Tjo.
Har nu i vinter bytt kablarna till generatorn. I samband med detta satte jag även in en FIA godkänd huvudströmbrytare (banbil, ja). Startade idag upp bilen för första gången sedan oktober, startade på första. Märkte dock att laddlampan inte slocknade så tog fram multimetern och mätte över polerna. Fick 11.9volt, stängde av och då fick den 12.2volt. Alltså så laddar den inte. Laddlampan lyser hela tiden när tändningen är på/motorn på.
För er info så är det mesta elen i bilen utbytt, inklusive laddlampan, om det kan vara den som spökar? Laddlampan ska ju vara på minst 2w, och det är den vad jag fick ut när jag räknade.
På generatorn så sitter det tre kablar. En är D+, en 1,5mm2 sladd som går direkt till laddlampan. Den andra är B+ och går från generatorn till huvudströmbrytaren. Från huvudströmbrytaren går det sedan en 25mm2 kabel till batteriet. Den sista är då jorden. Den sitter precis bredvid generatorn och går sedan till batteriet -.
Har mätt på över polerna samt mellan jord och slutet av B+ kabeln på huvudströmbrytaren. Den ger samma volt som mellan polerna.
Någon som har en aning vad som kan vara fel? Generatorn var nere i sommras och var på hälsokontroll och den gav då 14volt, det är vad den för övrigt gett ut de åren jag haft bilen. Generator hjulet snurrar. Vågar inte stoppa in multimetern vid generatorn för att mäta direkt på generatorn då jag inte vill bli av med fingrarna + grenröret blir varmt fort fort fort
![hmm](img/smilies/hmm.png)
Bilen är en Porsche 924 från 1985.
Jag ska nu tillbaka till garaget och testa koppla loss jordning nummer 2, den närmast batteriet för att mäta om jag får ut någon jord alls via jordkabeln vid generatorn. Vad jag även kan minnas så gjorde jag ren alla kontaktytor noga med bromsrengöring. Batterikabelskorna är nya, likaså ett näst intill nytt batteri (sommaren 2009) som bara förvarats inomhus på vintertid med en c-tek laddare.
//Markus