3662
Sök

Byta 50mil gammal olja efter vintern? Avställd bil med ny olja!

731 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
BMWn min har "ny" castrol edge olja som suttit i någon månad men rullat endast 50 mil. Behöver jag byta den efter vintern bara för bilen stått eller kan man köra nästa sommar på den?

Har för mig jag läst någonstans att man bör byta 1 gång om året eller 1500mil vilket som inträffar först.. Stämmer det även i mitt fall?

8 253 Inlägg
9 oktober 2010
Det är bara att köra.

731 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
Skönt slipper man den kostnaden smile

731 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
På tal om avställning.
Anser ni att man bör starta bilen och låta den stå på tomgång tills den blir varm ett par gånger under vintern eller ska man bara låta den vara?

ingen aning
687 Inlägg
9 oktober 2010
bara låta den va..

kör dit den på hösten, ta hem den på våren.. saken e klar..

även zebran har sina fläckar

4 586 Inlägg
9 oktober 2010
hardrox skrev:
På tal om avställning.
Anser ni att man bör starta bilen och låta den stå på tomgång tills den blir varm ett par gånger under vintern eller ska man bara låta den vara?

låt den stå

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
9 oktober 2010
Jag är ingen expert på motorer, men det är väl ungefär lika "dåligt" att låta bilen stå helt avstängd som att låta den stå på tomgång några gånger. Man ska väl undvika korta starter? smile Kör bilen mycket eller inget alls tror jag den mår bäst av.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

731 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
Tack för svaren! Hur viktigt är det att ha full tank i när den kommer stå i garage på tomten med +grader hela tiden? Hört det någonstans också att det är bäst att ha full, ingen aning varför. Men har väl något att göra med kondens kanske?

7 277 Inlägg
9 oktober 2010
hardrox skrev:
Tack för svaren! Hur viktigt är det att ha full tank i när den kommer stå i garage på tomten med +grader hela tiden? Hört det någonstans också att det är bäst att ha full, ingen aning varför. Men har väl något att göra med kondens kanske?

Precis.
Antingen full tank eller tom tank brukar rekomenderas.

731 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
hardrox skrev:

Precis.
Antingen full tank eller tom tank brukar rekomenderas.

Får bli full tank då antar jag.

Sök