Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha möjlighet att ställa diesel relaterade frågor är detta forumet för dig. Detta projekt är ett teknik projekt för att se hur bra en gammal bil kan bli med så mkt orginalgrejjer som möjligt. Målet är att köra kinnekulle ring runt på 1min dvs lika snabbt som porsche gt3* med en polo diesel. Ja, jag vet att det finns många hinder och många snabbare porschar än så men 1min är faan så snabbt. Följ med så får vi se hur det går..... :) Thomas *klart det finns många som kör betydligt snabbare än så...... :)
  • 125 Följare
  • 286 580 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 januari 2015
pontiacen
11 april 2011 · 1 080 Inlägg

Ser ju fram mot att se även detta smile

Sen hade det ju inte skadat med lite helhetsbilder wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
polo_td
11 april 2011 · 563 Inlägg

Lite uppdateringar på motorsidan.

Då vi fortfarande saknar typ alla invändiga delar till motorn så fick det bli planslipning av toppen i dag i stället.
-Undrar var "mina" motordelar är och framför allt när de kan tänka sig att dyka upp, börjar bli väldigt bråskande nu att få ihop ivf bottendelen (ja helst hela motorn..)!   

Planslipning av topp, alltid lite svårt när det är både mjuk aluminium och riktigt hårda förkammare som ska bearbetas samtidigt.

http://forumbilder.se/images/ac1201170622Pb308.jpg

Men med stabil maskin och låg avverkning (i kombination med rikligt mängd slip/kyl -vätska) så brukar det gå bra, gäller bara att toppen är absolut ren så att ingen skit fastnar i stenarna och repar den bearbetade ytan.

http://forumbilder.se/images/c71201170707P9d34.jpg

Trots att toppen såg ut till att vara både rak och jämn i packningsytan så krävdes det ändå att 4/10mm togs av innan ytan blev helt ok.

Nästa etapp blir bearbetning av blocket, som förh.vis blir klart i morgon.

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
12 april 2011 · 563 Inlägg

Nu till min natt uppdatering.
Kom ett paket idag. Undra vad det kan vara??

http://forumbilder.se/images/b72201110247Aad29.jpg

Jo det var mätarna från J-spec.se.
Grymt snabba på det stället.
Kan varmt rekomendera er andra att prata med Fredrik där uppe.
Hur såg dessa ut då?

http://forumbilder.se/images/6b2201110438A544f.jpg

Kommer att ta fler kort när det är klart.

Tog tag i breddningen av bakskärmar idag.
Kan ju inte ha hjulen på annars.
Vek flänsen utåt och skapade då plats för däcket att rulla i.
Detta kommer ju Rosendorf att fixa till efter Elmia ändå så det får duga.
blev väl ca 2 cm bredare per sida.

http://forumbilder.se/images/682201110859A586d.jpg

Skall spackla och slipa i morgon förmiddag.

Tog tag i lådan som skall på bilen

blev så här

http://forumbilder.se/images/fe2201111140Ab069.jpg

http://forumbilder.se/images/e92201111209Adc16.jpg

får se vad jag tar i morgon huvudet har stannat med än vanligt.

thomas

Senast redigerat av polo_td (10 maj 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Blueman Tomas
12 april 2011 · 73 Inlägg

Spännande tråd med motorutveckling osv..
En sak jag funderar på: Ni ska väl vikta upp kolvarna och balansera vevaxeln, vevstakar, svänghjul/tryckplattan osv. innan du sätter ihop bottendelen.? Kan vara skönt med momentvinster och en varvvilligare motor vid effekt utttag.? smile

_DamnIt R1 driver!
12 april 2011 · 5 128 Inlägg

Heja Eslöv! (grannkommun typ)

Lådan blev riktigt fin du! smile

Senast redigerat av _DamnIt (12 april 2011)

polo_td
14 april 2011 · 563 Inlägg

hej
Händer så mycket nu så uppdateringarna kommer efter.
skall förska skriva lite i morgon.
thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
TurbOla Reservdansk
14 april 2011 · 6 271 Inlägg

Följer nu detta spännande projekt med stort intresse! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
polo_td
16 april 2011 · 563 Inlägg

Hej igen
Nu har det gått ett par dagar sean senaste uppdateringen.
Det blir så himmla långa dagar så när man väl kommer hem står man och sover....smile

Nåväl.
Det har hänt mycket saker.
Pumpen är nu byggd och framkommen hos limhamns industriservice.
nedan kan ni se lite på de skillnader som denna pumpsinterna delar ger och ser ut.

Tidigt i går kväll torsdag ringde Andreas och vart helt förtvivlad för att han hade dragit en vevstaksbult som skar i gängorna.
Det första han sa i telefonen var
-Nu har det skitit sig.....

jaja och efter detta började en intensiv jakt på ersättningsbultar.
Denna motor är ett riktigt unikum så VAG hade givetvis inga bultar utan att beställa hem från tyskland och det skulle ta 1-2veckor......

Men efter väldigt mycket letande och undersökande samt ett telefon samtal till tyskland så stog det fast att audi TT 225hkr motor  APX fick dessa bultar, glad över detta fixade dessa fram tills på lördag kl10.00  malmö.

Vilken djävla röta man kan ha i bland.

Bilen har ikväll rekondats första vändan, rubbing och första vax skyddet är på.
Rutan byttes så nu är den hel.

Bakre skärmkanter breddades ca 2cm i förrgår för att möjliggöra bruket av de hjul jag skall ha på utan att bygga tillbaka orginal bakaxel setup.
I morgon tar jag fram skärmarna.

här kommer de bilder och text från Dieselmeken.

pumpen i delar.

Vanvettigt! Har ALDRIG tidigare skiftat rotation på en fördelarpump, men det gick det åxå verkar det som
Pumpen levererar i detta utförande inte mer än 230% mer soppa än original, men var lugn, det finns mer att hämta. LDA fick jag lov att slopa, det fanns helt enkelt inget vettigt att bygga på, vänstervarv, liggande pump, pådraget åt höger var ett par av ingredienserna som gjorde att jag valde bort detta.
En rejäl rökpuff innan turbon laddar på blir resultatet tyvärr.

http://forumbilder.se/images/626201130518A0b18.jpg

En pump i delar

http://forumbilder.se/images/c16201130827A7818.jpg

Trådgnistat. Notera att det blev för klent där dubbla spåret är, gjorde ett nytt 180 grader ifrån detta. Pumpen sätter jag ihop "fel" så det blir rätt.

http://forumbilder.se/images/1d6201130748A28a3.jpg
Skillnad mellan 8 & 10 mm rotor syns tydligt på denna bilden


thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
pontiacen
16 april 2011 · 1 080 Inlägg

Låter ju som att du inte behöver sitta framför tv:n och ha tråkigt iaf smile

Men längtar fortfarande tills man ser bilder på hela bilen, ingen stress alltså wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
polo_td
17 april 2011 · 563 Inlägg

Ännu lite uppdateringar... nu har det gjorts en hel del på motorn, främst med blocket som faktiskt är färdigt för hopsättning. 

http://forumbilder.se/images/ef7201180453A6014.jpg
Borrning av blocket till ca 75.70 mm cyl.diameter.

http://forumbilder.se/images/2f7201180515A4003.jpg
Henining av cylindrarna till färdigt mått, som är specat till 75.78 mm av kolvtillverkaren.
Medvetet valt att få ytan lite finare än vanligt bara för att minska friktionen, är ju ingen motor som måste ha kryssmönster kvar efter 20000 mil direkt och där lär bli förbränningstryck nog för att de ska tryckas ut och täta ändå... 

http://forumbilder.se/images/557201180543Ac699.jpg
Planslipning av blockytan sk. "toppdeckning" för att säkerställa en fullgod anl.yta för toppackningen. Lite över 1/10 mm behövde slipas bort innan ytan blev helt ok, tur att man kompenserat för detta på kolvarna redan.
-Vore väl f-n om inte packningen skulle hålla nu... 

