Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha möjlighet att ställa diesel relaterade frågor är detta forumet för dig. Detta projekt är ett teknik projekt för att se hur bra en gammal bil kan bli med så mkt orginalgrejjer som möjligt. Målet är att köra kinnekulle ring runt på 1min dvs lika snabbt som porsche gt3* med en polo diesel. Ja, jag vet att det finns många hinder och många snabbare porschar än så men 1min är faan så snabbt. Följ med så får vi se hur det går..... :) Thomas *klart det finns många som kör betydligt snabbare än så...... :)
  • 125 Följare
  • 286 574 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 januari 2015
pontiacen
20 april 2011 · 1 080 Inlägg

Onekligen har  det varit intressant smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
polo_td
21 april 2011 · 563 Inlägg

Bilen e klar.
Imorgon tvätt och lastning på trailer.
Elmia "here we come"!!!!!

Thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
pontiacen
21 april 2011 · 1 080 Inlägg

Bilder !!!

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
darkwizard Fordonstekniker
21 april 2011 · 1 740 Inlägg

Kommer försöka hitta er på lördag, för då ska jag till Elmia.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
polo_td
29 april 2011 · 563 Inlägg

Hej på er!!

tyvårr är bilen är inte startad ännu.

Har börjat arbeta nu igen och resan från elmia kunde inte gå mer fel..... 

Frugan som körde ett släp med monter etc på stannade på rasta utan för jönköping och bilen går inte att starta efter det, totalt stendöd.

Gör en massa försök larm bort, solenoid tvångskörd etc inget hjälper.

Vi bestämde att jag skulle köra hem husvagnen och sedan komma tillbaka och hämta henne och barnen, jag hade nämligen kört förbi rasta när hon stod där.

klockan 23.30 åkte jag från hemmet tillbaka till rasta 14mil enkel resa.
hade med mig styrboxar och nytt tändningskontaktstycke, provade detta inget hjälper.
kl 3.30 på morgonen beslutar vi att ställa bilen och dra hem vagnen.

Hemma kl 5.30, sova en timma sedan upp til nya jobbet.
Kan säga att trött är bara förnamnet.
Jag har efter detta försökt att hitta en lösning på att få hem bilen men det var inte lätt.

Jag har en kompis som kör lastbil förbi rasta 2ggr per dag en gång kl 19.30 och sedan 3.15 tillbaka.
han tittade till bilen varje natt och bilen var ok.

Tillslut återstår det bara att byta start motor fixar en sådan.
Jag sätter mig i bilen på torsdag eftermiddag och kör upp för att mötas av en totalt sönder körd bil.....   

Ser ut som en lastbils släp har dragit till hela sidan på bilen återstod bara att ringa bärgare etc..

Detta är orsaken varför bilen inte är startad ännu men jag jobbar på det.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Erick
29 april 2011 · 4 767 Inlägg

Verkligen jättetråkigt att läsa sad

Hoppas du orkar fortsätta med projektet trots motgångarna!!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
pontiacen
29 april 2011 · 1 080 Inlägg

Fan trist när sån skit händer, men bara att kämpa på som sagt var!!

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
dundersmurfen smurfidunder
30 april 2011 · 327 Inlägg

Fy för tusan ett så väl genomtänkt och väl utfört projekt!

Iaf så tror jag inte att värme kommer bli det största problemet. En diesel blir inte så varm trots allt, bara några få sekunder när den går fett egentligen.

Klippt ur tråden:
"Turbotryck:
Laddtrycket kommer att hamna runt 2bar.
Tidigare erfarenheter har visat att motorn klarar detta."

Det är inte säkert, med den nya pumpen och turbon, hela det nya konceptet eg. Cylindertrycket kommer garanterat stiga avsevärt, det som kanske räddar dig är att du ska varva motorn hyffsat hårt. Som tur är tappar dieseln vridet ganska fort och 2kg vid 3000varv kan funka... Det gjorde inte min förkammar diesel med pump från samme herre i aneby

Nu kör jag tdi i stället med en hemmabyggd pump och 3kg på oöppnad 44.000mils motor.. Det som räddar denna är den "slappa" kamskivan i pumpen. Med en vassare skulle mer bränsle komma in mycket fortare och cylindertrycket skulle knäcka ramlageröverfallen igen...

Mer kompsänkning tror jag på alltså, är rädd att du kommer åka på lite för mycket vrid för tidigt ändå... Jäkligt inressant, jag kommer följa detta big_smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
polo_td
30 april 2011 · 563 Inlägg

Intressant input.
Ang din teori om ramlager etc så har vi gjort en del uppdateringar kring dessa.
Denna motor har mkt kortare mellan ramlagrena än vad som finns på golf motorerna samt att vi har gått upp i kvalite på bultarna samt ökat gänglängden i blocket just för att inte få svikt i detta läge.
Problemet med denna svikt blir att vi tappar smörjningen och nypning sker i ramlager läget.
vi kommer att köra på en special olja framtagen bara till denna bil.
Oljan kommer SWEEDEX att blanda själv och skall hålla för tryck och värme samt kontamineringen som kommer.

Just nu så har inte pumpen LDA pga av tidspressen och en fundering kring hur en flackare insprutnings kurva skulle betesig.

Iom detta med avsaknaden av LDA så får vi ingen on/off effekt på dieselmängden utan en linjär situation vilket gör att vi kan "köra med foten" för att se hur det bil med laddtryck etc.

men tack för din input, intressant.

thomas

Senast redigerat av polo_td (30 april 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
dundersmurfen smurfidunder
30 april 2011 · 327 Inlägg

Jo ser vad du skriver, men tror inte du kommer undan problemet med kraftigare skruvar eller bra smörjning. I den gamla motorn som jag knäckte ramlageröverfallen på så var lagren fina. Smörjningen hade tydligen fungerat ändå. Nya kraftigare överfall och sedan arborrning alternativt sänka kompet.

Det som hände var alltså att dom gick av mitt på, fast satt ändå kvar som dom skulle. När man skruvade ur dom fick man lös 2 delar. Det gick att köra fast vid belastning slamrade det.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
polo_td
1 maj 2011 · 563 Inlägg

Idag skall jag försöka förbereda för uppstart samt lägga in de bilder som togs på mässan.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
4 maj 2011 · 563 Inlägg

ELMIA2011

Först vill jag börja med att tacka alla inblandade parter för er insats så här långt, stort tack.

Projektet rullar på igen och nu förbereds uppstart av motor, en spännande händelse.

Elmia var en ren succé, enormt intresse från mer parten av besökarna.

80000 besökare plus vi som ställde ut har sett, frågat och undrat över projektet mer eller mindre.
Minst 1000bilder har tagits på bilen.

Redan på första dagen var reportrar och fotografer från tidningen bilsport på plats och ställde frågor och tog bilder.

Eftersom bilen inte vart helt klar enligt vår spec så kom vi överrens om att repotaget skall skrivas i juni med en första kontakt redan i slutet av maj.

Tanken från deras sida är ett stort repotage där dom vill jämföra en polo G40 i bl.a superstage och ev på bana.
Dom vill då ha hela utvecklingsteamet på plats för repotaget skall få den tyngd som dom anser att det har.
Detta projekt slog dem med häpnad på många sätt, teknik innehåll, interiören, motor den kommande breddningen och lack som dom tydligt påpekade "Måste" vara gjort.

Vi har fått ett par förslag på firmor som vill deltaga med sin kunskap kring bla bänkning.
Vi har maxxtuning.se som första val för inställning av bilenspump då "dieselmeken"(Göran) finns i krokarna.

Även Civinco vill vara med och jag har diskuterat bla vatten insprutning med dem och ett stort intresse visades från deras sida till medverkan.

Bilen är nu klar för utställning på kinnekulle i samband med Rallykross SM finalen med en passuss om man skall arrangera detta, 24sept är datumet för detta event.

Nu skall vi färdigställa bilen för breddningen och lack och efter detta justera in allt till bästa förmåga.
 
Återigen stort tack för era insatser så här långt.

Här är lite bilder från ELMIA!!

http://forumbilder.se/images/bf201162900AM7243.jpg

http://forumbilder.se/images/1e201162939AMa1c0.jpg

http://forumbilder.se/images/a1201163011AMd255.jpg

http://forumbilder.se/images/f3201163037AMc485.jpg

http://forumbilder.se/images/d0201163118AM4eb6.jpg

http://forumbilder.se/images/f5201163143AM4034.jpg

http://forumbilder.se/images/6a201163232AM15c1.jpg

http://forumbilder.se/images/23201163303AM261b.jpg

http://forumbilder.se/images/49201163328AM4b5f.jpg

http://forumbilder.se/images/72201163406AMf53f.jpg

http://forumbilder.se/images/be201163457AM3e47.jpg

http://forumbilder.se/images/ec201163604AM23b2.jpg

http://forumbilder.se/images/e7201163635AMb8b8.jpg

http://forumbilder.se/images/af201163707AMa48f.jpg

http://forumbilder.se/images/5c201163741AM9604.jpg

http://forumbilder.se/images/32201163825AM0efa.jpg

http://forumbilder.se/images/da201163854AMfa60.jpg

Thomas Knutsson
Projektledare polo 250%
ordförande i Dieselclubsweden.se

Senast redigerat av polo_td (4 maj 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
pontiacen
4 maj 2011 · 1 080 Inlägg

Ser mycket fint ut. Grattis till uppmärksamhet och framgång, du/ni förtjänar det med ett sånt galet bygge smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
polo_td
8 maj 2011 · 563 Inlägg

Idag tog det fart i garaget igen efter en h----tes förkylning med feber och skit...
jaja
Bilen fick idag nya däck fram och började med att gå igenom installationen.
Måste dubbelkolla allt med tanke på farten och sömnbristen innan elmia.

Min andra bil blev inlöst så snabb att skaffa en ny behöver jag vara.
Frugan gillar inte att inte kunna åka ut och det förstår jag.

Skall troligtvis fortsätta imorgon med bilen så snart får den liv.

Var det någon som tog bilder på bilen på elmia får ni gärna lägga in dom i denna tråden, skulle vara skit roligt att se.

hade gott

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Panzar_Audi
8 maj 2011 · 820 Inlägg

polo_td skrev:
Idag tog det fart i garaget igen efter en h----tes förkylning med feber och skit...
jaja
Bilen fick idag nya däck fram och började med att gå igenom installationen.
Måste dubbelkolla allt med tanke på farten och sömnbristen innan elmia.

Min andra bil blev inlöst så snabb att skaffa en ny behöver jag vara.
Frugan gillar inte att inte kunna åka ut och det förstår jag.

Skall troligtvis fortsätta imorgon med bilen så snart får den liv.

Var det någon som tog bilder på bilen på elmia får ni gärna lägga in dom i denna tråden, skulle vara skit roligt att se.

hade gott

thomas

Härligt smile

Köpa min? wink

Om man säger
Hervas
8 maj 2011 · 2 373 Inlägg

Prenumeration lagd!!

Grymt bra och seriös projekt!! smile

Häls. Hervas
polo_td
8 maj 2011 · 563 Inlägg

Riktigt roligt att höra.

Subframen färdigsvetsad, oljekyl förfylld.
Alla slangklämmor kollade och monterade.

Bilder i morgon

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
10 maj 2011 · 563 Inlägg

Tjenare!!

Idag gjorde jag ett verktyg till spridarmuttrarna.
En 17 nyckel fick sätta livet till och födas till en bättre individ...
Turbon fick ny packning i dag på retur sidan.
Slipade och fixade lite på ramen så nu är det snart dags för lack på den.

Gick igenom lite till idag, inga oljeläckage ännu någonstans.
Måste dock göra ett verktyg för oljepluggarna i växellådan.

Här kommer lite bilder som jag sagt.
ramen samt interiör bild på min nya ratt...

http://forumbilder.se/images/f902011121758c746.jpg

http://forumbilder.se/images/5f0201112195678bd.jpg

http://forumbilder.se/images/07020111220273603.jpg

Senast redigerat av polo_td (10 maj 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Hervas
10 maj 2011 · 2 373 Inlägg

polo_td skrev:
Tjenare!!

Idag gjorde jag ett verktyg till spridarmuttrarna.
En 17 nyckel fick sätta livet till och födas till en bättre individ...
Turbon fick ny packning i dag på retur sidan.
Slipade och fixade lite på ramen så nu är det snart dags för lack på den.

Gick igenom lite till idag, inga oljeläckage ännu någonstans.
Måste dock göra ett verktyg för oljepluggarna i växellådan.

Här kommer lite bilder som jag sagt.
ramen samt interiör bild på min nya ratt...

http://forumbilder.se/images/f902011121758c746.jpg

http://forumbilder.se/images/5f0201112195678bd.jpg

http://forumbilder.se/images/07020111220273603.jpg

Har du bild på verktyget till spridarmuttrarna?

Häls. Hervas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang