D-13J
Finns info här: http://nordic.computers.toshiba-europe. … ID=1058425

Sen har jag en Toshiba Satellite Pro A300D-151 med, fast skärmen är pajj på den.
Jag undrar om det är värt att ta skärmen från L300D-13J och flytta över de till Satellite Pro A300D-151 datorn?

Det skiljer lite men ja vet inte om det är värt det eller ej?
Info om Satellite Pro A300D-151: http://nordic.computers.toshiba-europe. … =1056709#0

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
CruiZin Hemlös
16 augusti 2010 · 321 Inlägg

MichosMiche skrev:
Hur får jag Colin McRae 2, Toca 2 och STCC 2 att fungera på min Vista?

Vad är det som händer när du installerat det då? Går det att installera men inte spela? Hackar det?

Vet du vad du har för "delar" i datorn?

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
jimZon
16 augusti 2010 · 4 Inlägg

MichosMiche skrev:
Hur får jag Colin McRae 2, Toca 2 och STCC 2 att fungera på min Vista?

Är inte spelen Vistakompatibla? I så fall kan du installera spelen i "XP mode" genom att högerklicka på binären och välja "Egenskaper, Kompabilitet" och sedan välja Windows XP läge.

Om den person du talar med inte verkar lyssna, var tålmodig det kan helt enkelt vara så att han har fluff i ena örat. /Nalle Puh
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang