3631
Sök

960 front på Volvo 740, tips och frågor

602 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej, är väldigt inne på att bygga på en 960 front på min volvo 740 turbo, har fått tag i en som säljer allt komplett.
Men frågan är, ska man köra med 960 huven eller ska man köra den lite enklare varianten och ta 940ins huv?
Ser man så stor skillnad på en som har 960 huven och en med 940?
Och hur mycket jobb är det? vad jag har läst mej till så är det väldigt mycke extra jobb att ha långhuven.
Ni får gärna ge mej lite tips och ideer.

Mvh Nyman

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Pim_Pim
31 oktober 2010
#2
Jo det blir en rätt så stor skillnad på lång och kort huven tycker ja.

Tycker du ska köra på långhuven, snyggare utan torpedplåten smile
Senast redigerat av Pim_Pim (31 oktober 2010)

72 Inlägg
31 oktober 2010
#3
får man på långhuven på den nya 740 och 940 fronten elr bara på 960 fronten? tongue

602 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#4
Pim_Pim skrev:
Jo det blir en rätt så stor skillnad på lång och kort huven tycker ja.

Tycker du ska köra på långhuven, snyggare utan torpedplåten smile
mjo det är ju sant, men det verkar ju vara mycket mer jobb.
Hade varit bra om någon kunde skriva vad det blir för jobb att göra om man har långhuv respektive 940 huven

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

1 758 Inlägg
31 oktober 2010
#5
Vindrutan går längre ner på "nya" 960 och torkardiket är helt annorlunda eftersom torkarna går ner under huven. Detta tillsammans med gångjärnen till långhuven gör att 740s torpedplåt inte funkar.
Med andra ord måste man byta en stor del av torpedväggen, eller åtminstone bygga om väldigt mycket!
Här finns massa bilder:
http://744t.mine.nu/script/galleri/inde … jekt+08-09

602 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#6
schnauz skrev:
Vindrutan går längre ner på "nya" 960 och torkardiket är helt annorlunda eftersom torkarna går ner under huven. Detta tillsammans med gångjärnen till långhuven gör att 740s torpedplåt inte funkar.
Med andra ord måste man byta en stor del av torpedväggen, eller åtminstone bygga om väldigt mycket!
Här finns massa bilder:
http://744t.mine.nu/script/galleri/inde … jekt+08-09
okej okej jo de är något sånt jag hört med, då är ju frågan, är det verkligen värt allt jobb? för det känns ju som att 940 huven blir något enklare eller?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

1 758 Inlägg
1 november 2010
#7
Nyman_ skrev:
schnauz skrev:
Vindrutan går längre ner på "nya" 960 och torkardiket är helt annorlunda eftersom torkarna går ner under huven. Detta tillsammans med gångjärnen till långhuven gör att 740s torpedplåt inte funkar.
Med andra ord måste man byta en stor del av torpedväggen, eller åtminstone bygga om väldigt mycket!
Här finns massa bilder:
http://744t.mine.nu/script/galleri/inde … jekt+08-09
okej okej jo de är något sånt jag hört med, då är ju frågan, är det verkligen värt allt jobb? för det känns ju som att 940 huven blir något enklare eller?
940-huven blir MYCKET enklare!
Så det är ju upp till dig om du tycker det är värt jobbet!

602 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#8
schnauz skrev:
Nyman_ skrev:
schnauz skrev:
Vindrutan går längre ner på "nya" 960 och torkardiket är helt annorlunda eftersom torkarna går ner under huven. Detta tillsammans med gångjärnen till långhuven gör att 740s torpedplåt inte funkar.
Med andra ord måste man byta en stor del av torpedväggen, eller åtminstone bygga om väldigt mycket!
Här finns massa bilder:
http://744t.mine.nu/script/galleri/inde … jekt+08-09
okej okej jo de är något sånt jag hört med, då är ju frågan, är det verkligen värt allt jobb? för det känns ju som att 940 huven blir något enklare eller?
940-huven blir MYCKET enklare!
Så det är ju upp till dig om du tycker det är värt jobbet!
OKej, mjo fan ska bestämma ikväll om jag ska ha me huven eller inte, beslutsångest som fan asså:p
Hittar ingen bra bild på någon med 940 huven heller, så man kan gämföra.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#10
Tack som fan för dom länkarna:) de blir nog fan 940 huv asså, visst de blir ännu stiligare med långhuven men de känns som att de är jäkligt mycket extra jobb, och då ska man också försöka få det snyggt som blaxxor lyckats med.. aj hoppas jag gör rätt val tongue

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 november 2010
#11
Köp en 760 88-90 så får du långhuven och smeta på 960 fronten på den istället. Nästan allt passar rakt av.

Jonas

602 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#12
japp de blev att jag kör med 940 huven ist, då en polare troligen har en svart liggandes.
Kommer bli ett roligt vinter projekt, de blir kul att se hur man ska få ihop skärmarna med a-stolpen, blir det att kapa loss från orginal skärmarna och svettsa på på 960 skärmarna?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

25 Inlägg
9 januari 2011
#13
japp du får kapa loss 940ins hörnen och svetsa dit på 960 skärmarna.. håller också på att byta front på min 945 tdi

Sotarn Racing

1 758 Inlägg
9 januari 2011
#14
Eller så byter man ytterplåten på A-stolparna.
Ser mycket bättre ut osså blir det ju enklare om man av nån anledning (t.ex. krock) måste byta en framskärm nån gång i framtiden.
Tycker det är lite synd och onödigt att "sabba" skärmarna också!

602 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#15
schnauz skrev:
Eller så byter man ytterplåten på A-stolparna.
Ser mycket bättre ut osså blir det ju enklare om man av nån anledning (t.ex. krock) måste byta en framskärm nån gång i framtiden.
Tycker det är lite synd och onödigt att "sabba" skärmarna också!
Okej okej, jo de är ju sant, men a-stolpen är väl till och med mer jobb att byta?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

25 Inlägg
9 januari 2011
#16
kolla annars på denna länken http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 757..finns en bild där som visar hur man kan göra med framskärmarna..ska själv göra så

Sotarn Racing

602 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#17
volvonissen skrev:
kolla annars på denna länken http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 757..finns en bild där som visar hur man kan göra med framskärmarna..ska själv göra så
Ofan så har jag aldrig sett någon göra tidigare, dom flästa kapar ju bort hela hörnet på skärmen och byter ut de, men de där såg faktiskt lättare ut ju.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

25 Inlägg
10 januari 2011
#18
aa det är mycket enklare.. gjorde så på min idag och det var väldigt enkelt faktist..har också hört att dom kapar bort hela hörnet men man kan ju göra såhär med och det är ju mycket lättare..kan fixa bilder som jag kan lägga upp på min sida så kan du se hur jag har gjort

Sotarn Racing

602 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#19
volvonissen skrev:
aa det är mycket enklare.. gjorde så på min idag och det var väldigt enkelt faktist..har också hört att dom kapar bort hela hörnet men man kan ju göra såhär med och det är ju mycket lättare..kan fixa bilder som jag kan lägga upp på min sida så kan du se hur jag har gjort
Okej najs:) jo de verkar så, jo gör det de hade varit skit bra att få se smile

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

25 Inlägg
10 januari 2011
#20
så nu har jag lagt upp bilder på min profil på det jag har svetsat idag smile bara att gå in på 945an och kolla smile

Sotarn Racing


Sök