2876
Sök

Saab på fallrepet igen

VVS-Montör
231 Inlägg
1 april 2011
#121
FordRSC skrev:
Thunderbird88 skrev:
Layouten på inredningen i Saab 9000 är nog faktiskt den sämsta som finns. Kvalite är inget som finns i inredningen på den bilen iallafall.

En av mina vänners 9000 -93 har rullar 30000 mil, varken bytt koppling, kamkedja eller något överhuvudtaget. Den rullar på som en evighetsmaskin. wink

Fy fan, de hade ju inte jag skrytit med :p stackars bil som inte nån gång på sina 30.000mil änns fått ett olje byte eller nya stift eller luftfilter? Oljans konsistens är väll lika med vatten? Då rycker bilen rätt så blått nu då? lol var bra tvungen och skirva hehe.... tror inte dig riktigt! Min omega -98 har gått 30.000 den med används varje dag, men jag servar den regelbundet smile

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

VVS-Montör
231 Inlägg
1 april 2011
#122
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
för att man ska ligga i toppen kräver de att man har banbrytande teknik å stort urval. man ska leda utvecklingen å sätta spelreglerna..

saab har väl rätt länge varit biltillverkaren med minst utbud på marknaden..

Slå igen de eller börja bygga nått annat i fabrikerna så dom stackars arbetarna har nått å göra.

Å SAAB har väll legat rätt långt fram teknikmässigt hela tiden eller....

TURBO

Framhjulsdrift.

DI

Knacksensorer.

Elektroniskt laddtryckstyrning.

Å med tanke på hur små dom alltid har varit kan ju inte dettta va dåligt.

Visst dom va absolut inte först med Turbo men när varken BMW eller Porsche fick det å funka så kan man ju knappast säga att dom ligger efter tekniskt sätt..

Å driftsäkra bilar kanske inte så extremt den senare tiden. Men vilka bilar e det nu för tiden då?
OG 900 e en sjukt bra å driftsäker bil. Ja den rostar men funkar gör den. 9000 e ju faktiskt inte så dålig den heller Det e ju bara å kolla hur långt alla som ligger till salu har gått.

Engeslmännenn e rätt svaga för SAAB med

Du glömde tilllägga att dom var oxo först och sist med handbroms på framhjulen! Hur fan kan man komma på de? Sen handbromsen på broms oken på 9000 tusen? Hade ett helvete att få ordning på den handbromsen på mina 2 saabar kan jag säg! Sen fattar jag inte hur dom lyckats sätta motorn rätt (rakt fram) på en framhjulsdriven bil? Alla andras är ju tvärställda när de är framhjulsdrivet och rak ställd när de är bakhjulsdrift! Nej dom hade lite egna lösningar och ideer! smile Men de är ju klart man måste vara lite egen för att skapa karaktär i ett bilmärke! Inget bilmärke jag ogillar,men jag skulle nog inte köpa saab igen, men är bra som fan att de finns som konkurent till volvo! Fattar inte varför alla snackar om hur driftsäkert volvo är dittan och dattan,
Hur kan de komma sig att alla volvos har gått så långt? Jo för att nästan alla kör volvo (kolla tex garaget.org uppdaterade bilar, bilar i topp de säger väll allt eller) och är drifsäkra och dom går i sönder men de är ingen som snackar högt om de? eller? Hur kan en bil då vara driftsäker om den går sönder? Som min brors gamla volvo 940! Den är driftsäker sa han, men la ner hela sin förmögenhet på bilen och den gick sönder lite här och där, och han var trött och förbannad på den men de var fortfarande en bra bil, driftsäker bil? Varför? ja tills han sålde den, sen köpte han en s70, samma sak där, sålde han den med!  Åk utomlands och fråga folket där dom tillverkar egna bilar om vilken bil som är bäst hit och dit så ska ni se vad dom svarar, syftar främst på tyskland, usa, japan ja dom kända bilmärkena, sverige vet vi ju redan, tror att dom svarar med de bilmärke som tillverkas i deras land som dom bor i! Tror inte ni de? Jag har själv varit uppväxt med volvo, ja hela mitt liv tills jag flyttade hemifrån. Minns att min farsa köpte en helt ny V70 -98 2,5t, han och hans 2bröder köpte var sin exakt likadana alla 3 färg utrs och allt, ja dom har nog aldrig lagt så mycket pengar på fel och service och delar hit och dit som byttes ut, så dom har sålt sina volvo bilar för ett bra tag sen när den var värd nåt. Sen köpte min farsa en Hyndai jeep, ja jo jag vet hur bra är en sån på en skala, men faktiskt har han aldrig lagt mer pengar på den än service! Är de driftsäkert ekonomiskt? De jag vill komma fram till är att ingen bil är driftsäker och de är ingen sparbössa eller nåt sånt överhuvudtaget, alla bilar är bra och skapta på sitt sätt! Alla tycker olika, jag gillar opel och de står jag för! Har haft många bilmärken som saab volvo mazda mm men alltid gått tillbaka till opel varför? jo för dom har strulat minst, och man kan ju inte köpa ett lik och säg att de är en skit bil och smutskasta märket helt och hållet eller hur?  Nej hoppas saab stannar trots allt!!! Skönt och skriva av sig lite!

mvh kalle

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
1 april 2011
#123
Handbroms på fram oken e väll inte det minsta svårt å förstå varför.

Om man behöver använda handbromsen som nödbroms varttror du den gör mest nytta?

Å idag har dom allra flest bilarna handbromsen på oket å många har haft det under många år med.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 944 Inlägg
1 april 2011
#124
men suck, är det inte dags att låsa denna tråd?

anser ni att ni kommer fram till något vettigt!?

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 april 2011
#125
astrakalle skrev:
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
för att man ska ligga i toppen kräver de att man har banbrytande teknik å stort urval. man ska leda utvecklingen å sätta spelreglerna..

saab har väl rätt länge varit biltillverkaren med minst utbud på marknaden..

Slå igen de eller börja bygga nått annat i fabrikerna så dom stackars arbetarna har nått å göra.

Å SAAB har väll legat rätt långt fram teknikmässigt hela tiden eller....

TURBO

Framhjulsdrift.

DI

Knacksensorer.

Elektroniskt laddtryckstyrning.

Å med tanke på hur små dom alltid har varit kan ju inte dettta va dåligt.

Visst dom va absolut inte först med Turbo men när varken BMW eller Porsche fick det å funka så kan man ju knappast säga att dom ligger efter tekniskt sätt..

Å driftsäkra bilar kanske inte så extremt den senare tiden. Men vilka bilar e det nu för tiden då?
OG 900 e en sjukt bra å driftsäker bil. Ja den rostar men funkar gör den. 9000 e ju faktiskt inte så dålig den heller Det e ju bara å kolla hur långt alla som ligger till salu har gått.

Engeslmännenn e rätt svaga för SAAB med

Du glömde tilllägga att dom var oxo först och sist med handbroms på framhjulen! Hur fan kan man komma på de? Sen handbromsen på broms oken på 9000 tusen? Hade ett helvete att få ordning på den handbromsen på mina 2 saabar kan jag säg! Sen fattar jag inte hur dom lyckats sätta motorn rätt (rakt fram) på en framhjulsdriven bil? Alla andras är ju tvärställda när de är framhjulsdrivet och rak ställd när de är bakhjulsdrift! Nej dom hade lite egna lösningar och ideer! smile Men de är ju klart man måste vara lite egen för att skapa karaktär i ett bilmärke! Inget bilmärke jag ogillar,men jag skulle nog inte köpa saab igen, men är bra som fan att de finns som konkurent till volvo! Fattar inte varför alla snackar om hur driftsäkert volvo är dittan och dattan,
Hur kan de komma sig att alla volvos har gått så långt? Jo för att nästan alla kör volvo (kolla tex garaget.org uppdaterade bilar, bilar i topp de säger väll allt eller) och är drifsäkra och dom går i sönder men de är ingen som snackar högt om de? eller? Hur kan en bil då vara driftsäker om den går sönder? Som min brors gamla volvo 940! Den är driftsäker sa han, men la ner hela sin förmögenhet på bilen och den gick sönder lite här och där, och han var trött och förbannad på den men de var fortfarande en bra bil, driftsäker bil? Varför? ja tills han sålde den, sen köpte han en s70, samma sak där, sålde han den med!  Åk utomlands och fråga folket där dom tillverkar egna bilar om vilken bil som är bäst hit och dit så ska ni se vad dom svarar, syftar främst på tyskland, usa, japan ja dom kända bilmärkena, sverige vet vi ju redan, tror att dom svarar med de bilmärke som tillverkas i deras land som dom bor i! Tror inte ni de? Jag har själv varit uppväxt med volvo, ja hela mitt liv tills jag flyttade hemifrån. Minns att min farsa köpte en helt ny V70 -98 2,5t, han och hans 2bröder köpte var sin exakt likadana alla 3 färg utrs och allt, ja dom har nog aldrig lagt så mycket pengar på fel och service och delar hit och dit som byttes ut, så dom har sålt sina volvo bilar för ett bra tag sen när den var värd nåt. Sen köpte min farsa en Hyndai jeep, ja jo jag vet hur bra är en sån på en skala, men faktiskt har han aldrig lagt mer pengar på den än service! Är de driftsäkert ekonomiskt? De jag vill komma fram till är att ingen bil är driftsäker och de är ingen sparbössa eller nåt sånt överhuvudtaget, alla bilar är bra och skapta på sitt sätt! Alla tycker olika, jag gillar opel och de står jag för! Har haft många bilmärken som saab volvo mazda mm men alltid gått tillbaka till opel varför? jo för dom har strulat minst, och man kan ju inte köpa ett lik och säg att de är en skit bil och smutskasta märket helt och hållet eller hur?  Nej hoppas saab stannar trots allt!!! Skönt och skriva av sig lite!

mvh kalle

Holy wall of text!

Lite stycke indelning så man orkar läsa allt kanske?

Saab är inte själva med att köra rakställt o FWD, audi har med haft det, och sen finns det även ett antal udda bilar som garanterat har haft det. Säkerligen några amerikanare.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

25 Inlägg
2 april 2011
#126
har inte läst hela tråden men irriterar mig lite på denna tråden, framförallt att folk ska klanka ner på saab och ( i vissa fall hylla volvo)


för det första så säljs inte saab till Antonov utan det är Spyker som kommer isåfall säljas till antonov, därför att Müller vill fokusera på saab men att antonov är en möjlig delägare då det är redan ansökt om de,
Källa: nån månad gammal tyvärr (http://www.bilsport.se/news.php?id=88743)
annars är sökning på google tillåten smile

sen att hylla volvo och säga att det är en driftsäker bil?
som alla andra bilmärken återkallas det varje år bilar som det uppstått något fel i produktionen.
Men vilken var värst för några år sen?
Jo volvo v50 på första plats som bilen med mest verkstads dagar i genomsnitt, och andra plats? Volvo s60, visserligen är det några år sedan men faktumet att dom har toppat listan med flest fel ett par gånger.
och har fått återkallats många gånger. bra källa på återkallade bilar alla sålda c30,s40,v50 ? (http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 … /index.xml)
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/07 … /index.xml

och att volvo kopierar / kopierade saab i säkerthet är ju ganska roligt också , då det är volvo som alltid har hyllats av att vara den säkraste bilen?
tex sahr (wiplashskydd) saab kom med det 1996 medans whips (volvos variant) kom 1999-00 stog dom stilla? vad hände inga idéer?



sen diskuteras det om att saabarna ser likadana ut?
saab har förvisso få modeller och kör vidare på dessa, men det finns ju bra med likheter mellan saab om man jämför med hur volvo har sett ut ett bra tag?

http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/75/Volvo_740_90-92_30.jpg
volvo 740 vs 940
http://sriweblogics.com/volvo-cars/files/2010/11/1991-Volvo-940-11.jpg
samma bil?
sen 940 med tidig modell av 850
http://wiki.zapperen.com/w/images/e/e9/Volvo_850.jpg

och sen vidare till s70 c70
s40,s60,s80
http://www.automotorsport.se/bigpix/2009/Volvo_DRIVe_MY2010_seven_cars.jpg kollar framlamporna är likadana på alla, knappt några skillnader på frontarna.
v50 o v70 på samma bild njaa inte så olika där faktiskt, bara dom är olika stora.

och till sist

saab 9-3 vs v60
http://rumors.automobilemag.com/files/2011/02/2012-saab-9-3-sportcombi-rear-three-quarter.jpg
fick höra de av folk då jag inte lagt märke till de i början, men rätt lika är dom, aja baja volvo saab bygger ju bilar som ingen vill ha.
http://bilpolisen.se/wp-content/gallery/v60/volvo_v60_us_automedia_01_big.jpg

hade förmodligen kunna sitta och skriva hela natten men jag ger upp nu, nu har jag fått ventilera mig lite smile
Godnatt !

8 883 Inlägg
2 april 2011
#127
Nu får ni ta och hålla er till ämnet!
Tråden handlar om huruvida SAAB kommer att överleva med dom nya ägarna och INTE hur det var för 10-20 år sedan med en viss modell eller hur kvalitén var på en viss model eller att det finns andra bilmärken som är bättre.

Kan ni inte hålla er till regelrna dvs att man håller sig till ämnet så låt då för guds skull bli att posta.



Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

281 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#128
Hamilton skrev:
Nu får ni ta och hålla er till ämnet!
Tråden handlar om huruvida SAAB kommer att överleva med dom nya ägarna och INTE hur det var för 10-20 år sedan med en viss modell eller hur kvalitén var på en viss model eller att det finns andra bilmärken som är bättre.

Kan ni inte hålla er till regelrna dvs att man håller sig till ämnet så låt då för guds skull bli att posta.



Mvh
Hamilton

Rätt, jag orkar knappt läsa detta längre.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#129
Senast redigerat av Notte (4 april 2011)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 april 2011
#130

ha ha ha härligt att dom sänkte priset med 5000 tongue nu kommer alla att springa och köpa en saab ...

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 199 Inlägg
4 april 2011
#131
Notte, vart vill du komma med din länk? Att de sänker priset? Eller att nya 9-4x lanseras (som för övrigt kommer i dieselversion till Sverige)


281 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#132

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

1 199 Inlägg
4 april 2011
#133
Vet inte om en näringslivsbloggare på SVD är speciellt insatt i det hela.


281 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#134
master_lars skrev:
Vet inte om en näringslivsbloggare på SVD är speciellt insatt i det hela.

Jonas Fröberg Reporter Näringsliv

08-13 52 92 jonas.froberg@svd.se

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#135
master_lars skrev:
Notte, vart vill du komma med din länk? Att de sänker priset? Eller att nya 9-4x lanseras (som för övrigt kommer i dieselversion till Sverige)

Det har klagats på för höga priser.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#136
Minns jag rätt att Muller inte betalat en krona sjäv, tömt Saab UK på kassan, dragit på skulder till Saab på 100 miljoner och tagit ut en massa miljoner till sig själv?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=4444350

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 april 2011
#137
Mja, vad säger man?
Varför ska det alltid finnas en syndabock för varför saab inte säljer? Först var det GM, nu är det Müller.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

281 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#138
Visst säljer Saab och bättre blir det utan dålig PR, en bra bil påstås det i tester. Muller har en manisk historik att rädda Spyker så det är lite speciellt i detta fall.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

1 327 Inlägg
8 april 2011
#139
Expressen: "Snart kan Saab vara historia"

http://www.expressen.se/nyheter/1.23949 … a-historia

Aftonbladet:

"Saab knäcks av skulder"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12849932.ab
Senast redigerat av Aero T16 (8 april 2011)


281 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#140

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php


Sök