http://forumbilder.se/images/a07201181051Aa17e.jpg
Kontollmätning och justering av kolvringsgapen. Även om det är helt nya ringar från "känd tillv." så skiljer det ändå en hel del i kolvringsgap mellan de. 
Har valt att lägga alla ringarna på max nymått (0.45 mm för komp.ringarna 1 och 2 samt 0.40 mm på oljeskrapringarna) för att minska risken för att de ska bottna pga den ökade värmeutv. som de kommer att utsättas för.

http://forumbilder.se/images/6b7201181228A0c5d.jpg
För att ringarna ska sitta rakt i cyl. och på samma höjd (för att säkerställa rätt mätvärde) så är en kolv en perfekt tolk. Givetvis matchas ringarna inviduellt till varje cylinder.

http://forumbilder.se/images/d47201180813Aba9e.jpg
Riktigt gammalt verktyg som duger bra än i dag för att slipa in rätt kolvringsgap.

Så nu väntar jag bara på lite delar (-VAR ÄR DE?!?) för att kunna fortsätta med hopmonteringen...

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
17 april 2011 · 563 Inlägg

Ännu lite uppdatering, snart är det Elmia och ägaren vill ha tillbaka sin motor smile... 

http://forumbilder.se/images/027201181601A8d82.jpg
Äntligen kom lite av de så efterlänktade delarna!

Bult till stakarna samt flamskydd etc har även det fixats fram.

http://forumbilder.se/images/297201181658A6ac5.jpg
Bytat främre och bakre vevaxeltätningar (p-boxar) samt fräschat till packningsytorna på tätningshållarna.

http://forumbilder.se/images/487201181726A79c8.jpg
Provmontering av de nya ramlagerna, både lagerspelet och ovaliteten låg inom toleranserna.
Lite intressant att det inte är lösa axiallager längre, för sådana satt det i motorn när jag demonterade den.

http://forumbilder.se/images/207201181411A4027.jpg
Putsat av ram / vev -lagertapparna med fin smärgelduk, för att få bort "topparna" på de ojämnheter som alltid finns samt för att få fram en yta som bibehåller oljefilmen.

http://forumbilder.se/images/987201181500A4c5c.jpg
Även om jag ännu inte fått de nya bultarna till ramlageröverfallen så var det lika bra att montera vevaxelen nu när den var färdigslipad och lagerhalvorna redan monterade. Drog ihop det med rätt moment och mätte upp axialspelet, bara att sen byta bultarna när de kommer.

Då jag lämpligtvis inte kunde göra något mera med blocket innan stakarna anlänt så var det lika bra att jobba en stund med toppen också...

http://forumbilder.se/images/e57201181533A42c3.jpg
Nya hyd.lyftare och kamaxeltätningar monterade, kamaxelen är överflyttad från den g:a toppen.

Kom även en insp.pump från Dieselmeken idag. smile

hade gott.
thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
pontiacen
17 april 2011 · 1 080 Inlägg

Ser ju fint ut som alltid, trist bara med delarna.. Vad kommer den varva när den är klar på ett ungefär?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
polo_td
18 april 2011 · 563 Inlägg

Nu är den hemma!!
Motorn alltså.

Tack roligt att höra.
Troligtvis ca 1000varv mer än orginal.
tror det blir 6300-6600varv/min, skall kolla imorgon.

Imorgon kommer det bilder på färdiga motorn!!!!

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
N0rstr0m Audiot
18 april 2011 · 72 Inlägg

Extremt rolig tråd måste jag säga, älskar att det är diesel du håller på med big_smile

Audi S6 "Svensken" (1996)
Audi 60L (1971)
polo_td
20 april 2011 · 563 Inlägg

Tack så himla mycket.
kommer en låååång uppdatering i morgon håll utskik efter den, blir riktigt bra.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
20 april 2011 · 563 Inlägg

Här kommer en recap över de sista dagarnas aktiviteter.
Andreas på Limhamns industriservice skriver.

-Precis hemkommen från en heldagsmek med motorn, nästan helt färdig (både jag och motorn..) återstår endast lite av de "yttre komponenterna" att montera i morgon.
Typ v-låda, pump / kam -rem, pumpinst, vatten / vacum -pump och div slangar / rör...

Vet att det är ett tag sedan jag la in bilder på motorrenoveringen (foto är tagna ivf), men det blev lite väl sent i verkstaden i gårkväll också så det får bli när motorn är klar.

Tack Andreas för all hjälp.
Du är en klippa

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
20 april 2011 · 563 Inlägg

Det var kul med lite gemensamt "stressmeck" hoppas bara att allt blev rätt...wink 

Lite bilder på arbetet som utförts under de sista dagarna med motorn.

http://forumbilder.se/images/af0201194838Ab55b.jpg
Rensning av alla gänger (för att åtdragningsmomentet ska bli rätt och utifrån det minimera risken för läckage) och montering av nya och så långa pinnbultar (inåt) som möjligt.
Givetvis så monterades det nya glödstift också, f-n vad enkelt det är att montera de när toppen är "bar"... 

http://forumbilder.se/images/d00201194944A8ee7.jpg
En av de nya expresslevererade vevstaksbultar monterade, org bulten till höger.
De var nästan rätt (ska sitta i någon Audi TT modell), så det blev till att modifiera de på bandslipen för att de skulle passa... 

http://forumbilder.se/images/ce0201195018A403f.jpg
Kolvarna skulle värmas till 60* vid montering av kolvbult, men med tillgång till en riktigt kall frys så är det mera lättjobbat att krympa (frysa) kolvbultarna och bibehålla kolvarna i hanterbar arb.temperatur.

http://forumbilder.se/images/450201195118Ac7e8.jpg
Kolvar / stakar färdiga för montering, syns tydligt på stakarna att de blivit "kulbombade".

http://forumbilder.se/images/7b0201195222A23dc.jpg
Vevstakarna äntligen på plats och ramlageröverdfallsbultarna utbytta till andra 3mm längre (för att dra på så många gänger i blocket som möjligt) och av 12.9 kvalite.
Den nya oljepump monterad, kedjestyrningen fick (såklart..) mod. lite då den nya pumpen hade ett lite annerlunda infästning till den.

http://forumbilder.se/images/880201195310A2f28.jpg
Den "nya" kolvvändhöjden inmätt (lägg märke till de keramiska kolvtopparna), om den tunnaste topp-packningen väljs så blir nästan komp.förh. som det var org. Så om det mot förmodan inte skulle fungera med komp.sänkningen så går det fortfarande att nästan (0.15 mm fel) att återställa motorn.
-Att mäta är att veta och utifrån det går det sen att laborera... 

Detta var så långt jag hade kommit med motorn då jag lämnade verkstan i fredags kväll.


thomas

Senast redigerat av polo_td (10 maj 2011)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
20 april 2011 · 563 Inlägg

Lördagens arbete med motorn -hopmontering..! 

http://forumbilder.se/images/e90201195548A478a.jpg
F:d ansl. för vevhusventilationen på insugets undersåda, måste pluggas nu när motorn blir överladdad. Satt tidigare bara en ditpressad rörstuds, diametern på hålet stämde bra för att direkt gängas upp till M20. Och då det ändå skulle göras en ansl. till laddtrycksmätare / LDA-signal så passade jag på att sätta den nippelen i M20 pluggen / adaptorn.

http://forumbilder.se/images/cd0201195635Ad116.jpg
Topp färdig för att monteras på blocket.

http://forumbilder.se/images/2a0201195827A88ae.jpg
Toppen fastdragen och insp.pump, svänghjul / koppling monterat..
Undrar hur tungtrampad kopplingen kommer till att bli, för solfjädern i G40:ns tryckplatta är riktigt grov..? 

http://forumbilder.se/images/ef0201195950A37c6.jpg
Grenröret med det keramiskra ytskicktet monterat, ska bli sträck (värmeutvidnings) kompenserande rörhylsor mellan grenrörsflänsen och muttrarna därav de långa gängerna.
Nackdelen med det keramiska skicktet är att all smutsen man (alltid) har på händerna fastnar på det innan man ens hinner reagera... 

-Tror att det var så här långt jag kom i Lördags.

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
20 april 2011 · 563 Inlägg

Söndag, slutmonteringsdagen hur ska jag hinna med allt, motorn ska åka norrut innan dagen är slut... 
-Tur att Thomas kom ner och hjälpte mig (han kom istället ner med ännu mera arb.uppg som jag skulle lösa..wink) men det ska gå, går ju inte att "trilla på målsnöret" nu! 

http://forumbilder.se/images/dd020111003377c33.jpg
Kamremmen monterad och kammen förh.vis i rätt läge i förh. till vevaxelen, självklart blev det till att tillv. ett nytt mothåll / låsverktyg till kammen då det vanliga VW / D24 inte stämde. 

Allt tar tid! 
Thomas hade en nästan ny vattenpump som jag skulle återmontera skulle bara ta ut o-ringen och smörja in den, men nä den o-ringen gick inte att använda då den svälltupp och blivit typ 1 cm för lång. Lyckades efter lite letande hitta en i exakt rätt storlek på reservdelslagret (sitter till vevhusvent. på någon Deutzmotor) och var gjord av rätt mtrl. 

http://forumbilder.se/images/f0020111004301665.jpg
Insp.tiden ställd till 0.90mm förlyft (det som pumpbyggaren rek.) när båda remmarna är uppspända i rotationsriktningen.

http://forumbilder.se/images/a102011100506f6d2.jpg
Svänghjulets "nollmärke" syns ganska tydligt nu. -Men undrar hur länge tryckplattans röda färg kommer att lysa så vackert..? 

http://forumbilder.se/images/0202011100544b9fc.jpg
Tillv. av oljereturslang från turbon, rörstudsen jag monterade "lite på måfå" i sumpen blev helt rätt placerad.
Jäkligt skönt att ha tillgång till ett ytterst välsorterat slang / hyd.komp.lager när sådant här ska göras, speciellt om det är på en Söndag.
Slangen jag använt är en extra värmetålig nylonarmerad oljereturslang, så den ska förh.vis tåla den heta oljan... 

http://forumbilder.se/images/3502011100641c1a2.jpg
Många T-stycke / adaptrar blev det på oljeuttaget på toppen innan allt var på plats (oljetrycksmätare, oljetryckslampa och turbosmörjning) men är det bara tätt så ska det funka!
-Vet inte om det är fordonsel eller rördragning / gängtyper som Thomas hatar mest, för han svor lika mycket över både och..?   

http://forumbilder.se/images/c0020111007171c00.jpg
Motorn ÄNTLIGEN färdig, lastad på pall och allt klar för inlastning i bilen!
Men nä... Givetvis när vi skulle ställa in pallen (som blev fullastad med överblivna delar och sen väl inplastad) så blev pallen 3cm för hög för att kunna lastas in i en 855:a. 
Så det blev till att ta in pallen i verkstaden igen, riva lös plasten, flytta alla lösa delar och lägga motorn på sidan i stället.

Detta var "min del" i byggandet av den unika Poloräcern, hoppas att ni har tyckt det vara intressant att här i tråden följa de olika momenten jag gjort med motorn.
Har varit mycket intressant och givande för mig att få vara delaktig i detta projekt. Jobbar dagligen som motorrenoverare / tekniker, men detta har varit något helt annerlunda än vad jag brukar syssla med. Dels för att det aldrig tidigare har trimmats en sådan här motor (så pass mycket) men framförallt för att det har gjorts en del "exklusiva" förändringar på utvalda komponenter i motorn som jag aldrig varit i kontakt med tidigare.

-Får avsluta med att säga LYCKA TILL THOMAS med fortsatta bygget av bilen, ska bli kul att se hur mycket effekt motorn kommer att ge när den kommer upp på de "avslöjande rullarna"!

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang